Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-01, 23:49
Medlem
lectrs avatar
Hej!

Jag skulle installera windows på en gammal laptop, hade ubuntu innan.
Allt gick bra tills jag skulle välja hårddisk att installera på och då stod det att det var fel format på diskarna och att de behövde vara gpt istället. Så jag hittade en guide på internet om hur man kunde konvertera om diskarna.

https://www.dell.com/support/article/sv-se/sln288390/hur-du-%C3%A5tg%C3%A4rdar-felet-windows-kan-inte-installeras-p%C3%A5-disk-partition-n%C3%A4r-du-inst allerar-windows?lang=sv

Citat:
Om felet kvarstår, eller om enheten behöver konverteras till GPT, följ dessa steg:

När "Var vill du installera Windows?" visas, läs in SAS-drivrutinen från USB-nyckeln som vanligt. Enheten ska visas i fönstret.
Tryck på SKIFT+F10. När kommandofönstret visas skriver du diskpart och trycker på Enter.
När Diskpart läses in skriver du list disk och trycker på Enter.
Storleken visar vilken hårddisk du ska använda. Det ska finnas en siffra intill den (vanligtvis 0 eller 1). Skriv select disk # och tryck på Enter (# är hårddiskens enhetsnummer).
Skriv clean (rensa) och tryck på Retur. Ett meddelande om att rensningen genomförts visas.
Skriv convert gpt och tryck på Enter. Ett meddelande anger att enheten har konverterats. Skriv exit , tryck på Enter och stäng kommandofönstret.
Klicka på Uppdatera. En enhet bör listas om ej allokerat utrymme.
Markera enheten och klicka på Ny. Nu bör rätt storlek visas. När du klickar på OK bör du se 3 partitioner: en systempartition på 100 MB, en MSR-partition på 128 MB för GPT och den stora partitionen.
Markera den stora partitionen och klicka på Uppdatera. Det ska koppla SAS-drivrutinen till enheten. Klicka på Nästa för att starta installationsprocessen.

Så jag följde dessa instruktioner, men dumt nog så cleanade jag båda diskarna som fanns (primär och system) och efter det kunde jag inte längre se USB-minnet på installeringsmenyn/rutan och diskarna stog riktigt nog som "ej allokerat utrymme", men alternativet "ny" var oklickbart och jag kunde inte använda någon av de nykonverterade diskarna. Jag stod alltså still där och kunde inte komma vidare, dessutom kom det någonstans i det hela upp en ruta om att installationsdrivrutinen inte kunde hittas.

Så jag startade om datorn. Klickade på enter för att avbruta uppstart och kommer till menyn för att boota USBet och trycker enter. Det blir svart och sedan tillbaka till samma meny. Samma sak händer när jag väljer något av de andra anternativen och om jag låter datorn bara starta kommer jag till "Operating system not found"

Finns det något jag kan göra? Eller har jag kvaddat min laptop?

Tacksam för hjälp. Jag är svinarg på mig själv just nu.
Citera
2020-10-01, 23:56
Medlem
spermaoffrets avatar
Kanske kolla i bios. Trycker du rätt tangenter. Är USB:n bootbar?

Låter ju annars väldigt konstigt. Du har inte missat nåt?

Asså du råkade inte rensa USB:et också kanske? Gör om den.
Citera
2020-10-02, 00:23
Medlem
lectrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret

Bios kräver lösenord, ett lösenord jag tyvärr inte alls har någon aning om vad det skulle kunna vara..

Men du sade något med USB-minnet! Nu när jag sätter in den i min dator kan jag se den, men inte öppna den på "Den här datorn". Jag tror att jag kanske cleanade USB-minnet också. Ska testa att göra om det! Tusen tack
Citera
2020-10-02, 00:53
Medlem
lectrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret

Det var USBet!!! Gjorde om det och nu håller det på att installeras. Tusen tack för din hjälp! Du är en ängel!!!!!!!
Citera
2020-10-02, 03:06
Medlem
spermaoffrets avatar
Gött det ordnade sig.

Satte själv en gång lösenord till bios i en förvirrad paranoid livssituation. Som jag glömde bort. ✌️

Dett var ju många år sedan, och gällde en stationär dator. Jag tog ur batteriet till moderkortet och satte tillbaka. Det nollställde allt. Får hoppas detär bättre säkerhet nuförtiden. Haha.
Citera
2020-10-02, 06:37
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Om man vill in i BIOS men glömg lösenord så kan man ta ur batteriet (googla på CMOS battery) och sätta i det igen efter en stund.
Citera
2020-10-02, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Om man vill in i BIOS men glömg lösenord så kan man ta ur batteriet (googla på CMOS battery) och sätta i det igen efter en stund.

Det har väl inte fungerat på en laptop sen nittiotalet?
Citera
2020-10-02, 11:32
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtstark
Det har väl inte fungerat på en laptop sen nittiotalet?
Lämnade du laddaren i eller, dumfan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in