Trevlig tråd. Jag fyller på med lite egna funderingar.
Nu är det såhär att jag gick ut gymnasiet i våras och ska rycka in i lumpen i januari varifrån jag blir frigiven efter 11 månader, i december 2007 närmare bestämt. Jag ska därefter läsa på handels, antagligen finansinriktning och p.g.a. frihetsberövandet "tappar" jag ju två potentiella studieår. Tror ni att det är kört för mig inom IB med tanke på att jag tar examen när jag är 24 år och t.o.m. fyller 25 senare i slutet samma år?
Ponera att jag trots allt tar mig till en av de större och väl ansedda bankerna där jag slavar i några år. Borde man inte med den erfarenheten, (Vi skall givetvis inte heller ringakta den vid tillfället troligen topptränade stresståligheten), i bagaget ha goda möjligheter att få in en fot i consultingbranschen, t.ex. inom Mckinsey? Jag har i alla fall i denna tråden fått intrycket av att rekryterande konsultfirmor allt mer värderar erfarenhet och mångkunnighet, men ni kanske anser att det är lika bra att söka sig dit man vill allra först? Fördelar såsom jag ser det: Man borde bli mer specialiserad och hamnar på rätt plats direkt. Nackdelar: Svårare med breda kunskaper utan att testa andra typer av arbeten först.
Egentligen vill jag nog om vi låter fantasin skena ännu mer, allra helst leda ett svenskt, gärna litet större (Potetant-wannabe

) företag (men tänkte först skaffa mig erfarenhet av utomlandsarbete och monetära resurser.) då jag tycker om ansvar. Jobbar extra som ung ledare på en fritidsgård, har genom det fått gå div. utbildningar för unga ledare och blir något slags befäl inom militären (låt vara att det förvisso är en såpass lökig utbildning som bevakning, vilket enligt vad jag hört ska vara riktigt slött, men det vet väl inte de, och förresten så finns det väl efter nedbantningen inga lätta utbildningar kvar?) Detta är förstås inte något att komma med, men man måste ju börja någonstans- även bygget av Rom började ju trots allt med en första sten...
Hur tror ni man står sig i den svenska konkurrensen med flytande engelskt tal och ett avundsvärt kontaktnät inom internationella finansvärlden efter 10+ år utomlands?