2020-10-02, 23:00
Medlem
Västkustskts avatar
Kommer åka på en resa till USA nästa år och jag kommer bila i ganska tuffa områden så frågan är kan en svenk köpa ett vapen i USA och ha det med sig, och även korsa statsgränser?

Pistol eller Hagel.
Citera
2020-10-02, 23:02
Medlem
Nej.

Ja ända fram tills polisen ser vapnet
Citera
2020-10-02, 23:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Kommer åka på en resa till USA nästa år och jag kommer bila i ganska tuffa områden så frågan är kan en svenk köpa ett vapen i USA och ha det med sig, och även korsa statsgränser?

Pistol eller Hagel.

Det är olika i olika delstater.
Citera
2020-10-02, 23:15
Medlem
Privatpersoner får sälja till vem de vill helt oregistrerat på sina platser i merika, om jag fattat det rätt. Men, CCW licenserna är begränsade till delstaten de utfärdas i, det skiljer sig mellan delstater osv. Rör det sig inte om jaktvapen som transportförvaras, och du samtidigt har rimligt skäl för att ha dem har du ingen rätt att bära vapen hur du vill. Samt att det underlättar om du är amerikansk medborgare, ostraffad och inte psykiskt sjuk.

Du kan inte som utlänning hävda din rätt att bära vapen öppet och liknande som vissa amerikanska muppar sysslar med, och dolt bärande är mycket mer begränsat. Med andra ord är det du önskar väldigt svårt om du vill följa lagen.
Senast redigerad av heltjavlarandom 2020-10-02 kl. 23:30.
Citera
2020-10-02, 23:37
Medlem
Citat:

Pistol eller Hagel.

Det beror på vilket visum du har. Är det en visumfri resa (under 3 månader) får du inte köpa eller inneha firearms. Mynningsladdare får du köpa och bära runt på i den utsträckning lokal lagstiftning tillåter det, likaså får du korsa delstatsgränser om innehavet är tillåtet i bägge delstater.
Citera
2020-10-02, 23:47
Medlem
Pungsvings avatar
Låter väldigt osunt. Det farligaste blir sökandet efter ett vapen. Du kommer garanterat bli inlockad i en mörk gränd med löfte om billiga vapen. Sedan slutar alla spår.

Köp pepparsprej i en vapenaffär. Fråga inte ens efter skjutvapen, för då ringer de polisen medan du har ryggen till och tittar på hölster.
Senast redigerad av Pungsving 2020-10-02 kl. 23:50.
Citera
2020-10-03, 00:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Pistol eller Hagel.

Gör det inte om du inte är beredd att sitta på obestämd tid.
Citera
2020-10-03, 01:14
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:

Pistol eller Hagel.
Om du ska köpa vapen så tycker jag att du flyger till Texas och håller dig inom delstaten hela vistelsen.
Citera
2020-10-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Låter väldigt osunt. Det farligaste blir sökandet efter ett vapen. Du kommer garanterat bli inlockad i en mörk gränd med löfte om billiga vapen. Sedan slutar alla spår.

Köp pepparsprej i en vapenaffär. Fråga inte ens efter skjutvapen, för då ringer de polisen medan du har ryggen till och tittar på hölster.

Det är inte Sverige, det finns en kultur med vapenhandel. Det är inget fel med att äga och sälja vapen, det finns snarare en kultur med att dölja ditt spår till dem. Samtidigt ska alla äga dem, det är bara att gå på valfri vapenmarknad där privatpersoner tillåts ställa upp så man kan skippa myndigheternas krav på kontroll på säljare och köpare.

Däremot blir det riktigt spännande att fastna i en kontroll som både utlänning och brytande mot vapenlagstiftningen, ännu mer intressant om du faktiskt använder vapnet i någon situation. Straffen därborta är ingen barnlek, och fängelserna är nästan ännu värre. Är du inte riktigt genomhård, social och anpassningsbar ska du vara glad om du hamnar på maximum/supermax med minimal eller utan kontakt med andra för återstoden av din strafftid.

Amerikanska brottslingar och kåkfarare är av en helt annan magnitud än de europeiska motsvarigheterna. I mina ögon vore det nog fan nästan bättre att dö i ett rån än sitta tjugo år gemensamt med det värsta skiten det amerikanska rättssystemet har ansamlat. Hur du än klarar det där, så kommer du nog aldrig vara dig själv igen.
Senast redigerad av heltjavlarandom 2020-10-03 kl. 01:34.
Citera
2020-10-03, 10:14
Bannlyst
Citat:

Pistol eller Hagel.

Du kan köpa det om du är någorlunda smidig. Att få hem det till Sverige eller kanske ens transportera det inom USA är en helt annan sak.
Citera
2020-10-03, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving

Ditt sosseförakt blir lite konstigt i ljuset av det här inlägget.

Att som utlänning med god engelska köpa vapen i USA är ganska lätt. Det tråkiga är om man skulle åka fast.
Citera
2020-10-03, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heltjavlarandom
Privatpersoner får sälja till vem de vill helt oregistrerat på sina platser i merika, om jag fattat det rätt. Men, CCW licenserna är begränsade till delstaten de utfärdas i, det skiljer sig mellan delstater osv. Rör det sig inte om jaktvapen som transportförvaras, och du samtidigt har rimligt skäl för att ha dem har du ingen rätt att bära vapen hur du vill. Samt att det underlättar om du är amerikansk medborgare, ostraffad och inte psykiskt sjuk.

Du kan inte som utlänning hävda din rätt att bära vapen öppet och liknande som vissa amerikanska muppar sysslar med, och dolt bärande är mycket mer begränsat. Med andra ord är det du önskar väldigt svårt om du vill följa lagen.

Det ironiska är att amerikanska medborgare får bära sina vapen i Sverige på samma villkor som hemma i USA. Det finns en rad om det i vapenlagen.

Sverige kallas inte världens fegaste land för inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in