Citat:
Ursprungligen postat av
babiankladd
Tjena,
Har ett problem som börjar bli ordentligt irriterande. Det är så att jag har lider av ständigt kliande anus efter varje toalettbesök nu i 3 år snart. Har testat alla olika sorters krämer: xyloproct, scheriproct, stolpiller, ac3 comfort, aloe vera mm. Det ända som hjälper är att spola daimkrysset med duschslangen med rätt hög värme. Då släpper det för stunden. Om jag inte utför nummer 2 så klias det inte, dvs kliar inte på natten som springmask? gör. Kan tillägga att jag lider av kronisk ångest och går runt spänd väldigt ofta och brukade även spänna bäckenbotten rätt ofta några år sedan så kanske någon kronisk hemorrojd som spökar?
Edit: Äter redan fiberrik kost med grönsaker, juicer, och tar flera kosttillskott.
Tacksam för svar
/Bab
Hej,
Har en familjemedlem som haft liknande problem. Vi landade i att det som orsakade klådan mest för denne var inför och vid avföringsavgång, för att undvika att krysta fick personen ha en liten pall för att få till bra vinkel vid toalettbesök. Dessutom fungerade barnolja bra som klådstillande, då det dessutom hjälpte avföringen ut.
Det finns även medicin (receptfri) på apoteket som gör att avföringen suger åt sig mer vätska, detta för att motverka hård avföring. Viktigt att dricka ordentligt både med och utan denna medicin för att motverka hård mage.
Träffa en läkare, men detta kan förhoppningsvis hjälpa så länge. Lycka till