Citat:
Ursprungligen postat av
Yeo
Känner bara spontant att både "rädsla för att bli lämnad" och "rädsla för att inte duga" känns som två av dom mer vanliga problemen som folk brottas med, skulle du gå i samtalsterapi med nån duktig snubbe som du får förtroende för så kan du säkert få hjälp på traven och en massa knep.
Sant. Har testat en mängd olika samtalsterapeuter genom åren, men ska ge den privata vården ett försök.
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Låter som ett fall som behandlas med DBT, typ borderline.
Innan misstänkte man att jag var bipolär, men har funderat ett tag på ifall jag kanske har borderline. Då jag även har konstant kraftig ångest, känner en kronisk tomhet inombords, har dagliga dissociativa upplevelser, och ibland upplever smått psykotiska symptom.
Dock är jag man, och borderline är normalt sett en ”kvinno-diagnos”. Jag är inte heller manipulativ och har inga problem med empati.
Och då jag oftast vet att det är jag som missförstår och reagerar överdrivet, brukar jag göra mitt yttersta för att inte visa något för andra. Konfronterar alltså oftast inte min flickvän med mina känslor och frågar henne ifall hon menar att ”hon är trött på mig och vill lämna mig”, även om hon såklart märker att något är fel. Stänger inne det istället. Vilket har lett till en hel del panikattacker och att jag självskadat en del.
Förr ”löste” jag mina nojjor med att missbruka alkohol och knarka, men nu är jag helt ren och nykterist. Om man bortser från återfallet jag fick för nån månad sen där jag drack massor av sprit och blandade med mina utskrivna tabletter.
Vet inte, låter detta som borderline?