• 1
  • 2
2020-09-30, 19:32
Medlem
Queenofqueenss avatar
Jag och min pojkvän har pratat om att flytta ihop till hans lilla etta i sthlm city på 20-30 kvm. Jag har själv en etta i ett ytterstadsprojekt som jag kan hyra. Nu till frågeställningen, har någon erfarenhet av att bo ihop med sin partner på sådan liten yta?

Han arbetar hemifrån under dagarna, medans jag inte gör det. Jag är rädd att vi ska börja gräla och det känns för litet.
Lägenheten är jättefin och hög i taket så känns lite större än vad den är, men så liten ger mig lite ångest. Dock vill jag ju bo med honom.
Citera
2020-09-30, 19:34
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Jag och min pojkvän har pratat om att flytta ihop till hans lilla etta i sthlm city på 20-30 kvm. Jag har själv en etta i ett ytterstadsprojekt som jag kan hyra. Nu till frågeställningen, har någon erfarenhet av att bo ihop med sin partner på sådan liten yta?

Han arbetar hemifrån under dagarna, medans jag inte gör det. Jag är rädd att vi ska börja gräla och det känns för litet.
Lägenheten är jättefin och hög i taket så känns lite större än vad den är, men så liten ger mig lite ångest. Dock vill jag ju bo med honom.

Jag va sambo en gång i en tvåa på 60 kvadrat tyckte det kändes trångt men alla är olika.
Citera
2020-09-30, 19:46
Medlem
Ja alla är olika. Har ni en bråkig aura och är lättretade på varandra ska ni nog undvika. Det beror väl också på hur ljus lägenheten är osv. Men själv hade jag tyckt att 30kvm på två hade känts isolerande. Lätt att trampa varann på tårna, men det beror på i vilket stadie i förhållandet ni befinner er i och hur chill ni är.
Citera
2020-09-30, 19:46
Medlem
Det är ju en enorm skillnad på 20-30kvm. 20 är väldigt liten etta medan 30 är en lite större etta.

Det är trångt att bo på den lilla ytan 20 eller 30 men på 30 bör ni kunna få plats en stor säng, soffa samt ett matbord. Hyr ut din och testbo i hans ett tag.
Citera
2020-09-30, 19:48
Medlem
Haajibs avatar
Förutom säng, tv o kök så klarar man sig bra i dagens samhälle. Kom ihåg att ni kan spendera mycket tid utanför lägenheten, och behöver inte sitta inlåsta när ni har ledigt.
Citera
2020-09-30, 19:49
Bannlyst
Du är ju en drottning så du behöver ju ett palats, 20-30kvm? Snarare 200-300kvm.
Citera
2020-09-30, 19:56
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:

Som nån annan också sa hyr ut din lägenhet gör dig för guds skull inte av med den.
Citera
2020-09-30, 20:57
Medlem
Citat:

Att vara två stycken på den lilla ytan kan skapa bekymmer.
Jag har tidigare varit i en liknande sits.

För oss fungerade det ganska bra ändå. Din pojkvän säger du arbetar hemifrån,
och just det tror jag kan göra att det blir enklare för honom än för dig.
(förutsatt att du arbetar någon annan stans)

Folk är ju olika och vissa klarar av det bättre än andra.
Mitt råd är att testa först att bo där en tid och beroende på hur
det går kan ni fatta ett beslut senare.
Citera
2020-10-01, 01:01
Medlem
Jag skulle bott ihop i liten cirkel istället. Kanske rektangel.
Citera
2020-10-01, 08:03
Medlem
GunnarGunnels avatar
Jag och tjejen och katten bor i en 27 kvm lgh, fungerar prima.
Respekt och space är viktigt, det kan kännas jävligt trångt ibland men då är det bara att ta en promenad så blir det oftast bra
Citera
2020-10-01, 08:12
Moderator
evilhoneys avatar
Det beror helt på hur ni är som personer. Vissa klarar av att bo tätt tillsammans och andra behöver mer space.

Personligen klarar jag inte av att dela ett så litet utrymme med någon, jag försökte en gång bo med någon i en etta på 25kvm och det slutade med att jag låste in mig på toaletten för att få vara ifred.

Har dock vänner som bott tillsammans lika litet tillsammans med ett barn tom och de älskade det.
Citera
2020-10-01, 08:24
Medlem
Kan säker fungera beroende på vilka ni är.
Nu är jag bortskämd med yta: Minsta jag bott på som sambo 85 + 20 m2. men i samband med en flytt bodde jag frugan och vår katt på 27 m2 i veckorna under en 2 månadersperiod: Det funkade men hade varit jobbigt i längden, framför allt om man jobbar hemmifrån; Jag tycker det känns instängt då jag sitter i mitt 9 m2 arbetsrum och frugan härjar i våra övriga 127 m2.
Så gör ett försök men se till att du inte säger upp din lägenhet direkt: Dessutom kanske det kan var ett läge att försöka byta upp era lägenheter till en större.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in