2020-09-28, 14:13
Medlem
maxorrs avatar
Hej

Bör inte en backup extern hdd på tex 3 TB kunna unvika detta att kopiera kopior den redan kopierat?

Låt säga att jag har 2 mappar:

En mapp på datorn som heter tex "filmer" elelr "dokument" och en mapp på extern- hdd som ochså heter "filmer" eller "dokument"..

Nu anser jag att det är bara att markera dra och släppa ifrån filer från min dators mapp till min externa hdd mapp..
Det kan tänkas finnas undermappar till huvudmappen "dokument" där jag sorterat dokument.
I vilket fall så anser jag det konstigt att inte hela huvudmappens innehåll med undermappar och undermappar skannas efter kopior jag väljer att kopiera in igen av misstag eller bara för att sortera bort kopierna ifall jag har nya dokument i samma gamla mapp på datorn ..

Vad kan troliga problem och fel bero på att man får dubletter i en kopiering på ett sådant sätt ?
Och även utan undermappar ?
Senast redigerad av maxorr 2020-09-28 kl. 14:16.
Citera
2020-09-28, 15:49
Medlem
DigglerNicks avatar
Oj, inte riktigt med på vad du menar helt 100%.
Men vilket OS använder du? Utgår ifrån att du är en Windowsanvändare.

Högerklicka och kopiera, sedan klistra in. Finns redan filen så kommer systemet att notifiera dig om detta. Väl då att ersätta eller behålla befintlig eller (tror jag) kopiera vid sidan av.

Förmodligen säkraste sättet, åtminstone så jag gjort som tekniker vid ingrepp och backuper genom åren!
Citera
2020-09-28, 15:52
Medlem
Vad är det för dator? Vilket Windows eller annat OS är det?

Tex på Windows har det varierat mellan olika versioner.

I Windows 10 så frågar den och gör sen som man valt. Vill man ha nya, gamla eller båda. Frågar också om man vill veta mer, om valet ska gälla alla kopior eller om man vill ha en lista och välja för varje fil. Listan har datum, storlek och om ena är olika så är det fet text.

Är det många filer så kan det dröja innan frågan dyker upp.
Senast redigerad av panpo98 2020-09-28 kl. 16:14. Anledning: stavning
Citera
2020-09-29, 19:00
Medlem
zixls avatar
Testa att sätta upp en sådan här. Det kanske blir smidigare.

https://allwaysync.com/
Citera
2020-10-25, 06:30
Bannlyst
Windows 10 är väldig dålig på att kopiera filer.. Finns olika program för detta. Free File sync är ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in