2020-09-27, 12:08
Medlem
Crapmagics avatar
Vad indikerar det när skärmen kan slockna för mig @ random

Jag tänker att det dels skulle dels kunna ha med energiförbrukning i Windows 7 installationen å göra då jag aldrig någonsin slår av datorn under 24/7 och win installationen är 10 år gammal och har en massa registerfel.

Men symtomet uppvisar glapp kontakt i antingen bildskämsladden eller grafikkortskontakten.
Jag får enbart bild igen om jag drar ur & sätter i sladden just i den änden exklusivt.

Men jag har märkliga övriga symtom som pekar på att det här problemet hellre än skärmen
skulle vara orsakat utav grafikkortet

Det andra felet är att skärmen upprepande slocknar när den stöter på svart bakgrund på hemsidor!. Varpå jag måste slå på skärmen om och om igen tills jag lyckas växla till ett internet fönster med ljus bakgrund, fast utan problem att tända skärmen till skillnad från det förra felet där jag även måste dra ur sladden för att återtända skärmen.

Att köpa en ny bildskärms-sladd bara för att testa om det löser sig
känns förhastat (det är antagligen dyrt?) förrän jag vet vilket av dom här
3 misstänkta som ligger bakom

Vad är nästa steg i felsökningen?
Citera
2020-09-27, 12:15
Medlem
Idiotsveriges avatar
Testa stänga av dolbyvision/hdr för det andra felet, det första är nog glapp som du säger men kan också ha med grafikinställningar på kortet att göra. Hur ny är skärmen?
Citera
2020-09-27, 14:00
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Testa stänga av dolbyvision/hdr för det andra felet, det första är nog glapp som du säger men kan också ha med grafikinställningar på kortet att göra. Hur ny är skärmen?
Vet inte, men inte ny....Acer V223HQL heter den

Har ingen aning om vad dolbyvision/hdr är för nått och var den inställningen finns?
Jag har windows 7 by the way
Citera
2020-09-28, 10:52
Medlem
Crapmagics avatar
Nu är det kris, för andra dagen i rad så får jag inte liv i skärmen på morgonen efter att vi vilat i 7 timmar från varandra, dra ur kontakten mot grafikkortet funkade återigen, men det skumma är att när jag får tillbaka bilden ...

(från gul till blå knapplampa, jag ska faktiskt ta ett foto på det här nästa gång och ladda upp)

...så är bakgrunden först lika svart! men det enda som visar sig är muspekaren som knappat går att röra, sedan efter 1 minut återkommer bakgrunden efter en våldsam långsam sekventiell inläsning från datorns sida.

Detta indikerar återigen antingen register, ett felande energi-sparsalternativ
eller grafikkortsfel

Vad är dolbyvision/hdr??
Citera
2022-02-07, 16:42
Medlem
Crapmagics avatar
Jag ska förtydliga att skärmen slocknar inte, däremot vägrar den tändas enbart efter att den varit släckt i flera timmar, det är när jag kliver upp på morgonen och ska sätta på fanskapet som den släcker skärmen 1 sekund samtidigt som blå dioden fortsätter lysa, sedan måste jag trycka av och på den så 15 gånger i rad varpå den stegvis! visar skärmen längre och längre innan nersläckningen, först så kan man knappt skymta bild, men på 12 omstarten så så ser man bild i 1 sekund innan den åter släcker skärmen, sedan på typ 15 gången så slutar den att släcka ner under resten av dagen, fram tills nästa natt när jag släcker skärmen och låter den vila i flera timmar

Förstod ni nånting av den här beskrivningen? så hojta till?

Och det här har ingenting med felande energisparalterantiv å göra, alla dom alternativen är deaktiverade.
Citera
2022-02-08, 21:46
Medlem
Enmansdemos avatar
.
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-02-08 kl. 21:54.
Citera
2022-02-08, 21:56
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jag ska förtydliga att skärmen slocknar inte, däremot vägrar den tändas enbart efter att den varit släckt i flera timmar, det är när jag kliver upp på morgonen och ska sätta på fanskapet som den släcker skärmen 1 sekund samtidigt som blå dioden fortsätter lysa, sedan måste jag trycka av och på den så 15 gånger i rad varpå den stegvis! visar skärmen längre och längre innan nersläckningen, först så kan man knappt skymta bild, men på 12 omstarten så så ser man bild i 1 sekund innan den åter släcker skärmen, sedan på typ 15 gången så slutar den att släcka ner under resten av dagen, fram tills nästa natt när jag släcker skärmen och låter den vila i flera timmar

Förstod ni nånting av den här beskrivningen? så hojta till?

Och det här har ingenting med felande energisparalterantiv å göra, alla dom alternativen är deaktiverade.
Lycka till att få en goggle träff på det här fenomenet utan att det ska sammanhopas med snarlika populära fel som dock inte är MITT! fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in