• 1
  • 2
2020-09-29, 16:41
Medlem
Jag har just nu cirka 450.000kr hos Avanza, varav merdelen ligger hos Collector +, riskfritt sparkonto och resterande på ISK.

40.000kr i fonder (10 olika)
115.000kr i aktier (6 olika)

Nu tänkte jag bara höra med er om råd gällande sparkontot, borde jag överföra mer till ISK kontot och placera i fonder/aktier eller behålla så som jag har?

Kom gärna med förslag hur ni själva hade gjort!
Senast redigerad av Kampfwurst 2020-09-29 kl. 16:49.
Citera
2020-09-29, 17:10
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Jag har just nu cirka 450.000kr hos Avanza, varav merdelen ligger hos Collector +, riskfritt sparkonto och resterande på ISK.

Nu tänkte jag bara höra med er om råd gällande sparkontot, borde jag överföra mer till ISK kontot och placera i fonder/aktier eller behålla så som jag har?

Jag hade överfört mer eftersom det just nu förmodligen är klokt att investera på marknaden istället för att ha 300 000 på sparkonto.
Citera
2020-09-29, 17:14
Medlem
Behöver du vinsten ta ut, annars om du tror på bolagen så fortsätt ha kvar
Citera
2020-09-29, 17:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Tycker din fördelning sett till pengar ser vettig ut nu ur ett säkert perspektiv, sen kan man alltid höja risken.

Oavsett ska de pengarna du hädanefter sparar gå in på isk:n.
Citera
2020-09-29, 18:15
Medlem
Mullrets avatar
Gör som Warren Buffet. Ha 30% kontant. Resten i fonder och aktier.
Citera
2020-09-29, 19:21
Medlem
Beror helt på din placeringshorisont, dvs. hur snart du räknar med att använda pengarna. Har du t.ex. tänkt använda dem till kontantinsats för en bostad om ett år så är det bättre att behålla dem på sparkontot. Är det t.ex. sparande till din pension om 20 år så ja, då är det dumt att ha dem på sparkontot. Även om jag inte hade skyfflat in allt på börsen på en gång just nu, men du kan ju t.ex. sätta upp en månadsöverföring med köp.

För övrigt hade jag dragit ner på antalet fonder som du har. Att ha 40K fördelat på 10 olika fonder blir bara svårt att administrera och följa upp vilka fonder som presterar och inte. Dra ner antalet till hälften eller så.
Citera
2020-09-29, 19:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Är inte orimlig fördelning du har. Mellan 30-50% i kontanter just nu har jag med. Alla säger att börsen är övervärderad och att smällen kommer när stimulanspaketen tar slut (efter valet i USA). De behöver ju inte ha rätt men marknaden är ju mycket psykologi och när "alla" tänker något blir det ofta en självuppfyllande profetia.
Citera
2020-09-29, 21:30
Medlem
MurrayHewitts avatar
Tycker den här hinkstrategin är klok och ger så väl trygghet som möjlighet att ”leka” lite.

https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/
Citera
2020-09-29, 22:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Mitt råd är att du kommer att förlora pengar men att det går att få det att växa om du vill, har tålamod och någorlunda hyffsad disciplin.

Oftast handlar det senare på vilket sätt man började ha mer än säg 100 000 på kontot och varför man senare hade mer än så.

Om sådant finns kommer du helt enkelt sluta fråga om sk 'råd' och högst förmodligen bli något mer konkret i dina frågeställningar, om inte så inte.

Det sista rådet är att sluta kalla det du har för förmögenhet, det är något knasigt då du är en bit från att vara förmögen. Kom ned på jorden.
Citera
2020-09-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det sista rådet är att sluta kalla det du har för förmögenhet, det är något knasigt då du är en bit från att vara förmögen. Kom ned på jorden.

Men herregud, vad är det för fel på dig då?

Antingen så är du själv långt ifrån mitt sparkapital eller så är du långt över, oavsett så skiter jag i vilket, jag använder vilka ord jag känner för, tack.

Jag hade förstått ditt meningslösa inlägg om jag skröt om mina pengar, men nu gjorde jag inte ens det.

Vid min ålder är det utan tvekan väldigt ofta ansett som en förmögenhet, vore jag 60+, kanske inte lika mycket.

Allt för att ställa till oreda och irritation, fattar inte varför.
Citera
2020-09-29, 23:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Men herregud, vad är det för fel på dig då?

Antingen så är du själv långt ifrån mitt sparkapital eller så är du långt över, oavsett så skiter jag i vilket, jag använder vilka ord jag känner för, tack.

Jag hade förstått ditt meningslösa inlägg om jag skröt om mina pengar, men nu gjorde jag inte ens det.

Vid min ålder är det utan tvekan väldigt ofta ansett som en förmögenhet, vore jag 60+, kanske inte lika mycket.

Allt för att ställa till oreda och irritation, fattar inte varför.

Felet är förmodligen att jag är ganska brutalt ärlig. :)

Jag menade det inte som en förolämpning av något slag utan menade bokstavligen att du skulle komma ned på jorden i all välmening. Att ha lite distans till dessa siffror på något konto är nämligen en av alla viktiga ingredienser till att på sikt kunna få dessa siffror på något konto att öka med tiden.
Citera
2020-09-30, 00:54
Medlem
Förmögenhet är helt enkelt en persons tillgångar minus skulder, det kan vara en krona och fortfarande vara nåns förmögenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in