• 1
  • 2
2020-10-01, 12:10
Medlem
Heeeeej! GILLAR NI KORIANDER? Vi startar en "vi som gillar koriander tråd" där vi delar med oss om det bästa med koriander och våra favvorecept med koriander! Personligen älskar jag koriander på min macka. Gärna någon röra och sedan några kvistar. Vilket är erat bästa?
Citera
2020-10-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queel
Heeeeej! GILLAR NI KORIANDER? Vi startar en "vi som gillar koriander tråd" där vi delar med oss om det bästa med koriander och våra favvorecept med koriander! Personligen älskar jag koriander på min macka. Gärna någon röra och sedan några kvistar. Vilket är erat bästa?
YES! Min favorit "Ensalada Chilena" enkel sallad på Tomat, lök och koriander med lite olivolja och kryddor - stor favorit. Sedan gör jag chimichurri och falafel med rejält med koriander, eller varför inte limeris med extra koriander?
Citera
2020-10-01, 14:19
Medlem
torrenttobbes avatar
Thaisallad med chili, lamm, vitlök, sallad, gurka, tomat citron osv osv och en JÄVLA massa koriander.
Citera
2020-10-01, 16:37
Medlem
Clive-Hasses avatar
Tomatsalsa med lime, chili. lök och koriander är en höjdare.
https://cookieandkate.com/classic-pico-de-gallo-recipe/
Citera
2020-10-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clive-Hasse
Tomatsalsa med lime, chili. lök och koriander är en höjdare.
https://cookieandkate.com/classic-pico-de-gallo-recipe/

Tack för bra recept! Testade häromdagen. Mycket gott
Citera
2020-10-10, 16:12
Medlem
Malen koriander när man ungnsteker sin kyckling är väl en självklarhet?
Citera
2020-10-12, 14:03
Medlem
coclss avatar
JAG FAKKING ÄLSKAR KORIANDER!

-Stora nävar med koriander istället för sallad på tacos.

-Massvis med koriander i min pico de gallo. Läste nåt recept om en halv dl till en lök och två tomater. DUMHETER! Minst ett redigt turklivs-knippe till såna mängder utfyllnad.

-Strössla över en thaigryta, rikliga mängder.

-osv, osv.

Diskussion: hur fan ska vi få vanliga matbutiker att fatta att en kruka med koriander för 25-30 spänn är helt uppåt väggarna? Den ska naturligtvis säljas i buntar för 10-20kr stycket. Tack och lov för att turklivsen har fattat detta.
Citera
2020-10-16, 11:43
Medlem
krings avatar
Chile verde med fläskkarré kan jag rekommendera.
Recept kan hittas här t ex: https://www.seriouseats.com/recipes/...rk-recipe.html (Kenji Lopez Alt gjorde en video där han lagade en liknande variant på sin Youtubekanal också för någon/några månader sen, det receptet var bra det med).

Ingen aning hur vanligt tomatillos är i svenska butiker, men det är lätt att odla själv om det är så. Poblano och sånt kan ersättas med grön paprika och något grönt chilipulver.

Jag brukar använda extra lime och koriander i när jag lagar det!
Senast redigerad av kring 2020-10-16 kl. 11:43. Anledning: Stavning
Citera
2020-12-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
JAG FAKKING ÄLSKAR KORIANDER!

-Stora nävar med koriander istället för sallad på tacos.

-Massvis med koriander i min pico de gallo. Läste nåt recept om en halv dl till en lök och två tomater. DUMHETER! Minst ett redigt turklivs-knippe till såna mängder utfyllnad.

-Strössla över en thaigryta, rikliga mängder.

-osv, osv.

Diskussion: hur fan ska vi få vanliga matbutiker att fatta att en kruka med koriander för 25-30 spänn är helt uppåt väggarna? Den ska naturligtvis säljas i buntar för 10-20kr stycket. Tack och lov för att turklivsen har fattat detta.

Ohhhhh bra tips!
Ja, priserna är helt förfärliga. Dessutom räcker ju krukan knappt till något? Gör av med en till mig själv enbart när det kommer med tacos (inklusive som topping och i pico de gallon då). När man bjuder på middag måste man punga ut en hundring för koriandern... Men det är mexikos guld
Citera
2020-12-01, 15:24
Medlem
inceltamers avatar
Mmm korre❤️ Om man orkar kan man odla koriander till våren/sommaren. En påse kostar 40 spänn, växer som ogräs även i kruka inomhus, blir massor med götte och låter man en planta stå får den nya frön som du kan torka och så igen.
Mys!
Min bästa är fajitas med mango, chili och koriander bla.
Citera
2020-12-01, 15:41
Moderator
Lapapps avatar
Har många fantastiska recept med koriander!

Habanerosalsa med koriander
3 tomater, 1/2 lök, 1-2 habaneros, 2 vitlöksklyftor, 1 msk äppelcidervinäger, salt, peppar och koriander.

Stek tomat, lök, habanero och vitlök tills allt är mjukt och soppigt. Mixa. Tillsätt vinäger, salt och peppar och kyl. Precis innan servering, klipp koriander och häll i. Är sanslöst god!

Sen är asiatisk mat, i synnerhet vietnamesisk, generellt god med koriander. T.ex. pho, vietnamesiska vårrullar etc.
Citera
2020-12-01, 16:24
Medlem
klybans avatar
Efter odling i somras på balkongen, så blev det Salsa verde med tomatillos.
Det var en ny smak som är svår att beskriva, och en jävla massa koriander i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in