Citat:
Ursprungligen postat av
OliviaNalen666
Ja absolut, men jag tänker inte söka en pojkvän nu för att jag har det svårt ekonomiskt. Det känns ju väldigt fel. Dessutom så vill jag klara mig på egen hand, skaffar kille den dagen jag är redo för ett förhållande

Så rätt!
För övrigt så tar du kontakt med din kurator på skolan redan idag. Hon kan hjälpa dig med detta:
https://www.pensionsmyndigheten.se/f...stod-till-barn
Har du tur så kan du få retroaktivt. Normalt sett slutar pensionen när man fyller 16 år men om man studerar vidare i gymnasiet så kan man få förlängt. OM MAN ANSÖKER OM DET. Detta borde din vårdnadshavare hjälpt dig med efter din fars död, men jag ser (kanske?) att det kan vara så att du skulle börja gymnasiet i samband med hans död. Du kanske t.o.m. hann börja men hoppade av?
Det kan finnas någon passus hos pensionsmyndigheten om att man har ej rätt till detta om man haft studieavbrott under sex månader eller mer. Precis som att föräldrars försörjningsplikt för studier på gymnasiet (fram till studentens 21-årsdag) kan anses inte föreligga om ett sådant studieavbrott finns. Men ring och kolla med pensionsmyndigheten eller din kurator. Det kostar ju inget att fråga!
Jag förstår inte varför du skall krångla med ett extra bankkonto. Då skall du ha ett kort kopplat till det kontot för du kan ALDRIG göra en överföring till ditt vanliga konto.
Om socialkontoret får reda på att du har extra inkomster så kommer anmälan om bidragsbrott som ett brev på posten.
Nästan inga banker har ränta på sina konton och redovisning till Skatteverket brukar bara ske om man fått över 100 kr i ränta under året.
Visst kan just ditt socialkontor ha en blankett som du får skriva på att de får rätt att undersöka om du har konto i bankerna, men det finns väldigt många olika banker i Sverige så jag är tveksam om de kommer att prioritera det. Alternativt kan de också be dig att själv uppsöka banken för att få ett intyg om eventuella bankkonton. Detta brukar inte bankerna tycka om, speciellt inte eftersom ett sådant intyg rimligtvis bör inhämtas varje månad för att det skall finnas någon vits med det. Så om du absolut vill göra detta så skulle jag rekommendera en bank som INTE finns på din hemort. Gärna en bank utan bankkontor. Men, som jag skrev: Gör det inte!