2020-10-01, 23:49
Medlem
lectrs avatar
Hej!

Jag skulle installera windows p en gammal laptop, hade ubuntu innan.
Allt gick bra tills jag skulle vlja hrddisk att installera p och d stod det att det var fel format p diskarna och att de behvde vara gpt istllet. S jag hittade en guide p internet om hur man kunde konvertera om diskarna.

https://www.dell.com/support/article...indows?lang=sv

Citat:
Om felet kvarstr, eller om enheten behver konverteras till GPT, flj dessa steg:

Nr "Var vill du installera Windows?" visas, ls in SAS-drivrutinen frn USB-nyckeln som vanligt. Enheten ska visas i fnstret.
Tryck p SKIFT+F10. Nr kommandofnstret visas skriver du diskpart och trycker p Enter.
Nr Diskpart lses in skriver du list disk och trycker p Enter.
Storleken visar vilken hrddisk du ska anvnda. Det ska finnas en siffra intill den (vanligtvis 0 eller 1). Skriv select disk # och tryck p Enter (# r hrddiskens enhetsnummer).
Skriv clean (rensa) och tryck p Retur. Ett meddelande om att rensningen genomfrts visas.
Skriv convert gpt och tryck p Enter. Ett meddelande anger att enheten har konverterats. Skriv exit , tryck p Enter och stng kommandofnstret.
Klicka p Uppdatera. En enhet br listas om ej allokerat utrymme.
Markera enheten och klicka p Ny. Nu br rtt storlek visas. Nr du klickar p OK br du se 3 partitioner: en systempartition p 100 MB, en MSR-partition p 128 MB fr GPT och den stora partitionen.
Markera den stora partitionen och klicka p Uppdatera. Det ska koppla SAS-drivrutinen till enheten. Klicka p Nsta fr att starta installationsprocessen.

S jag fljde dessa instruktioner, men dumt nog s cleanade jag bda diskarna som fanns (primr och system) och efter det kunde jag inte lngre se USB-minnet p installeringsmenyn/rutan och diskarna stog riktigt nog som "ej allokerat utrymme", men alternativet "ny" var oklickbart och jag kunde inte anvnda ngon av de nykonverterade diskarna. Jag stod allts still dr och kunde inte komma vidare, dessutom kom det ngonstans i det hela upp en ruta om att installationsdrivrutinen inte kunde hittas.

S jag startade om datorn. Klickade p enter fr att avbruta uppstart och kommer till menyn fr att boota USBet och trycker enter. Det blir svart och sedan tillbaka till samma meny. Samma sak hnder nr jag vljer ngot av de andra anternativen och om jag lter datorn bara starta kommer jag till "Operating system not found"

Finns det ngot jag kan gra? Eller har jag kvaddat min laptop?

Tacksam fr hjlp. Jag r svinarg p mig sjlv just nu.
Citera
2020-10-01, 23:56
Medlem
spermaoffrets avatar
Kanske kolla i bios. Trycker du rtt tangenter. r USB:n bootbar?

Lter ju annars vldigt konstigt. Du har inte missat nt?

Ass du rkade inte rensa USB:et ocks kanske? Gr om den.
Citera
2020-10-02, 00:23
Medlem
lectrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret

Bios krver lsenord, ett lsenord jag tyvrr inte alls har ngon aning om vad det skulle kunna vara..

Men du sade ngot med USB-minnet! Nu nr jag stter in den i min dator kan jag se den, men inte ppna den p "Den hr datorn". Jag tror att jag kanske cleanade USB-minnet ocks. Ska testa att gra om det! Tusen tack
Citera
2020-10-02, 00:53
Medlem
lectrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret

Det var USBet!!! Gjorde om det och nu hller det p att installeras. Tusen tack fr din hjlp! Du r en ngel!!!!!!!
Citera
2020-10-02, 03:06
Medlem
spermaoffrets avatar
Gtt det ordnade sig.

Satte sjlv en gng lsenord till bios i en frvirrad paranoid livssituation. Som jag glmde bort. ✌️

Dett var ju mnga r sedan, och gllde en stationr dator. Jag tog ur batteriet till moderkortet och satte tillbaka. Det nollstllde allt. Fr hoppas detr bttre skerhet nufrtiden. Haha.
Citera
2020-10-02, 06:37
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Om man vill in i BIOS men glmg lsenord s kan man ta ur batteriet (googla p CMOS battery) och stta i det igen efter en stund.
Citera
2020-10-02, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Om man vill in i BIOS men glmg lsenord s kan man ta ur batteriet (googla p CMOS battery) och stta i det igen efter en stund.

Det har vl inte fungerat p en laptop sen nittiotalet?
Citera
2020-10-02, 11:32
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtstark
Det har vl inte fungerat p en laptop sen nittiotalet?
Lmnade du laddaren i eller, dumfan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in