• 1
  • 2
2020-09-28, 16:32
Medlem
Bör man spara pengar på sparkonto eller isk, på Swedbank
Citera
2020-09-28, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul

Inget av dem.
Sparkonto ska du ha hos Froda eller Komplett Bank.
ISK ska du ha hos Avanza.
Citera
2020-09-28, 16:40
Medlem
Citat:
Till vad?
Månadsvis eller klumpsumma?
Hur lång sparhorisont?
I vad ska du ”spara”? Fonder, aktier eller hade du bara tänkt låta pengarna läggas på hög?

För att du ska få ett bättre svar behöver du ge lite mer tillbaka. Ingen vet hur din ekonomi ser ut och vad du vill åstadkomma.
Citera
2020-09-28, 17:50
Medlem
Citat:

Det är ju verkligen päron och äpplen...
Citera
2020-09-28, 17:56
Medlem
Du ska inte spara pengar på en isk. Du ska använda isk för att köpa aktier. Pengar du inte använder ska du inte ha liggandes i en isk.
Citera
2020-09-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Du ska inte spara pengar på en isk. Du ska använda isk för att köpa aktier. Pengar du inte använder ska du inte ha liggandes i en isk.
Efter att man har köpt och sålt, är det då man ska överföra till vanligt sparkonto
Citera
2020-09-29, 18:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Efter att man har köpt och sålt, är det då man ska överföra till vanligt sparkonto
Är lite osäker på hur skattereglerna funkar om du tar ut och sedan sätter in igen...

Jag alltid, med något undantag, haft pengarna kvar på ISK-kontot, men då har jag tänkt att handla relativt snart.
Citera
2020-09-29, 19:08
Medlem
Citat:

Gör du så så blir det skattemässigt bäst om du ”hoppar över” ett kvartal, exempelvis tar ut pengar i september och sätter in i januari igen.

Vill du fortsätta investera behöver du inte ta ut nåt, eftersom insättningar också skattas. Så så länge du inte ska ta en lång paus eller pensionera dig helt från börsen så kan du ha kvar pengarna, helst investerade i nåt nytt du tror på.
Citera
2020-09-29, 19:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Gör du så så blir det skattemässigt bäst om du ”hoppar över” ett kvartal, exempelvis tar ut pengar i september och sätter in i januari igen.
Kan jag ta ut det likvida jag har på ISK:t exempelvis 7:e april och sätta in två dagar senare utan att det påverkar skatten?
Citera
2020-09-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan jag ta ut det likvida jag har på ISK:t exempelvis 7:e april och sätta in två dagar senare utan att det påverkar skatten?

Nej. Då får du skatta för insättningen. Och om pengarna var på kontot i månadsskiftet får du skatta för det. Det sämsta du kan göra med ett isk är att sätta in och ta ut pengar konstant.

Under ett år med isk räknas skatten fram enligt följande:
1. Skatten baseras på kapitalunderlaget, som är lika med värdet i varje kvartalsbyte plus eventuella insättningar. Detta belopp delas sen med fyra.
2. Den så kallade schablonintäkten räknas fram. Den är lika med föregående års statslåneränta plus en procentenhet, men kan minst vara 1,25%. Förra året var det 1,51%.
3. På schablonintäkten (alltså på 1,51% av kapitalunderlaget) betalas sedan 30% skatt. Alltså 0,453% år 2019.

Din fråga berör kapitalunderlaget men resten av skatteuträkningen kan vara bra att ha koll på också eftersom skatten räknas ut så. Det gör dock Skatteverket åt dig och det ploppar upp i deklarationen.

Summa summarum bör du inte ta ut och sätta in om du vill minimera skatten.
Citera
2020-09-29, 19:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Summa summarum bör du inte ta ut och sätta in om du vill minimera skatten.
Misstänkte att det var så. Har aldrig haft svårt med enkel matematik, men har aldrig fått till det vad de menar...

Tack!
Citera
2020-09-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Misstänkte att det var så. Har aldrig haft svårt med enkel matematik, men har aldrig fått till det vad de menar...

Tack!

Det är lite lurigt ändå. Blir hur som helst inte så mycket skatt, men det är ju onödigt att råka maximera skatten eftersom målet oftast är avkastning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in