2006-10-01, 23:42
  #265
Medlem
Bogarts avatar
Trading

Det är andra som har nämnt det här i tråden redan, men det förtjänar att upprepas: de riktigt stora pengarna på investment bankerna ligger i trading. Baksidan är naturligtvis att folk där jobbar arslet av sig (pensionsåldern för sales and trading brukar ligga på 50 år, för resten ligger den på normala 60-65).
Citera
2006-10-01, 23:50
  #266
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Ojdå, vad pratar vi för löner i sådana fall? 50 är rätt tidigt..

Var jobbar du? London? Ber om ursäkt om du redan svarat på frågan, men jag orkar inte läsa hela tråden.
Citera
2006-10-03, 21:47
  #267
Medlem
boolas avatar
En skola som verkar intressant är European Business School (London), någon som sitter på information om skolan? Finns inte så mycket djupgående information om just denna skolan att tillgå på nätet så det skulle vara intressant om det fanns någon som har koll.
Citera
2006-10-04, 17:30
  #268
Medlem
Trevlig tråd. Jag fyller på med lite egna funderingar.

Nu är det såhär att jag gick ut gymnasiet i våras och ska rycka in i lumpen i januari varifrån jag blir frigiven efter 11 månader, i december 2007 närmare bestämt. Jag ska därefter läsa på handels, antagligen finansinriktning och p.g.a. frihetsberövandet "tappar" jag ju två potentiella studieår. Tror ni att det är kört för mig inom IB med tanke på att jag tar examen när jag är 24 år och t.o.m. fyller 25 senare i slutet samma år?

Ponera att jag trots allt tar mig till en av de större och väl ansedda bankerna där jag slavar i några år. Borde man inte med den erfarenheten, (Vi skall givetvis inte heller ringakta den vid tillfället troligen topptränade stresståligheten), i bagaget ha goda möjligheter att få in en fot i consultingbranschen, t.ex. inom Mckinsey? Jag har i alla fall i denna tråden fått intrycket av att rekryterande konsultfirmor allt mer värderar erfarenhet och mångkunnighet, men ni kanske anser att det är lika bra att söka sig dit man vill allra först? Fördelar såsom jag ser det: Man borde bli mer specialiserad och hamnar på rätt plats direkt. Nackdelar: Svårare med breda kunskaper utan att testa andra typer av arbeten först.

Egentligen vill jag nog om vi låter fantasin skena ännu mer, allra helst leda ett svenskt, gärna litet större (Potetant-wannabe ) företag (men tänkte först skaffa mig erfarenhet av utomlandsarbete och monetära resurser.) då jag tycker om ansvar. Jobbar extra som ung ledare på en fritidsgård, har genom det fått gå div. utbildningar för unga ledare och blir något slags befäl inom militären (låt vara att det förvisso är en såpass lökig utbildning som bevakning, vilket enligt vad jag hört ska vara riktigt slött, men det vet väl inte de, och förresten så finns det väl efter nedbantningen inga lätta utbildningar kvar?) Detta är förstås inte något att komma med, men man måste ju börja någonstans- även bygget av Rom började ju trots allt med en första sten...

Hur tror ni man står sig i den svenska konkurrensen med flytande engelskt tal och ett avundsvärt kontaktnät inom internationella finansvärlden efter 10+ år utomlands?
Citera
2006-10-04, 17:52
  #269
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick

Hur tror ni man står sig i den svenska konkurrensen med flytande engelskt tal och ett avundsvärt kontaktnät inom internationella finansvärlden efter 10+ år utomlands?

Där svarar du på din egen fråga. Men allt beror ju på vad du jobbat med.
Citera
2006-10-04, 22:31
  #270
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
Trevlig tråd. Jag fyller på med lite egna funderingar.

Nu är det såhär att jag gick ut gymnasiet i våras och ska rycka in i lumpen i januari varifrån jag blir frigiven efter 11 månader, i december 2007 närmare bestämt. Jag ska därefter läsa på handels, antagligen finansinriktning och p.g.a. frihetsberövandet "tappar" jag ju två potentiella studieår. Tror ni att det är kört för mig inom IB med tanke på att jag tar examen när jag är 24 år och t.o.m. fyller 25 senare i slutet samma år?

Ponera att jag trots allt tar mig till en av de större och väl ansedda bankerna där jag slavar i några år. Borde man inte med den erfarenheten, (Vi skall givetvis inte heller ringakta den vid tillfället troligen topptränade stresståligheten), i bagaget ha goda möjligheter att få in en fot i consultingbranschen, t.ex. inom Mckinsey? Jag har i alla fall i denna tråden fått intrycket av att rekryterande konsultfirmor allt mer värderar erfarenhet och mångkunnighet, men ni kanske anser att det är lika bra att söka sig dit man vill allra först? Fördelar såsom jag ser det: Man borde bli mer specialiserad och hamnar på rätt plats direkt. Nackdelar: Svårare med breda kunskaper utan att testa andra typer av arbeten först.

Egentligen vill jag nog om vi låter fantasin skena ännu mer, allra helst leda ett svenskt, gärna litet större (Potetant-wannabe ) företag (men tänkte först skaffa mig erfarenhet av utomlandsarbete och monetära resurser.) då jag tycker om ansvar. Jobbar extra som ung ledare på en fritidsgård, har genom det fått gå div. utbildningar för unga ledare och blir något slags befäl inom militären (låt vara att det förvisso är en såpass lökig utbildning som bevakning, vilket enligt vad jag hört ska vara riktigt slött, men det vet väl inte de, och förresten så finns det väl efter nedbantningen inga lätta utbildningar kvar?) Detta är förstås inte något att komma med, men man måste ju börja någonstans- även bygget av Rom började ju trots allt med en första sten...

Hur tror ni man står sig i den svenska konkurrensen med flytande engelskt tal och ett avundsvärt kontaktnät inom internationella finansvärlden efter 10+ år utomlands?

Som skrivits tidigare i tråden är det ingen merit att ha gjort militärtjänst i Storbritannien eller i USA, där är det samhällets bottenskarpet som söker sig till det militära pga att de inte har några andra val.
Citera
2006-10-09, 18:06
  #271
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boola
En skola som verkar intressant är European Business School (London), någon som sitter på information om skolan? Finns inte så mycket djupgående information om just denna skolan att tillgå på nätet så det skulle vara intressant om det fanns någon som har koll.

Jag beställde hem katalogen. Jag fick till och med heta Mr. Financial.

Det var väldigt många som hamnat i "Financial Services" som analysts. Men om det var i I-banker, vet jag inte. Någon annan som vet något om skolan?
Citera
2006-10-09, 18:20
  #272
Bannlyst
Här studerade brorsan http://www.icmacentre.rdg.ac.uk/nav2/, jobbar nu på UBS.

Vill du "make it", plugga på en svensk högskola, sedan tar du din MIF här http://www.london.edu/

//Simon
Citera
2006-10-15, 22:18
  #273
Medlem
Bogarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Ojdå, vad pratar vi för löner i sådana fall? 50 är rätt tidigt..

Var jobbar du? London? Ber om ursäkt om du redan svarat på frågan, men jag orkar inte läsa hela tråden.

Jobbar i London ja. Snabbaste vägen att avancera är att bli trejder, eftersom det är där (och i sales) det syns tydligast hur mkt pengar man drar in till firman. Förutsatt att man är duktig (och har en del tur) kan man ta sig uppåt riktigt snabbt. Jag jobbar själv inte inom de områdena, är inom kvant (jag har inte den talang som krävs för att vara en bra sales-kille/trader).
Citera
2006-10-16, 01:28
  #274
Medlem
Grooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Här studerade brorsan http://www.icmacentre.rdg.ac.uk/nav2/, jobbar nu på UBS.

Vill du "make it", plugga på en svensk högskola, sedan tar du din MIF här http://www.london.edu/

//Simon

Hur svårt är det att hitta jobb inom banker när man inte har någon högskole utbildning? Men 1 års erfarenhet inom en bank?
Citera
2006-10-30, 20:47
  #275
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Hur svårt är det att hitta jobb inom banker när man inte har någon högskole utbildning? Men 1 års erfarenhet inom en bank?

Beror väl på vad du jobbat med på banken. Var du en sån som tar hand om när Pär, 18, tar ut sitt studiebidrag över disken så kan du räkna med att det blir svårt att få en front-office position inom M&A på valfri firma.
Citera
2006-10-30, 20:51
  #276
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
Tror ni att det är kört för mig inom IB med tanke på att jag tar examen när jag är 24 år och t.o.m. fyller 25 senare i slutet samma år

Som jag nämnt tidigare i tråden finns det en del som läser finansen på HHS på 2-3 år (accelererad fart). Det var en som läste in grundfasen på 1 år och fick internship hos Deutsche Bank strax efteråt (han läste ytterligare 1 år sen, inriktningen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in