2020-10-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det ironiska är att amerikanska medborgare får bära sina vapen i Sverige på samma villkor som hemma i USA. Det finns en rad om det i vapenlagen.

Sverige kallas inte världens fegaste land för inte.

Verkligen?
Citera gärna denna lag för mig.
Verkar helt sjukt om det skulle vara sant.
Citera
2020-10-03, 14:40
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:
Det ironiska är att amerikanska medborgare får bära sina vapen i Sverige på samma villkor som hemma i USA. Det finns en rad om det i vapenlagen.

Skitprat. Men ange gärna lagrum!

Det går absolut att köpa skjutvapen i USA som turist men man kan glömma att köpa av vapenbutiker då de har skyldighet att kontrollera identitet på köparen. Reglerna kring sälj/köp/bärande skiljer sig mellan olika delstater. I vissa delstater kan man köpa och sälja fritt gevär, i andra även pistoler av privatpersoner. Dessutom är de sk mässorna kända för att inte kolla köpare men då är också priserna därefter.

Som icke medborgare utan uppehållstillstånd har du inte rätt att bära vapen eller köpa/sälja. Då begår du brott.
Citera
2020-10-03, 15:25
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Låter väldigt osunt. Det farligaste blir sökandet efter ett vapen. Du kommer garanterat bli inlockad i en mörk gränd med löfte om billiga vapen. Sedan slutar alla spår.

Köp pepparsprej i en vapenaffär. Fråga inte ens efter skjutvapen, för då ringer de polisen medan du har ryggen till och tittar på hölster.
Var på en loppmarknad i Nevada och där var det dom som sålde pistoler bland tanterna med grytlappar och liknande.
Citera
2020-10-03, 19:07
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Var på en loppmarknad i Nevada och där var det dom som sålde pistoler bland tanterna med grytlappar och liknande.

Detta låter som det bästa förslaget. Men jag har aldrig sett någon sälja skjutvapen på loppmarknad i USA. All tid kommer gå åt för TS att åka runt på loppmarknader, men förmodligen inte hitta något ändå.
Citera
2020-10-03, 19:51
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Detta låter som det bästa förslaget. Men jag har aldrig sett någon sälja skjutvapen på loppmarknad i USA. All tid kommer gå åt för TS att åka runt på loppmarknader, men förmodligen inte hitta något ändå.
Är väl olika mellan stater.
Här såg jag en skylt om loppmarknad utanför Reno och behövde en paus från körandet.
Det var i en stor hangarliknande byggnad.
Utöver pistoler och revolvrar fanns det en som sålde army surplus där.
Allt från uniformer , fallskärmar till haubitsammunition som nog var närmare en meter hög där dom stog på golvet.
Kan ju varit några övningsatrapper, men vem vet😄.
Citera
2020-10-03, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun

Finns även på pantbankerna att köpa om man inte vill vänta de 30 dagarna som vi blev ombedda att göra i vapenbutiken i Florida.

Dock var detta ett par år sedan, men fanns då vid det tillfället inga krav på speciella visum. Du skulle varit inom Floridas gränser i 30 dagar då gick det köpa i vapenbutik.

Butiksägaren gav oss rådet att ville vi köpa kunde vi åka till en pantbank och köpa det direkt.

Fanns även som du säger på deras loppmarkander - Swap shops.
Citera
2020-10-07, 22:07
Medlem
chromacors avatar
Grundregeln är att du måste vara en Lawful Permanent Resident (LPR) för att ha rätt att köpa och inneha skjutvapen i USA, enligt federal lag. Det finns vissa undantag för jakt och sportskytte, men dessa undantag är inte applicerbara på dina önskningar.

Permanent resident är en person som antingen 1) är amerikansk medborgare, 2) har permanent uppehållstillstånd eller 3) har ett green card och kan uppvisa bevis på 6 månaders kontinuerlig vistelse i landet.

Är du inte en LPR och påträffas med ett vapen så kan du räkna med att spendera en rätt trist tid det amerikanska fängelsesystemet.
Citera
2020-10-08, 18:54
Medlem
jag blev erbjuden på 90 talet att köpa vapen av en taxichaufför i Florida Miami beach,hans affärside var att sälja dyrt till turister samt köpa tillbaka billigt av turisterna när de skulle åka hem.Främst till tyska turister,skälet skulle vara diverse rånmord mot tyska turister,jag köpte inget.Han kunde fixa luder,han gjorde affärer med allt utom droger hävdade han.
Senast redigerad av Pröpper 2020-10-08 kl. 18:59.
Citera
2020-10-08, 19:53
Medlem
Citat:

Det där är helt uppenbart fel. Ljuger du eller trollar du?
Citera
2020-10-08, 21:46
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Haha, nej, vad svamlar du om? Svensk lag gäller i Sverige, inte amerikansk. Det enda undantaget i vapenlagen gäller danska, norska och finländska medborgare som har tillstånd i sina respektive länder att inneha skjutvapen och det gäller endast tillfälligt:

Citat:
b) Enskilda personer, som har permanent tillstånd från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge att där inneha jakt- eller tävlingsskjutvapen för eget bruk, får medföra dessa vapen med tillhörande ammunition
- vid vistelse i Sverige för tillfällig användning vid jakt eller tävling här,
- vid resa genom Sverige till Danmark, Finland eller Norge i anslutning till tillfällig användning vid jakt eller tävling i något av dessa länder.

Den som har fört in vapen och ammunition för sådan jakt eller tävling i Sverige som avses i första stycket b får utan tillstånd inneha vapnen och ammunitionen i Sverige under högst tre månader från dagen för införandet. Lag (2006:386).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vapenlag-199667_sfs-1996-67
Citera
2020-10-09, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Haha, nej, vad svamlar du om? Svensk lag gäller i Sverige, inte amerikansk. Det enda undantaget i vapenlagen gäller danska, norska och finländska medborgare som har tillstånd i sina respektive länder att inneha skjutvapen och det gäller endast tillfälligt:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vapenlag-199667_sfs-1996-67

Jag har kollat lagtexten själv och hittar inget. Ändå kan jag svära på att jag har läst det. Måste vara något fel på mitt minne.

Nåja, det är inte mer patetiskt än att försvara den vapenlag som faktiskt gäller. Den som är för den svenska vapenlagen är en lurad idiot, som hatar frihet.

Det känns precis som att behöva förklara saker för utvecklingsstörda varje gång man idisslar att allt annat än fritt vapenägande är fel.
Citera
2020-10-09, 11:32
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Jag har kollat lagtexten själv och hittar inget. Ändå kan jag svära på att jag har läst det. Måste vara något fel på mitt minne.

Nåja, det är inte mer patetiskt än att försvara den vapenlag som faktiskt gäller. Den som är för den svenska vapenlagen är en lurad idiot, som hatar frihet.

Det känns precis som att behöva förklara saker för utvecklingsstörda varje gång man idisslar att allt annat än fritt vapenägande är fel.

Så är det med er mytomaner, när ni blir påkomna så låtsas ni som det regnar. För övrigt kan du ta och släppa crackpipan och läsa lite annat än Breitbart och liknande skräpalster för du har uppenbart inga noterbara kunskaper i det här ämnet.
Det finns inget land om har ett helt fritt vapenägande, av ganska uppenbara skäl. Även USA har numera ganska mycket restriktioner, både på federal och delstatlig nivå som reglerar vapenägandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in