2024-01-04, 08:48
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Inte jag som har denna fixering, och ett nytt "fint" exempel av något som ändå förekommer i stor omfattning i tråden.

Återigen så försöker jag nu och då posta något som jag finner intressant och som inte avhandlar sådant som exemplet ovan. För att stilla din "oro" så kommer jag att fortsätta med det som jag skrivit innan efter min nyliga upptäckt av tråden då jag anser att den är i starkt behov av lite motvikt.

Din åsikt,
Min är att du är både hjärntvättad och uppskrämd.

Bara för att det sett ut på ett sätt innan innebär det inte att vi måste trassla in oss ytterligare. Såvitt jag kan se så påtalar du det ej ombedd vilket är din rätt, men det innebär inte att jag i vart fall ännu inte får ge min åsikt som är diametralt motsatt din här i tråden, alla är lika inte sugna på att bli hjon i sitt eget land för andras maktspel.

Alla älskar inte EU, och alla älskar inte NATO.
Hur många nyhetskällor tycker du är lämpliga att tala om detta? Noll? Bara EU godkända källor som de jobbar hårt för? Ska ens en avvikande åsikt från din personliga tillåtas?

Klart som fanken att vi ger upp vår suveränitet med utländsk trupp i alla de militära baser vi har, känner du hur freden spirar här i landet när vår regering nu säger åt oss att vi ska förbereda oss för krig?

Ryssland pekar mot Norden – “Ni ska lida först av alla”
https://marcusoscarsson.se/just-nu-ryssland-pekar-mot-norden-ni-ska-lida-forst-av-alla/

(FB) Försvarsberedningen: "Hela svenska samhället ska förberedas för krig"

(FB) Ny tung roll för Sverige inom NATO: Kommer att tjäna som uppmarschområde

Något som Håkan Bergmark ofta tar upp.

Uppenbarligen kan du inte läsa, prova igen och lyssna på intervjun. ".......avseende brott mot grundlagen......."

Men om jag som du nu bortser vad som avhandlades (grundlagen) så tror jag inte få sätter likhetstecken emellan politiker och vad de tillåts komma undan med och straffrihet.

Att våra skattpengar går upp i rök på rent strunt kan ALDRIG belysas för mycket eller av för många eller för länge.

Summering,
Oldg du tycker Håkan Bergmark är någon man inte ska lyssna på, jag håller inte med det finns mycket gott om exempel som jag ser det avhandlar väsentliga information om sakers tillstånd både i Sverige och vår plats på den globala spelplanen, håller inte med om allt men mycket, ingen syltrygg bakom anonymt ett id på FlashBack.

Oldg du tycker att NATO är guds gåva till mänskligheten. Inget jag håller med om. För gammal och följt motor och drivande nationen USA över åren och det är ingen vacker bild, där bland annat EU och till stor del Sverige betalt/betalar stora kostnader för att ta hand resultaten av oräkneliga flyktingar, detta i många omgångar.

Oldg du tycker att DCA med USA är utmärkt. För mig räcker det och blir över med EU som knaprar upp en bit i taget av Sverige. Jag kan inte hjälpa att du dreglar över att Sverige blir ett ockuperat framtida uppmarschområde i ryska kikarsiktet framgent som de nu officiellt gått ut med. Givetvis blir någon som Håkan Bergmark som påtalar just detta ingen populär figur hos dig, men det finns ändå en hel del som inte känner någon önskan i Sverige förutom Håkan Bergmark att förvandla landet till en krigsskådeplats i relativ närtid.

Oldg du tycker att inget var märkligt med Estonia katastrofen. Tråkigt att behöva berätta att vi är många som inte köper historien, ytterligare en anledning att Håkan Bergmark hamnat på din hatlista misstänker jag.

Varför ackrediterar du mig en massa åsikter jag inte har? Jag är inte för Nato eller EU! Jag utgår ifrån verkligheten! Den verklighet som vi sitter idag! Jag kan bara konstatera du inte läser något av det jag skriver eller länkar till. Sedan hjärntvättat och uppskrämd? Är du ett Henning Witte fan eller Henning Witte själv kanske? Han skriver alltid det när han inte har någon fakta eller argument att komma med! Precis som du! Sedan kan du alltid läsa Proletären, Världen idag, Arbetarbladet, Aftonbladet, Svd m. fl så vad du sitter och fabulerar om vet jag inte när det gäller information om Nato och vad det innebär!

När det gäller Herr Bergmarks sexualitet så jag har sagt och andra med jag bryr mig inte, sedan är du alltså tvungen att sitta och mata trollen som du triggar med dina inlägg om hans sexualitet hela tiden.

Sedan ger jag inte mycket för den intervjun med angående immunitet så ber jag om det faktiska lagrummet och det finns inte. Vad de svamlar om är fullständigt obegripligt. SÅ peka nu den grundlagsparagraf/lag som ger Regeringen immunitet eller straff frihet, dessutom åtalar vi inte folk i grupp i Sverige utan varje enskild person.

Sedan skattepengarna – vi vet att de går upp i rök – men att bara peka ut problemet utan en lösning är ingen problemlösning, det är små barns nivå – Det är som att springa upp till någon och peka och säga ”Du är slösar pengar” och sedan springa därifrån. Och sedan då?

Du skall nog inte pratat om syltrygg och anonymakonton! Vad gör du själv då? Han som sa det var det!!!!! Dessutom jag har konfronterat Herr Bergmark face to face! Är det att vara syltrygg? Väx upp!
Och du vet inte heller vilken relation jag till honom! Det har du nämligen inte med att göra! Sedan ditt tjat om hat och hot kan du lägga ner! Finns ingen här som hotar eller hotar någon! Vi ifrågasätter! Vilken är vår demokratiska rättighet! Sitta och dilla om rättsväsendet när du inte ens kan plocka fram fakta om en lag!

Jag har inte sagt att jag har något att jag har något EMOT att Herr Bergmark har åsikter på nätet, men han får då hålla sig till sanningen! Inte ljuga som han gör hela tiden. Läsa innantill ifrån olika hemsidor imponerar inte! Inte mycket till analys heller! Sedan en massa slutledningar där han inte vet vad han pratar om! Då blir mothugg! Speciellt om man nu vill profilera som politiker!

Som jag skrev i början! Du ackrediterar mig åsikter jag inte har!! Nato är inte Guds gåva till världen, men vi har i princip varit med 1960-talet så varför kommer du nu och gråter över den organisationen? Det är verkligheten som styr, inte vad du och jag önskar oss! Du sitter och gråter över spilld mjölk och den lär vara rätt sur efter 80 år!

Jag gillar inte USA, inte Ryssland, inte Kina, Inte Indien eller någon annan stormakt för de är lika goda kålsupare allihop! Men varje land har en Försvarsmakt sin egen eller någon annans. Vi har valt att sätta oss i USA-hörnet, som jag beskrev tidigare i all hemlighet, och TACK VARE PÅL! Så lyfts det fram i ljuset det som har varit hemligt, dolt och smusslats av flera regeringar under flera årtionden!

Du har inte läst DCA avtalet eller hur? Det har inte Bergmark eller Rönne! Men det har jag! Återkom när du har gjort det! JAG SÄGER DET IGEN DU VET INTE VAD DU PRATAR OM! Vi har vetorätt i DCA avtalet gällande alla bitar! Hur skulle det kunna vara att ge upp sin suveränitet? Du läser intet av jag skriver eller hur?

När det gäller Estonia så har du inte kollat upp någonting eller hur? Jag har gett dig material och talat om vart du kan finna svaren och du har också fått mycket svar. Du ger inga svar alls!

Jag kan bara konstatera du inte här för att lyfta fram fakta utan bara åsikter utan någon som helst grund! Du är en orerande okunnig åsiktsmaskin som inte är villig att verifiera uppgifter! Jag håller mig till fakta! Fakta hämmar den fria debatten! Du gläfser bara en massa känslor och tyckanden!

Jag säger det igen! Vänligen tala om vad som inte stämmer med uppräkning av Herr Bergmarks lögner! Vänligen precisera vad som är konstigt med Estoniakatastrofen och kom inte med din gamla harang som jag redan har svarat på!

All makt utgår ifrån folket! Du och jag är inte folket! Vi är en del av det! Och vi delar inte alla samma åsikter! Men vi utgår ifrån majortens beslut i Riksdagen! Sedan gäller de besluten och vi får anpassa oss till det och verkligheten! Ingenting annat! Sedan är det upp till var och en att skapa en opinion för det man vill få genomfört och beslutat med hjälp av Riksdagen genom folket!
Senast redigerad av Oldg 2024-01-04 kl. 09:46.
Citera
2024-01-04, 09:08
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritva2
Han har ett klipp där han jätte arg förklarar sprängning för alla idioter som frågasätter han.
Extremt roligt.
Säger att standard torpeder har 1700 kg späng medel av typen Trinitoleuueeen?.
Keramisk sådan. Oklart vad han menar?.
Han sprängde en sån på land 1980 blev jordbävning
Med 3,7 på seejsmoolågen.😂😂😂

En tung standard torped väger totalt runt 1500 kg.
Med runt 120-150kg spräng medel.

HBs torped skulle väga 10-15 ton.
Allt han säger där är bara skit snack.

Hittade videon om "En kort utbildning om sprängämnen!" som togs bort ifrån Rumble/Youtube då han inte vet vad han pratar om. Kommentarerna var förödande för honom!

https://swebbtube.se/w/vpdkFZ6m41r4eT5aemZBHw

Letar nu efter videon om Nordstream och Kärnvapen
Citera
2024-01-04, 09:52
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldg
Du har inte läst DCA avtalet eller hur? Det har inte Bergmark eller Rönne! Men det har jag! Återkom när du har gjort det! JAG SÄGER DET IGEN DU VET INTE VAD DU PRATAR OM! Vi har vetorätt i DCA avtalet gällande alla bitar! Hur skulle det kunna vara att ge upp sin suveränitet?

All makt utgår ifrån folket! Du och jag är inte folket! Vi är en del av det! Och vi delar inte alla samma åsikter! Men vi utgår ifrån majortens beslut i Riksdagen! Sedan gäller de besluten och vi får anpassa oss till det och verkligheten! Ingenting annat! Sedan är det upp till var och en att skapa en opinion för det man vill få genomfört och beslutat med hjälp av Riksdagen genom folket!

Avtal om försvarssamarbete med USA (DCA)
Publicerad 30 november 2023

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/militart-forsvar/avtal-om-forsvarssamarbete-med-usa-dca/

Engelska versionen och den svenska går att ladda ned som PDF från sidan ovan vilket jag verkligen rekommenderar var och en att göra och läsa.

Kan du vara vänlig och berätta för oss övriga var exakt i avtalet du tolkar att vi har vetorätt i avtalet?

Förövrigt har jag personligen nu en riktigt förstärkt "grattis svenska hjon" till ert nya "fina" avtal efter att snabbläst det, jag ska studera det mer ingående senare.

Detta kommer aldrig vara/bli förankrat i befolkningen när man tar ett beslut av den här magnituden över våra huvuden, något som brutalt ändrar säkerhetsläget och dessutom ökar våra utgifter kraftigt som vi skattebetalare ska stå för utan en folkomröstning.

Och jag tar Håkan Bergmark's åsikter om detta svek var dag i veckan över din.

Förövrigt står jag för varenda skrivning i min föregående post till dig, länk nedan ger sammanhanget bättre.
(FB) Håkan Bergmark
Citera
2024-01-04, 10:30
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Avtal om försvarssamarbete med USA (DCA)
Publicerad 30 november 2023

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/militart-forsvar/avtal-om-forsvarssamarbete-med-usa-dca/

Engelska versionen och den svenska går att ladda ned som PDF från sidan ovan vilket jag verkligen rekommenderar var och en att göra och läsa.

Kan du vara vänlig och berätta för oss övriga var exakt i avtalet du tolkar att vi har vetorätt i avtalet?

Förövrigt har jag personligen nu en riktigt förstärkt "grattis svenska hjon" till ert nya "fina" avtal efter att snabbläst det, jag ska studera det mer ingående senare.

Detta kommer aldrig vara/bli förankrat i befolkningen när man tar ett beslut av den här magnituden över våra huvuden, något som brutalt ändrar säkerhetsläget och dessutom ökar våra utgifter kraftigt som vi skattebetalare ska stå för utan en folkomröstning.

Och jag tar Håkan Bergmark's åsikter om detta svek var dag i veckan över din.

Förövrigt står jag för varenda skrivning i min föregående post till dig, länk nedan ger sammanhanget bättre.
(FB) Håkan Bergmark

Gläfs och inget annat! Är det allt du har att komma med? Patetiskt! Det är folket via Riksdagen som tar beslutet! Alltså är det förankrat! Du gillar inte parlamentariskt demokrati?

https://www.regeringen.se/contentassets/1fd234cd10ec43ba8cda50b09f2501ab/avtal-om-forsvarssamarbete-mellan-sverige-och-usa.pdf

Sid 3
som beaktar att Förenta staternas (amerikanska) styrkor, anhöriga och amerikanska leverantörer befinner sig på svenskt territorium med Sveriges samtycke och att syftet med de amerikanska styrkornas närvaro är att stödja parternas ansträngningar att främja fred och säkerhet på områden av ömsesidigt intresse och ömsesidig nytta samt att delta i gemensamma försvarsinsatser,

Sid 4
Punkt 2. All verksamhet som omfattas av detta avtal ska bedrivas med full respekt för Sveriges
suveränitet, lagstiftning och internationella rättsliga förpliktelser, inklusive vad gäller lagring av
vissa typer av vapen på svenskt territorium.

Sid 5
Punkt 7 överenskomna anläggningar och områden: de anläggningar och områden på svenskt territorium som förtecknas i bilaga A till detta avtal och som med Sveriges samtycke används av amerikanska styrkor, amerikanska leverantörer, svenska leverantörer, anhöriga och andra som parterna kommit överens om.

Sidan 8
Punkt 10. Det svenska verkställande organet ska underlätta de amerikanska styrkornas arbete enligt denna artikel genom att inhämta de svenska tillstånd som krävs för sådant bygg- och anläggningsarbete och sådana ändringar och förbättringar som utförs av amerikanska styrkor eller för deras räkning. Sådana tillstånd ska utfärdas utan kostnad för amerikanska styrkor, amerikanska leverantörer eller svenska leverantörer.

Sid 11
Punkt 3. Under exceptionella omständigheter får amerikanska styrkor, i enlighet med gemensamt godkända säkerhetsplaner, vidta nödvändiga och proportionerliga åtgärder bortom den omedelbara närheten av de överenskomna anläggningarna och områdena för att upprätthålla eller återställa säkerheten för och försvaret av de amerikanska styrkorna samt kontinuiteten i deras verksamhet.

Sid 16
punkt 2Luftfartyg som används av amerikanska styrkor eller enbart för deras räkning ska ges tillstånd att flyga över, genomföra tankning i luften, landa och starta på svenskt territorium. Sådana luftfartyg får inte beläggas med flygtrafikavgifter eller andra pålagor såsom överflygnings-, undervägs- eller terminalavgifter, och inte heller med landnings- eller parkeringsavgifter på flygplatser som ägs och drivs av staten på svenskt territorium.

Sid 17
punkt 1 . Sverige erkänner den särskilda vikten av de amerikanska försvarsmyndigheternas disciplinära tillsyn över de amerikanska styrkornas medlemmar och den effekt sådan tillsyn har på den operativa beredskapen. På Förenta staternas begäran och som ett led i sitt åtagande om ömsesidigt försvar avstår Sverige härmed i kraft av sin suveränitet sin företrädesrätt att utöva straffrättslig jurisdiktion över medlemmar av de amerikanska styrkorna i enlighet med artikel VII.3 c i Nato SOFA. I specifika ärenden av särskild betydelse för Sverige får de svenska myndigheterna återkalla avståendet genom att inge ett skriftligt uttalande till de behöriga amerikanska försvarsmyndigheterna senast trettio (30) dagar efter att den underrättelse som avses i punkt 2 i denna artikel har mottagits.
5. Vid avgörandet av huruvida ett misstänkt brott härrör från en handling eller underlåtenhet som en medlem av de amerikanska styrkorna har begått i tjänsten enligt artikel VII.3 a ii) i Nato SOFA ska ett intygande från den behöriga amerikanska försvarsmyndigheten på svenskt territorium om att en sådan handling eller underlåtenhet begåtts i tjänsten utgöra tillräckligt bevis för detta. Om de svenska myndigheterna anser att omständigheterna i ärendet kräver att intygandet omprövas, ska de amerikanska och svenska myndigheterna omedelbart samråda. De amerikanska myndigheterna ska till fullo beakta all den information med bäring på intygandet som de svenska myndigheterna lägger fram. De svenska myndigheterna bibehåller rätten att begära ett bestyrkande av intygandet från den närmast överordnade nivån inom den amerikanska militären.
6. Eftersom Sverige har rätt att vidta lämpliga utredningsåtgärder vid alla misstänkta brott ska parternas behöriga myndigheter samarbeta i genomförandet av alla nödvändiga utredningar av sådana brott, i enlighet med artikel VII.6 a i Nato SOFA.

Sid 18
4. Ett frihetsberövande straff som svensk domstol dömer en medlem av de amerikanska styrkorna eller en anhörig till ska, såvida parterna inte kommit överens om annat, avtjänas i en eller flera svenska kriminalvårdsanstalter som parterna utsett för sådana ändamål. I samordning med svenska myndigheter ska de amerikanska försvarsmyndigheterna få tillstånd att besöka sådana personer utanför de ordinarie besökstiderna och att bistå sådana personer med exempelvis kläder, mat, sängtillbehör, sjukvård, tandvård och religiös vägledning, bland annat för deras hälsa, välfärd och moral. I samordning med svenska myndigheter ska familjemedlemmar få tillstånd att besöka sådana personer under de ordinarie besökstiderna och under andra tider som parterna kommer överens om samt att bistå sådana personer med exempelvis kläder, mat, sängtillbehör, sjukvård, tandvård och religiös vägledning, bland annat för deras hälsa, välfärd och moral.

Ett ax block! Vi har rätten att säga NEJ till USA, vi skall ge tillstånd och samtycke! Frågor på det?
Senast redigerad av Oldg 2024-01-04 kl. 10:50.
Citera
2024-01-04, 11:04
Medlem
Citat:
Du har en kollektion, sammanställningar och fokus på:

Slöseriombudsmannen
https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/

Men dessa återfinns som just ströföreteelser hos MSM.

Var plats och person som idag och framgent belyser detta är av godo inklusive Håkan Bergmark.

Du påstår att statlig media inte tar upp slöserier av skattemedel tillräckligt men du skriver även att det är statlig media som skrivit om slöserier av skattemedel som sammanställts av nån med 110k följare och som når ut till färre personer är än håkans 6k följare enigt dig...förstår du har håkan som idol..

Tror nog de flesta redan läst om allt.
Är bara de "vakna" som bojkottar "msm" för att följa alternativ media, vilka i sin tur har "msm" och deras egna fantasier som källa likt håkan, som är sena på polletten..
Citera
2024-01-04, 12:15
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Gläfs och inget annat! Är det allt du har att komma med? Patetiskt! Det är folket via Riksdagen som tar beslutet! Alltså är det förankrat! Du gillar inte parlamentariskt demokrati?

https://www.regeringen.se/contentassets/1fd234cd10ec43ba8cda50b09f2501ab/avtal-om-forsvarssamarbete-mellan-sverige-och-usa.pdf

Sid 3
som beaktar att Förenta staternas (amerikanska) styrkor, anhöriga och amerikanska leverantörer befinner sig på svenskt territorium med Sveriges samtycke och att syftet med de amerikanska styrkornas närvaro är att stödja parternas ansträngningar att främja fred och säkerhet på områden av ömsesidigt intresse och ömsesidig nytta samt att delta i gemensamma försvarsinsatser,

Sid 4
Punkt 2. All verksamhet som omfattas av detta avtal ska bedrivas med full respekt för Sveriges
suveränitet, lagstiftning och internationella rättsliga förpliktelser, inklusive vad gäller lagring av
vissa typer av vapen på svenskt territorium.

Sid 5
Punkt 7 överenskomna anläggningar och områden: de anläggningar och områden på svenskt territorium som förtecknas i bilaga A till detta avtal och som med Sveriges samtycke används av amerikanska styrkor, amerikanska leverantörer, svenska leverantörer, anhöriga och andra som parterna kommit överens om.

Sidan 8
Punkt 10. Det svenska verkställande organet ska underlätta de amerikanska styrkornas arbete enligt denna artikel genom att inhämta de svenska tillstånd som krävs för sådant bygg- och anläggningsarbete och sådana ändringar och förbättringar som utförs av amerikanska styrkor eller för deras räkning. Sådana tillstånd ska utfärdas utan kostnad för amerikanska styrkor, amerikanska leverantörer eller svenska leverantörer.

Sid 11
Punkt 3. Under exceptionella omständigheter får amerikanska styrkor, i enlighet med gemensamt godkända säkerhetsplaner, vidta nödvändiga och proportionerliga åtgärder bortom den omedelbara närheten av de överenskomna anläggningarna och områdena för att upprätthålla eller återställa säkerheten för och försvaret av de amerikanska styrkorna samt kontinuiteten i deras verksamhet.

Sid 16
punkt 2Luftfartyg som används av amerikanska styrkor eller enbart för deras räkning ska ges tillstånd att flyga över, genomföra tankning i luften, landa och starta på svenskt territorium. Sådana luftfartyg får inte beläggas med flygtrafikavgifter eller andra pålagor såsom överflygnings-, undervägs- eller terminalavgifter, och inte heller med landnings- eller parkeringsavgifter på flygplatser som ägs och drivs av staten på svenskt territorium.

Sid 17
punkt 1 . Sverige erkänner den särskilda vikten av de amerikanska försvarsmyndigheternas disciplinära tillsyn över de amerikanska styrkornas medlemmar och den effekt sådan tillsyn har på den operativa beredskapen. På Förenta staternas begäran och som ett led i sitt åtagande om ömsesidigt försvar avstår Sverige härmed i kraft av sin suveränitet sin företrädesrätt att utöva straffrättslig jurisdiktion över medlemmar av de amerikanska styrkorna i enlighet med artikel VII.3 c i Nato SOFA. I specifika ärenden av särskild betydelse för Sverige får de svenska myndigheterna återkalla avståendet genom att inge ett skriftligt uttalande till de behöriga amerikanska försvarsmyndigheterna senast trettio (30) dagar efter att den underrättelse som avses i punkt 2 i denna artikel har mottagits.
5. Vid avgörandet av huruvida ett misstänkt brott härrör från en handling eller underlåtenhet som en medlem av de amerikanska styrkorna har begått i tjänsten enligt artikel VII.3 a ii) i Nato SOFA ska ett intygande från den behöriga amerikanska försvarsmyndigheten på svenskt territorium om att en sådan handling eller underlåtenhet begåtts i tjänsten utgöra tillräckligt bevis för detta. Om de svenska myndigheterna anser att omständigheterna i ärendet kräver att intygandet omprövas, ska de amerikanska och svenska myndigheterna omedelbart samråda. De amerikanska myndigheterna ska till fullo beakta all den information med bäring på intygandet som de svenska myndigheterna lägger fram. De svenska myndigheterna bibehåller rätten att begära ett bestyrkande av intygandet från den närmast överordnade nivån inom den amerikanska militären.
6. Eftersom Sverige har rätt att vidta lämpliga utredningsåtgärder vid alla misstänkta brott ska parternas behöriga myndigheter samarbeta i genomförandet av alla nödvändiga utredningar av sådana brott, i enlighet med artikel VII.6 a i Nato SOFA.

Sid 18
4. Ett frihetsberövande straff som svensk domstol dömer en medlem av de amerikanska styrkorna eller en anhörig till ska, såvida parterna inte kommit överens om annat, avtjänas i en eller flera svenska kriminalvårdsanstalter som parterna utsett för sådana ändamål. I samordning med svenska myndigheter ska de amerikanska försvarsmyndigheterna få tillstånd att besöka sådana personer utanför de ordinarie besökstiderna och att bistå sådana personer med exempelvis kläder, mat, sängtillbehör, sjukvård, tandvård och religiös vägledning, bland annat för deras hälsa, välfärd och moral. I samordning med svenska myndigheter ska familjemedlemmar få tillstånd att besöka sådana personer under de ordinarie besökstiderna och under andra tider som parterna kommer överens om samt att bistå sådana personer med exempelvis kläder, mat, sängtillbehör, sjukvård, tandvård och religiös vägledning, bland annat för deras hälsa, välfärd och moral.

Ett ax block! Vi har rätten att säga NEJ till USA, vi skall ge tillstånd och samtycke! Frågor på det?

Ja herregud, du begriper att samtycke är det underskrivna avtalet? Samtycke till våra baser m.m. Du ändrar något gemensamt, men om en vill och andra inte vill så ändras inte ett skit.

Begriper du att detta INTE är ett NATO avtal utan ett avtal med USA's krigsmakt med all sin riktigt sorgliga krigshistorik runt om i världen.

Att avtalet i praktiken förvandlar Sverige till ytterligare en amerikansk framskjuten bas, lite som ytterligare ett av deras hangarfartyg fast i formen av landet Sverige. Tänk lite som de använder sina hangarfartyg för att projicera makt runt världen. Vi blir frikopplad lekstuga till att peta ryssen i ögat på riktigt.

Norge, Danmark och Finland är NATO vi är USA's "hang around" och ligger inte under NATO's spelregler, varken med artikel 5 eller för övrigt.

Det finns en del i avtalet som är intressant, inte klar ännu med det.
Artikel 6
Säkerhet

2. I enlighet med artikel VII.10 i Nato SOFA ger Sverige amerikanska styrkor tillstånd att utöva de rättigheter och befogenheter som krävs för amerikanska styrkors användning, drift eller försvar av eller kontroll över överenskomna anläggningar och områden genom att vidta nödvändiga och proportionerliga åtgärder, däribland åtgärder för att upprätthålla eller återställa ordningen och skydda amerikanska styrkor, amerikanska leverantörer, svenska leverantörer och anhöriga på eller i den omedelbara närheten av överenskomna anläggningar och områden. De amerikanska styrkorna ska samordna säkerhetsplaner med behöriga svenska myndigheter.

3. Under exceptionella omständigheter får amerikanska styrkor, i enlighet med gemensamt godkända säkerhetsplaner, vidta nödvändiga och proportionerliga åtgärder bortom den omedelbara närheten av de överenskomna anläggningarna och områdena för att upprätthålla eller återställa säkerheten för och försvaret av de amerikanska styrkorna samt kontinuiteten i deras verksamhet.

Artikel 15
Anspråk

1. Medlemmar av de amerikanska styrkorna, inbegripet den civila komponenten, ska inte vara föremål för några förfaranden avseende civilrättsliga anspråk eller administrativa sanktioner som härrör från handling eller underlåtenhet som kan tillskrivas sådana personer och som
begåtts i tjänsten. Sådana anspråk får lämnas in till behöriga svenska myndigheter och behandlas i enlighet med artikel VIII i Nato SOFA.

-

Artikel 8
Logistikstöd

1. Sverige ska göra sitt yttersta, med hänsyn till landets egna nationella krav och tillgängliga resurser, för att på begäran ge amerikanska styrkor logistikstöd till verksamhet som omfattas av detta avtal.

-

Artikel 11
Förflyttning av luftfartyg, fartyg och fordon

1. Luftfartyg, fartyg och fordon som används av amerikanska styrkor eller enbart för deras räkning får med respekt för relevanta säkerhets- och trafikbestämmelser för luftfart, sjöfart och landburen trafik, inklusive tillämpliga förfaranden, resa in i, resa ut från och röra sig fritt på svenskt territorium. Sådana luftfartyg, fartyg och fordon får inte bordas eller kontrolleras utan Förenta staternas samtycke.

-

Artikel 29
Genomförande och tvister

1. Alla skyldigheter enligt detta avtal gäller under förutsättning att anslagna medel finns tillgängliga för dessa ändamål.

5. Tvister och andra frågor som är föremål för samråd enligt detta avtal får inte hänskjutas till nationella domstolar, till internationella domstolar, annan tredje part för avgörande.
Som sagt, lyssnar hellre på Håkan Bergmark 24/7 än till någon som tror att vi nu är NATO istället för USA's bitch på riktigt, han försöker i vart fall inte slå blå duster i folks ögon.
Senast redigerad av arne99 2024-01-04 kl. 12:17.
Citera
2024-01-04, 12:24
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Ja herregud, du begriper att samtycke är det underskrivna avtalet? Samtycke till våra baser m.m. Du ändrar något gemensamt, men om en vill och andra inte vill så ändras inte ett skit.

Begriper du att detta INTE är ett NATO avtal utan ett avtal med USA's krigsmakt med all sin riktigt sorgliga krigshistorik runt om i världen.

Att avtalet i praktiken förvandlar Sverige till ytterligare en amerikansk framskjuten bas, lite som ytterligare ett av deras hangarfartyg fast i formen av landet Sverige. Tänk lite som de använder sina hangarfartyg för att projicera makt runt världen. Vi blir frikopplad lekstuga till att peta ryssen i ögat på riktigt.

Norge, Danmark och Finland är NATO vi är USA's "hang around" och ligger inte under NATO's spelregler, varken med artikel 5 eller för övrigt.

Det finns en del i avtalet som är intressant, inte klar ännu med det.
Artikel 6
Säkerhet

2. I enlighet med artikel VII.10 i Nato SOFA ger Sverige amerikanska styrkor tillstånd att utöva de rättigheter och befogenheter som krävs för amerikanska styrkors användning, drift eller försvar av eller kontroll över överenskomna anläggningar och områden genom att vidta nödvändiga och proportionerliga åtgärder, däribland åtgärder för att upprätthålla eller återställa ordningen och skydda amerikanska styrkor, amerikanska leverantörer, svenska leverantörer och anhöriga på eller i den omedelbara närheten av överenskomna anläggningar och områden. De amerikanska styrkorna ska samordna säkerhetsplaner med behöriga svenska myndigheter.

3. Under exceptionella omständigheter får amerikanska styrkor, i enlighet med gemensamt godkända säkerhetsplaner, vidta nödvändiga och proportionerliga åtgärder bortom den omedelbara närheten av de överenskomna anläggningarna och områdena för att upprätthålla eller återställa säkerheten för och försvaret av de amerikanska styrkorna samt kontinuiteten i deras verksamhet.

Artikel 15
Anspråk

1. Medlemmar av de amerikanska styrkorna, inbegripet den civila komponenten, ska inte vara föremål för några förfaranden avseende civilrättsliga anspråk eller administrativa sanktioner som härrör från handling eller underlåtenhet som kan tillskrivas sådana personer och som
begåtts i tjänsten. Sådana anspråk får lämnas in till behöriga svenska myndigheter och behandlas i enlighet med artikel VIII i Nato SOFA.

-

Artikel 8
Logistikstöd

1. Sverige ska göra sitt yttersta, med hänsyn till landets egna nationella krav och tillgängliga resurser, för att på begäran ge amerikanska styrkor logistikstöd till verksamhet som omfattas av detta avtal.

-

Artikel 11
Förflyttning av luftfartyg, fartyg och fordon

1. Luftfartyg, fartyg och fordon som används av amerikanska styrkor eller enbart för deras räkning får med respekt för relevanta säkerhets- och trafikbestämmelser för luftfart, sjöfart och landburen trafik, inklusive tillämpliga förfaranden, resa in i, resa ut från och röra sig fritt på svenskt territorium. Sådana luftfartyg, fartyg och fordon får inte bordas eller kontrolleras utan Förenta staternas samtycke.

-

Artikel 29
Genomförande och tvister

1. Alla skyldigheter enligt detta avtal gäller under förutsättning att anslagna medel finns tillgängliga för dessa ändamål.

5. Tvister och andra frågor som är föremål för samråd enligt detta avtal får inte hänskjutas till nationella domstolar, till internationella domstolar, annan tredje part för avgörande.
Som sagt, lyssnar hellre på Håkan Bergmark 24/7 än till någon som tror att vi nu är NATO istället för USA's bitch på riktigt, han försöker i vart fall inte slå blå duster i folks ögon.

Vad YRAR DU om??? Ja lyssna du på din lilla Gud som babblar en massa skit som han inte har en aning om!!!! TA OCH LÄS HELA AVTALET!!!! Saknar du kognitiv förmåga??? Ja det är ett avtal med USA och???? Är det något som har sagt något annat? EU och de andra medlemmarna följer EFTER!!! Och vi får liknade avtal med alla Nato länder och EU!!!!! Allt inom ramen för NATO SOFA står i avtalet!!!! Är du helt blind??? Vi har rätt att neka tillträde av amerikansk trupp!!!!!! Kan du inte läsa och förstå vad jag skrev???? Skall jag ta ner det till en "barnnivå" eftersom du inte vill eller verkar förstå??
Senast redigerad av Oldg 2024-01-04 kl. 12:28.
Citera
2024-01-04, 12:26
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larssvensk
Du påstår att statlig media inte tar upp slöserier av skattemedel tillräckligt men du skriver även att det är statlig media som skrivit om slöserier av skattemedel som sammanställts av nån med 110k följare och som når ut till färre personer är än håkans 6k följare enigt dig...förstår du har håkan som idol..

Tror nog de flesta redan läst om allt.
Är bara de "vakna" som bojkottar "msm" för att följa alternativ media, vilka i sin tur har "msm" och deras egna fantasier som källa likt håkan, som är sena på polletten..

Tror du att detta skulle fortgå om det fick den belysning och konstanta exponering som krävs för att en befolkning med fokus guldfisk skulle begripa hur illa det är?

Har du något emot att det belyses? Är du kanske en av de politiker som skyfflar skattepengar på brasan av gojs?

Jag har svårt att begripa hur någon enda en som får mindre i plånboken och av verksamhet kan tjafsa om detta, obegripligt.

Var strå till informationsstacken är av godo.
Citera
2024-01-04, 12:30
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Tror du att detta skulle fortgå om det fick den belysning och konstanta exponering som krävs för att en befolkning med fokus guldfisk skulle begripa hur illa det är?

Har du något emot att det belyses? Är du kanske en av de politiker som skyfflar skattepengar på brasan av gojs?

Jag har svårt att begripa hur någon enda en som får mindre i plånboken och av verksamhet kan tjafsa om detta, obegripligt.

Var strå till informationsstacken är av godo.

Visst all information är bra OM den är KORREKT och baserad på fakta!!!!! Vilket Herr Bergmark och Herr Rönne misslyckas med ofta.......
Citera
2024-01-04, 17:02
Avslutad
Citat:
Om du snabbar dig på så hinner du nog ändra din post ett varv till.....
Nåväl, inte jag som lämnar svenska språket för att försöka dra hem en äckel poäng, men vi är alla olika.

Tragisk sa Bill, ynklig sa Bull.

Apropå det svenska språket är "äckel poäng" inte korrekt svenska.

Varför går du för övrigt i försvar för en person som ljugit ihop hela sitt livs historia och som försöker lura av människor deras besparingar via högläsning av nyheter som redan ventilerats på andra håll?

Bergmark = Bigander 2.0.

Addera därtill att Bergmark försöker dirigera bort röster från SD till Knapptryckarna.

Bergmark = landsförrädare.
Citera
2024-01-04, 17:44
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Hittade videon om "En kort utbildning om sprängämnen!" som togs bort ifrån Rumble/Youtube då han inte vet vad han pratar om. Kommentarerna var förödande för honom!

https://swebbtube.se/w/vpdkFZ6m41r4eT5aemZBHw

Letar nu efter videon om Nordstream och Kärnvapen

Han gjorde 2 stycken!!!!! Kort utbildning om sprängämnen!!!!

https://swebbtube.se/w/vQXgfqTDjQqYX6mZkVAZdD

Enjoy!
Citera
2024-01-05, 15:32
Medlem
arne99s avatar
Felpost.
Senast redigerad av arne99 2024-01-05 kl. 15:35. Anledning: Felpost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in