2007-06-13, 12:34
Medlem
Utbildning

Har sökt HHS år 3, finansinriktningen, till hösten. Eftersom jag har 20.0 från gymnasiet och 80p vg från universitetet räknar jag kallt med att komma in. Annars skiter jag nog i hhs och läser teknisk fysik på kth istället. Har läst 60p ekonomi senaste året och det var ju inte så svårt. Antar dock att nivån är högre på HHS. Min fråga till er som verkar rutinerade är om det är möjligt att kombinera HHS med teknisk fysik och bli klar inom rimlig tid? Eller blir det kanske bara skit av alltihop då? Känner att jag skulle vilja läsa mer matte/fysik, det var ju det som var roligt på gymnasiet.
Citera
2007-06-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mob6
Har sökt HHS år 3, finansinriktningen, till hösten. Eftersom jag har 20.0 från gymnasiet och 80p vg från universitetet räknar jag kallt med att komma in. Annars skiter jag nog i hhs och läser teknisk fysik på kth istället. Har läst 60p ekonomi senaste året och det var ju inte så svårt. Antar dock att nivån är högre på HHS. Min fråga till er som verkar rutinerade är om det är möjligt att kombinera HHS med teknisk fysik och bli klar inom rimlig tid? Eller blir det kanske bara skit av alltihop då? Känner att jag skulle vilja läsa mer matte/fysik, det var ju det som var roligt på gymnasiet.

Inga problem med planering. frågan är vad du menar med klar i tid? kan ju berätta att du inte kommer att fixa tek.fys. på 2 år.
Jag kör Indek ok hhs parallellt och periodvid är det sjukt knepigt.. ibland måste man taktikblanka.

BTW, hur kommer det sig att du inte körde HHS från början?
Citera
2007-06-13, 17:10
Medlem
Apelsinjuices avatar
Ålder?

Hur stor roll spelar egentligen åldern när man har två examen. Dubbelstuderande studenter benäms ju ofta som "evighetsstudenter" och är väl klara när de är 25+. Innebär det någon nackdel att vara klar så sent, och omvänt, har man någon fördel med att ha en dubbel examen vid 24, eller åldern är totalt irrelevant i sammanhanget?
Citera
2007-06-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spokyboy
Inga problem med planering. frågan är vad du menar med klar i tid? kan ju berätta att du inte kommer att fixa tek.fys. på 2 år.
Jag kör Indek ok hhs parallellt och periodvid är det sjukt knepigt.. ibland måste man taktikblanka.

BTW, hur kommer det sig att du inte körde HHS från början?

Haha nää hade inte tänkt läsa teknisk fysik på två år. Indek och hhs låter som en rolig kombination. Visste inte vad jag ville plugga direkt efter gymnasiet så jag läste 20p fek och på den vägen blev det. Funderar på att kanske ta studieuppehåll efter mitt första år på hhs och plugga matte och språk, eller kanske tom hoppa på teknisk fysik. Man har väl säkert nytta av kurserna även om man inte slutför examen?

Hur funkar det rent praktiskt att plugga två program samtidigt? Kan tänka mig att man inte vill missa föreläsningarna i ingenjörsämnena?
Citera
2007-06-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mob6
Haha nää hade inte tänkt läsa teknisk fysik på två år. Indek och hhs låter som en rolig kombination. Visste inte vad jag ville plugga direkt efter gymnasiet så jag läste 20p fek och på den vägen blev det. Funderar på att kanske ta studieuppehåll efter mitt första år på hhs och plugga matte och språk, eller kanske tom hoppa på teknisk fysik. Man har väl säkert nytta av kurserna även om man inte slutför examen?

Hur funkar det rent praktiskt att plugga två program samtidigt? Kan tänka mig att man inte vill missa föreläsningarna i ingenjörsämnena?

Jag började med HHS och hoppade på KTH under mitt andra år. I efterhand kanske det hade varit lättare att göra tvärtom då ingenjörsstuderna är klart mycket mer krävande än ekonomstudierna. Å andra sidan hade jag missat mycket av det som är "handels" om jag spenderat majoriteten av min tid på KTH. Jag ser mig själv helt klart som en handelskille med KTH kompetens än vice versa.

När jag väl började läsa dubbelt insåg jag ganska snabbt att jag var tvungen att prioritera KTH föreläsningar framför hhs. HHS går att klara utan föreläsningar. Däremot har jag hela mitt sociala umgänget på handels och det är där dörrarna öppnas oavsett vart man siktar... kan varmt rekomedera finansinriktningen om du gillar matte
Citera
2007-06-13, 23:16
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinjuice
Hur stor roll spelar egentligen åldern när man har två examen. Dubbelstuderande studenter benäms ju ofta som "evighetsstudenter" och är väl klara när de är 25+. Innebär det någon nackdel att vara klar så sent, och omvänt, har man någon fördel med att ha en dubbel examen vid 24, eller åldern är totalt irrelevant i sammanhanget?

I sverige spelar åldern mindre roll, men det kan spela en avgörande roll i utlandet. Som 25+ så är det svårt för dig att få ett analystkneg i london. Men om du bara vill stanna i svedala så satsa på en dubbelexamen, då garderar du dig verkligen. Jag personligen tycker det är overkill för vill man in på finans så är en examen från HHS med bra betyg mer än tillräckligt.
Citera
2007-06-14, 00:00
Medlem
Apelsinjuices avatar
Excelövningar.

Är det någon som sitter inne på värdefulla tips om hur man kan fräscha upp sina excel-kunskaper, då programmet verkar användas flitigt på analyst-nivå både inom IB och managementkonsultbranschen!? Exempelvis böcker som kan vara värda att läsa, eller någonstans där det går att få tag på övningar eller rena exempel från någon av branscherna.
Citera
2007-06-22, 17:07
Medlem
Hur går det med guiden?
Citera
2007-06-24, 18:08
Medlem
fundersam...

Jag har sökt till handels till hösten, och borde så vitt jag vet komma in med tanke på mina betyg + HP.

Jag inser att det är väldigt tidigt att börja tänka på inriktning nu, framförallt då man egentligen inte fått "känna på" ekonomins olika områden. Det man dock kan konstatera är att den vanligaste inriktningen på handels i stockholm onekligen verkar vara finansinriktningen.

Jag har med spänning följt hela denna tråd, och registrerade mig faktiskt på flashback häromdagen bara för att kunna ställa lite frågor.

Munchcalling har vid upprepade tillfällen sagt att de helst tar in yngre nyutexaminerade akademiker till analystpositioner i london. Åldern 21 är frekvent förekommande i sammanganget. Jag är väl medveten om att man kan läsa handels på accelererad fart, men 21 är väl ändå ungt, även för den snabbaste/mest ambitösa studenten? Om man är "vanlig dödlig" och läser handels på de 5 åren (eller vad det nu är=) ) så kommer man ut vid 23-24 om man börjar direkt efter gymnasiet.

Kommentarer som "Om du inte kan plugga handels fortare är du nog inget I-bankermaterial" undanbedes...

Yours,
The Featherweight
Citera
2007-06-24, 18:49
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Featherweight
Jag har sökt till handels till hösten, och borde så vitt jag vet komma in med tanke på mina betyg + HP.

Jag inser att det är väldigt tidigt att börja tänka på inriktning nu, framförallt då man egentligen inte fått "känna på" ekonomins olika områden. Det man dock kan konstatera är att den vanligaste inriktningen på handels i stockholm onekligen verkar vara finansinriktningen.

Jag har med spänning följt hela denna tråd, och registrerade mig faktiskt på flashback häromdagen bara för att kunna ställa lite frågor.

Munchcalling har vid upprepade tillfällen sagt att de helst tar in yngre nyutexaminerade akademiker till analystpositioner i london. Åldern 21 är frekvent förekommande i sammanganget. Jag är väl medveten om att man kan läsa handels på accelererad fart, men 21 är väl ändå ungt, även för den snabbaste/mest ambitösa studenten? Om man är "vanlig dödlig" och läser handels på de 5 åren (eller vad det nu är=) ) så kommer man ut vid 23-24 om man börjar direkt efter gymnasiet.

Kommentarer som "Om du inte kan plugga handels fortare är du nog inget I-bankermaterial" undanbedes...

Yours,
The Featherweight

Civilekonomen (Ba) på HHS är 3 år lång. Problem solved.

Känns kanske lite oseriöst att du inte vet hur långt programmet är.
Citera
2007-06-24, 19:14
Medlem
jo..

Det stämmer, men det är ju först på Masterprogrammet som man inriktar sig (ex. finans). Menar du alltså att bankerna söker folk med bachelor degree?

Min uppfattnign var att de som åker över till london gör det först när de fått sin master inom finansinriktningen.
Citera
2007-06-24, 19:23
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Featherweight
Det stämmer, men det är ju först på Masterprogrammet som man inriktar sig (ex. finans). Menar du alltså att bankerna söker folk med bachelor degree?

Min uppfattnign var att de som åker över till london gör det först när de fått sin master inom finansinriktningen.

Vad jag vet inriktar man sig under tredje året. Allt står att läsa på http://www.hhs.se/ och just detta på http://www.hhs.se/MSc/sv_UpplaggInnehall.htm . Och nu var det ett tag sen jag läste igenom tråden, men som jag minns det var det Ba -> Analyst -> nåt mer? -> Ma -> och vidare, det vill säga, man gjorde en stint på sin bank, gjorde sin grej lite tills banken ansåg att man kunde ta sig vidare; då gled man ner i skolbänken i två år till, kom ut och började klättra. Rätta mig om jag har fel, och säkerligen finns det miljoner undantag. Kan bara säga vad jag minns mig ha läst i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in