2007-05-21, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Handels slutar kra med det efter rsskiftet. Lund,uppsala eller gteborg kan man ju byta till, men de r vl inte s mycket bttre n linkping?

En civilekonomexamen frn Lund, Uppsala och Gteborg str hgt i kurs om man som svensk sker till master utbildningar utomlands och tillhr ven rekryteringsbasen fr bankerna i London.
Citera
2007-05-21, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axel Foley
En civilekonomexamen frn Lund, Uppsala och Gteborg str hgt i kurs om man som svensk sker till master utbildningar utomlands och tillhr ven rekryteringsbasen fr bankerna i London.

Grejen r ju den att jag troligtvis kommer ta min master frn ngon skola i england. Kanske london school of economics om det s vill sg. Sen enligt underskningar s ligger Linkping p 6 plats i sverige s det r ingen astronomisk skillnad,men internationellt sett nr man sker jobb i england s kanske det r det fr arbetsgivarna,eftersom de bara fokuserar p de 5 bsta?

Sen sker jag ju inte enbart bankjobb i england, utan ven adra ekonomirelateade jobb. Jag menar, det borde vl inte vara omjligt att f ett vanligt ekonomijobb i england, med tmistne en ingngskn p 40k+ rknat i svenska kr?
Citera
2007-05-21, 08:58
Medlem
Citat:
Grejen r ju den att jag troligtvis kommer ta min master frn ngon skola i england. Kanske london school of economics om det s vill sg. Sen enligt underskningar s ligger Linkping p 6 plats i sverige s det r ingen astronomisk skillnad,men internationellt sett nr man sker jobb i england s kanske det r det fr arbetsgivarna,eftersom de bara fokuserar p de 5 bsta?

LSE tar in ~10% av alla skanden till sina postgraduate utbildningar. De har skanden frn hela vrlden med goda akademiska meriter frn de frmsta universiteten i sina respektive hemlnder.

Nu vill jag inte vara otrevlig men du tnker i lite fr hga banor just nu, bde vad gller vidareutbildning och jobb.

Satsa din tid och energi p att lsa klart grundskedet s bra som du mjligen kan istllet!
Citera
2007-05-21, 09:12
Bannlyst
Axel: Ja jag r inte s insatt i vad som faktiskt gller. Men om jag har ca 80%vg s borde man ju kunna f ngon hyffsad masterutbildning i england tycker man.

Och angende jobb, jag lste en underskning gjord av civilekonomerna, och dr ver hlften som ftt jobb i england hade en ln p ca 55k,varfr jag d ocks anser att det kanske vore rimlligt med en ingngsln p 40k? Det mste ju som sagt inte vara ett bankjobb.

Men vad r det bsta jag kan gra av situationen,frutsatt att jag gr ut min kanditat med ca 80%vg med hnsyn till mina ambitioner?
Citera
2007-05-21, 10:54
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Axel: Ja jag r inte s insatt i vad som faktiskt gller. Men om jag har ca 80%vg s borde man ju kunna f ngon hyffsad masterutbildning i england tycker man.

Jio, men LSE r vl knappast "hyfsad" masterutbildning.

Citat:
Och angende jobb, jag lste en underskning gjord av civilekonomerna, och dr ver hlften som ftt jobb i england hade en ln p ca 55k,varfr jag d ocks anser att det kanske vore rimlligt med en ingngsln p 40k? Det mste ju som sagt inte vara ett bankjobb.

Har sett dig citera den dr underskningen i tv trdar nu, vore ju kul om du kunde hitta en lnk eller nt.
Citera
2007-05-21, 13:20
Medlem
Citat:

40k sek/mn motsvarar en rsln p 35000 pund. Det r en hg ingngsln ven i England och standard grundlnen (exkl bonus) fr banking.

Det r f andra ekonomirelaterade jobb som har samma ingngsln och chanserna att komma t de med en examen frn Linkping r sm.

Sen r 40k brutto i London ingen hjdare precis MunchenCalling nmnde. Hyran lr vl ta upp mer n hlften utav nettolnen svida du inte vljer att bo i kollektiv.
Citera
2007-05-21, 13:30
Medlem
Citat:

Men vad r det bsta jag kan gra av situationen,frutsatt att jag gr ut min kanditat med ca 80%vg med hnsyn till mina ambitioner?

Det knns som du har lite fel motivation till att plugga. Du gr frsta ret och spekulerar redan i vilken andel VG du kommer han nr du gr ut och vilken ingngsln du ser fram emot. Lste ven tidigare att du hade som ml att g i pension vid 30, lter inte som du tror att du kommer tycka om jobbet du siktar p.

Det r inget fel p att planera utbildningsbana redan nu, tvrt om, men jag tror inte du skall stirra dig blind p ingngsln, plugga snt du r intresserad av s blir du med stor sannolikhet bra p det ocks vilket i slutndan leder till en bra ln om det r inom rtt omrde.
Citera
2007-05-21, 15:25
Bannlyst
tack fr svaren.

orkarN: Nu r inte jag inte hemma,men hemma har jag lnken till underskningen bookmarkad, s kan lnka till den senare. Vilken masterutbildning br jag sikta p d med hnsyn till mina meriter fr att ha en vettig chans att komma in? London school of economics, var bara ca 20 placeringar bttre n linkpings universitet p vrldsrankingen, s jag trodde att lse inte var allt fr grymt(men just linkpings ekonomutbildning kanske ligger lgre i frhllande till universitets anrikhet?).

Axel: Skumt. Kan dock vara s att det bottnar i att de som sker utomlands tenderar att ha hgre ambitioner och drav bttre meriter,samt en strre spelplan fr att trffa rtt(drfr snittlnen p 55k). Men vad r rimliga frvntningar? Beakta ocks d att jag kommer ta ngon master i england, som d kan vga upp min examen frn linkping och frmodligen frlgga utbildningen i ngot av englands universitet som linkpings uni samarbetar med i tredje ret.

Erpre83: Jo, det r bra att inse saker tidigt. I min situation skulle jag vilja ha insett saker n tidigare,s att man gick ut med ett snitt p 20, och kunde ska till ngot mer attraktivt n linkpings universitet.
Citera
2007-05-21, 15:45
Bannlyst
Som sista frga: Kommer det vara svrt att f ngot ekonomjobb med medelln verhuvudtaget i england? Vad r en realistisk ingngsln.? Fr som det lter justnu s verkar ju alla mina frvntningar vara smtt naiva,men det beror mycket p att det inte finns mycket material att tillg om mjligheterna i england med en utbilndning frn linkpings uni annat n folks erfarenheter.Det viktigaste r att jag fr ett utbildningsrelaterat jobb i england och inte i sverige.
Citera
2007-05-21, 16:53
Medlem
Citat:
Som sista frga: Kommer det vara svrt att f ngot ekonomjobb med medelln verhuvudtaget i england? Vad r en realistisk ingngsln.? Fr som det lter justnu s verkar ju alla mina frvntningar vara smtt naiva,men det beror mycket p att det inte finns mycket material att tillg om mjligheterna i england med en utbilndning frn linkpings uni annat n folks erfarenheter.Det viktigaste r att jag fr ett utbildningsrelaterat jobb i england och inte i sverige.

Du kommer skert hitta ett "white collar" jobb i England men hur utbildningsrelaterat det r och vad lnen r kan jag inte svara med 100% skerhet men jag kan garantera dig att det inte r ngra 40k/mn.

En rimlig och smtt optimistiskt ersttning skulle vl vara max 20-25000 pund/r men med en sn ln blir det krvt om du ska bo i London. Tcker knappt hyra fr egen lgenhet, mat och transport.
Citera
2007-05-21, 17:37
Bannlyst
Axel foley: ja,det br ju inte vara omjligt att f ett ekonomirelaterat jobb i england,tex. revisor,konsult osv.Men som jag har frsttt det s r snittlnen fr ett ekonomirelaterat jobb i england ca 20 000 pund per r? Om det blir krvt att leva, s kan man ju undra hur dessa personer klarar sig? Eller det r vl bara s frsta ret,fr sen stiger ju lnen successivt antar jag.
Citera
2007-05-21, 18:00
Medlem
Citat:
Axel foley: ja,det br ju inte vara omjligt att f ett ekonomirelaterat jobb i england,tex. revisor,konsult osv.Men som jag har frsttt det s r snittlnen fr ett ekonomirelaterat jobb i england ca 20 000 pund per r? Om det blir krvt att leva, s kan man ju undra hur dessa personer klarar sig? Eller det r vl bara s frsta ret,fr sen stiger ju lnen successivt antar jag.

Snittln har jag inte sagt ngot om men ingngslnerna brjar vl p 20k/r fr ekonomirelaterade jobb men det r ju givetvis hgre fr big4 revisorer och konsulter.

Fr att f ner kostnaderna p boendet vljer mnga att dela en lgenhet.

Nu tycker jag vi lmnar den hr diskussionen d den inte har ngot att gra med investment banking.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in