Citat:
Ursprungligen postat av
Pinkus
Om man tillfälligt jobbar på annan ort, beskattas då den tillfälliga bostaden som företaget betalt åt en? Om ja, gäller det både om det är lägenhet eller hotel? Hur beräknas det? Har hamnat i ett läge där jag skulle åka till en ort på träning för att sedan åka vidare till annat land. Men delvis pga Covid 19 så har jag blivit fast på första orten. Är nu lite orolig att jag skall behöva bli beskattat för hotell och lägenhet som företaget betalar åt mig då jag redan betalar hyra på hemort.
Jag har ingen aning men reglerna bör baseras på vad orsaken till att du ska bo på hotell är. Bor och jobbar du i Malmö och chefen vill att du ska vara i Kiruna en vecka för att reparera en maskin i gruvan så är det ju aldrig någonsin diskussioner om det skulle vara förtäckt lön.
Att däremot övernatta på lyxhotellet en vecka i Åre utan riktiga arbetsuppgift att utföra skulle mycket väl kunna räknas som beskattningsbar förmån/inkomst.
P.S. Jag har ingen aning om hur Skatteverket resonerar utan detta är bara mina gissningar.