Citat:
Ursprungligen postat av
Markera-allt
Börjat bli less på att kilona börjar springa iväg. Speciellt efter att jag börjat äta en medicin som gör att man lägger på sig lätt. Är snart uppe på 90kg (180cm) och börjat få en rätt trist mage.
Problemet är att jag har en riktigt kass rygg. Diskbuktning och skit som gör att lyft och sånt inte är skönt direkt eller speciellt bra för ryggen.
Så vad "kan" jag göra? Gymmet är inte riktigt min grej, provat det många gånger innan. Så tänker kanske börja löpträna lite och kanske simning.
Eller det kanske finns någon som har ryggproblem och ändå fått det att funka på gymmet?
Är det diskbuktningen du syftar på när du säger att du har en ryggskada? Du säger "och skit" efter, så undrar om du har andra skador också.
Är diskbuktningen åtgärdad eller ej? Möter jämt och ständigt folk som snackar om gamla ryggskador, "ryggskott" och diskbråck mm som om skadorna fortfarande är aktiva, vilket oftast inte är fallet. Det krävs en kemisk retning + nervrotspåverkan för att en disk skall ge upphov till nervrelaterad smärta, typ ischias.
Är den gamla skadan utredd och åtgärdad eller vad är din status i nuläget? Andra skador?
Generellt så är det styrketräning på gym som gäller för att motverka och bota ryggsmärta, inklusive diskproblematik, där man stärker upp ryggens muskulatur samt åtgärdar hållning och ergonomi. Andra träningsformer om de görs med en dålig form / dålig hållning med redan befintlig problematik kan snarare leda till en försämring. Sen är konditionsträning mm super ur ett hälsoperspektiv, men om din smärta förvärras av det så är det ogynnsamt och kan snarare leda till en ond spiral.
Har du fått SSRI-preparat utskrivet?
En av musklernas viktigaste funktion är skydd mot stressreaktioner och för känslomässig stabilitet. Det är inte att underskatta när det kommer till det psykiska, fysiska och känslomässiga måendet.
Både muskler och fettvävnad är att betrakta som endokrina organ, och bukfetma mm leder i en ond spiral mot östrogen då kroppen bryter ned testo, lagrar ännu mer fett som i sin tur producerar ännu mer östrogen och vice versa med en god spiral om man kan lyckas hålla sig stark och i trim. Jag råder dig å det grövsta att försöka mota den ollen i grind (övervikt och bukfetma) NU - innan det blir ännu svårare att vända skutan.