2020-09-29, 09:17
Medlem
fittslickarns avatar
Ärvt en mindre lägenhet intill Vällingby C. Första tanken var att flytta dit och börja ta del av Stockholms utbud men det är 20 år sen jag bodde i Vällingby, då var det helt ok.

Hur ser det ut idag? Enbart mångkultur? Vågar man ta gröna linjen från City en sen kväll eller är det förenat men rånrisk och misshandel?

Skulle ni behålla eller sälja?
Citera
2020-09-29, 09:18
Medlem
Antivalents avatar
Jag skulle sälja direkt. Centrumet har förvisso ett Ok utbud men klientelet...
Citera
2020-09-29, 10:02
Medlem
Äsh då, Vällingby är inte så farligt. Det är som de flesta centrum nu för tiden, lite alkisar och en hel del utlänningar blandat med barnfamiljer. Så ser det ut typ överallt. Inget problemområde eller centrum som no go zonerna. Det är nära till Hässelby och en del bussar till/från några problemområden finns som gör att det kommer lite därifrån men ingen större fara. Centrumet är ju helt ok med utbud du har nära till fina grönområden i Grimsta naturreservat och flera badplatser tunnelbana har du också. Finns många många värre områden, och självklart bättre. Själv bott där rätt många år och även i den sämre delen av Vällingby Grimsta, så var det inga större problem
Citera
2020-09-29, 10:20
Medlem
Sälja. Tunnelbana en sen kväll? Nej knappast.
Vällingby Centrum har tagit ned skylten.
Citera
2020-09-29, 11:36
Medlem
Är man rädd att gå ut när det är mörkt så spelar det nog ingen roll vart man bor Har väl några hundra promenader i mörkret på kväll och natt från just Vällingby c utan problem.
Citera
2020-09-29, 16:44
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag skulle sälja för att sedan använda förtjänsten till en insatts i en lägenhet några stationer in mot city.
Vällingby har förvisso ett hyfsat utbud av butiker, men det finns det på andra ställen också.
Citera
2020-09-29, 17:10
Medlem
Jon.Holmss avatar
Om du inte har problem med bidragsparasiter, stirrande spännblattar, vandrande enmanstält, öppen drogförsäljning vid t-banan m.m. så bo kvar.

Annars, försök hitta något närmare stan.

Förr var Vällingby C ett tryggt och gemytligt centrum där majoriteten var svenskar. Nuförtiden tror man att man hamnat i Bagdad eller Mogadishu. Hemskt!
Senast redigerad av Jon.Holms 2020-09-29 kl. 17:15.
Citera
2020-09-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslickarn
Ärvt en mindre lägenhet intill Vällingby C. Första tanken var att flytta dit och börja ta del av Stockholms utbud men det är 20 år sen jag bodde i Vällingby, då var det helt ok.

Hur ser det ut idag? Enbart mångkultur? Vågar man ta gröna linjen från City en sen kväll eller är det förenat men rånrisk och misshandel?

Skulle ni behålla eller sälja?

som sagt, det är en del invandrarstök i Vällingby men som alltid så överdriver folk rejält. vill du bo i Sthlm så kan du lika gärna flytta dit i ett år och se vad som bjuds. vill du inte det så sälj.

jag vill inte påstå att anekdotal bevisföring är värd något, men jag har som tjej aldrig någonsin känt mig det minsta osäker eller utsatt någonstans, på någon t-banestation eller linje, någon gång på dygnet. då växte jag ändå upp i Skarpnäck och Kista, som andra skulle säga är typ livsfarligt. de extremt få gånger jag har blivit bestulen på något var det av kritvita människor, centralt i innerstan.
Senast redigerad av Akademian 2020-09-30 kl. 18:17.
Citera
2020-10-03, 09:57
Medlem
Jag måste ju säga att vissa av er som blir otroligt triggade av folk med utländsk bakgrund är minsann intressanta som blir triggade av alla men väldigt synlig utländsk bakgrund men inte utav oss som ser typiskt vit europeiska ut.... bara en tanke (och oss finns det gott om lite överallt så invandring finns, inkl utav oss ljushyade)

I alla fall, Vällingby är otroligt trevligt i min åsikt, och jag spenderar en del tid där, och jag är inte rädd på nätterna om jag går ut där. Som någon tidigare kommenterat, vill du prova Stockholm absolut prova Vällingby, inget farligt eller fel med det och ändå trevligt med natur nära men nära till centrum och bra med kommunikationer. Är du inte sugen på Stockholm är det vara att sälja
Citera
2020-10-03, 10:03
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Om du inte har problem med bidragsparasiter, stirrande spännblattar, vandrande enmanstält, öppen drogförsäljning vid t-banan m.m. så bo kvar.

Annars, försök hitta något närmare stan.

Förr var Vällingby C ett tryggt och gemytligt centrum där majoriteten var svenskar. Nuförtiden tror man att man hamnat i Bagdad eller Mogadishu. Hemskt!
Så är det väl i de flesta miljonprogramsområden som (sjuk)klövern skänkt bort till tredje världens analfabeter?
Citera
2020-10-21, 09:46
Medlem
joyces avatar
Just centrumet och området runt tunnelbanan och busstorget är inte så kul på kvällstid. Mycket folk som hänger där. Jag brukar istället promenera hem till Hässelby strand. Aldrig någonsin hänt något. Möter sällan någon oavsett om jag går genom Grimsta eller över Hässelby gård.

Befolkningsmängden i Vällingby och Råcksta har ökat kraftigt de senaste åren. Det byggs mängder av konstiga hus där så det kanske är därför men å andra sidan är Råcksta ganska öde på kvällstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in