• 2
  • 3
2020-10-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hej! Mitt svar var inte riktat till dig. Är dina föräldrar döda? I så fall kanske du har rätt till barnpension?

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...stod-till-barn

Min pappa dog för 3 år sen, min mamma lämnade mig när jag var liten.

Tack så mycket det hade jag inte en aning om, ska kolla upp det!
Citera
2020-10-01, 17:09
Medlem
Begär att få betalt i bitcoins om det går?
Citera
2020-10-01, 17:48
Medlem
Babydolls avatar
Du skriver att du behöver köpa flera saker: "köpa skolgrejer, nya kläder och dessutom så har saker hemma börjat pajja så jag behöver köpa nytt."

Ett tips är att kolla med kyrkan om de har något att skänka, kläder/skor/väska/hushållsprylar. Ibland så kan de skänka saker, inte sälja secondhand, till de som lever på existensminimum.

Leta om det finns någon Facebookgrupp i ditt område/stad/län, typ Familjehjälp/Tillsammans/Skänkes till behövande/etc. Ibland kan man lägga ut annons och be om något i ett speciellt syfte, t ex fråga om någon har studielitteratur: bok x, y eller z att skänka? Eller jeans i stl xyz.

Finns det någon Facebookgrupp i bostadsområdet? Fråga om någon vill ha hjälp med barnhämtning/passning nån dag i veckan. Och be att du får betalt i kontanter eller presentkort på Ica.
Citera
2020-10-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliviaNalen666
Ja absolut, men jag tänker inte söka en pojkvän nu för att jag har det svårt ekonomiskt. Det känns ju väldigt fel. Dessutom så vill jag klara mig på egen hand, skaffar kille den dagen jag är redo för ett förhållande
Så rätt!

För övrigt så tar du kontakt med din kurator på skolan redan idag. Hon kan hjälpa dig med detta:
https://www.pensionsmyndigheten.se/f...stod-till-barn
Har du tur så kan du få retroaktivt. Normalt sett slutar pensionen när man fyller 16 år men om man studerar vidare i gymnasiet så kan man få förlängt. OM MAN ANSÖKER OM DET. Detta borde din vårdnadshavare hjälpt dig med efter din fars död, men jag ser (kanske?) att det kan vara så att du skulle börja gymnasiet i samband med hans död. Du kanske t.o.m. hann börja men hoppade av?

Det kan finnas någon passus hos pensionsmyndigheten om att man har ej rätt till detta om man haft studieavbrott under sex månader eller mer. Precis som att föräldrars försörjningsplikt för studier på gymnasiet (fram till studentens 21-årsdag) kan anses inte föreligga om ett sådant studieavbrott finns. Men ring och kolla med pensionsmyndigheten eller din kurator. Det kostar ju inget att fråga!

Jag förstår inte varför du skall krångla med ett extra bankkonto. Då skall du ha ett kort kopplat till det kontot för du kan ALDRIG göra en överföring till ditt vanliga konto.
Om socialkontoret får reda på att du har extra inkomster så kommer anmälan om bidragsbrott som ett brev på posten.

Nästan inga banker har ränta på sina konton och redovisning till Skatteverket brukar bara ske om man fått över 100 kr i ränta under året.
Visst kan just ditt socialkontor ha en blankett som du får skriva på att de får rätt att undersöka om du har konto i bankerna, men det finns väldigt många olika banker i Sverige så jag är tveksam om de kommer att prioritera det. Alternativt kan de också be dig att själv uppsöka banken för att få ett intyg om eventuella bankkonton. Detta brukar inte bankerna tycka om, speciellt inte eftersom ett sådant intyg rimligtvis bör inhämtas varje månad för att det skall finnas någon vits med det. Så om du absolut vill göra detta så skulle jag rekommendera en bank som INTE finns på din hemort. Gärna en bank utan bankkontor. Men, som jag skrev: Gör det inte!
Citera
2020-10-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliviaNalen666
En oväntad kostnad som jag kan nämna är att när jag tecknade mitt jäkla bredband så glömde jag att säga att jag ville betala månadsvis, så nu står jag här med en kostnad för ett halvår, när jag endast har cirkus 4000:- och ingen som kan hjälpa mig med att betala den.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Ett förslag är ju att du pratar med bredbandsbolaget. Att säga att du vill ha en avbetalningsplan, för du kan inte betala räkningen vid ett och samma tillfälle. Sedan ber du om att få en bredbandsräkning per månad i fortsättningen, så att problemet inte uppstår igen.

Jag tipsade ju om att kontakta bredbandsbolaget. Har du gjort det än? Annars borde du kontakta dem.

Företag brukar vara villiga att gå med på avbetalningsplaner. Samtidigt borde du ju ändra hur ofta/sällan du får räkningar. Annars står du där om ett halvår, ett år osv, och har fortfarande svårt att betala räkningen. Så om det underlättar för dig att betala en gång i månaden istället, så borde du försöka ändra det.
Citera
2020-10-05, 14:36
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Soc har gett dig en gratis lägenhet och betalat för din existens under en lång period. Men du är ändå inte nöjd?
Du kan ANSÖKA om nya möbler, vinterkläder och allt annat mellan himmel och jord. Om din situation är så ohållbar som du framställer det så ska du göra det. Eller göra som en normal människa: skaffa dig ett jobb. Finns inga ursäkter. Du kan jobba på nätet också, fylla i undersökningar, översätta texter, m.m....

Men det tänker du ju givetvis inte göra. Kör i vind med bidragsbrottet och lycka till!
En liten heads-up för att vara snäll: vi har metoder för att upptäcka det här bankknepet. Om du har otur fastnar du i det. Se till att du är villig att ta konsekvenserna av det, återbetalningsskuld på varenda krona samt ett lättare bötesstraff med tanke på att du är så fattig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in