Citat:
Ursprungligen postat av
stroganof
Vilka begrepp vet inte en moogli i jungeln?
Mowgli var uppfostrad av djur och som sådan bör ha varit utan språk. Om jag minns rätt, så går gränsen för att lära sig ett språk ungefär vid 12-13års åldern. Från det du är född fram till den åldern är hjärnan som mest plastisk och mottaglig: har du inte hunnit lära dig ett språk före dess så är det kört. Det ska finnas dokumenterade exempel på det också. (går förmodligen att googla på saken, jag orkar inte)
Mowgli kan alltså knappast haft något språk alls.
Rubriken på din tråd stämmer inte riktigt med innehållet i den. Min tolkning av din tråd (låt mig veta om jag har fel) är att du frågar efter abstrakta koncept som kanske inte har en fysisk representation eller lokalitet. Var är exempelvis tiden, rummet och vad i fridens dagar är centrum egentligen.
Centrum: är det en sak, en plats .. det verkar finnas många centrum (alla fysiska kroppar har ett) .. är det en oändligt liten punkt på ett torg så att det är omöjligt att befinna sig i centrum utan bara i närheten av det? Centrum är ett koncept baserat på relation till allt omgivande (där har du en ledtråd).
Alla ord du listar nedan är verkliga ord. De är förvisso vaga och personliga och några av punkterna är sammansatta av fler ord än ett.
Citat:
[edit]
Mänskliga rättigheter
Allas lika värde
Meningen med livet
Familj
Avundsjuka
Driven av hat
Tom
Empati
Psykopat
Asperger
Självisk
Bästa exemplet jag vet på ett ord som är ett koncept och mkt vagt är "Tyngdpunkt". Det är ett fungerande begrepp som går att beräkna för vilken solid kropp som helst, men är omöjlig att hitta genom röntgen, eller att dela en pryl itu. Det är heller inte samma som centrum men kan vara det.
Det är en fungerande abstraktion. Det är så du måste tänka på ord. Men sen säger du följande:
Citat:
Kan tänka mig att det finns kulturer där de inte har ord som självisk eller psykopat. I västvärlden har vi det, och då kan orden få stor plats och över exploateras så man kallar alla jävliga individer för psykater, vilket vida påverkar ens verklighetsuppfattning till den grad att det blir en kulturell grej att tjöta om psykopati. Dvs språket kam föda kulturella trender. Vi nämner också ofta begreppet empati i massa sammanhang, men i egypten för 3000 år sen så pratade dom aldrig om empati, vilker ger konversationerna en helt annan stämning och vibb.ä, även vid avsaknaden av ett ord som simpelt ord som.empati som vi tar för givet.
Det är ingen tvekan att vissa ord och begrepp bara existerar i en kultur (låt säga). Säkerligen hade Egyptierna ord motsvarande "vänlig" och "inkännande" som är nära kopplade till empati.
Den bästa boken jag läst om hur språk påverkar hur vi ser på världen är Guy Deutschers bok "Through the Language Glass" Googla på detta ISBN nummer: ISBN-10 : 0312610491
I boken berättar han många enastående saker som skiljer kulturer åt och som ett exempel nämner han frånvaron av färgen "Blå" i Illiaden och Odysséen .. där är både himmel och hav Röda. Tydligen saknade Homeros likar ett ord för färgen på himlen .. vilket är djupt mystiskt. Det var inget fel på deras ögon, de saknade bara ett ord för det de såg.
Dagens Japaner ser inte skillnaden mellan blått och grönt på samma sätt som oss heller, de har trafikljus som går mer åt det blåa än gröna .. hur kommer det sig? (Han har till och med -- i första utgåvan åtminstone -- bifogade färgkartor att jämföra med.)
För att summera min hållning:
- Ord definieras av sin användning. Om användningen förändras så ändras även betydelsen.
- Vissa kulturer har ord för saker vi i väst saknar, samtidigt som de saknar motsvarande ord vi har.
- De två ovan borde leda till en något annorlunda upplevelse av världen beroende på var du är och vem du är.
Men jag är ingen språkkännare .. bara nyfiken och älskar att läsa böcker.