2015-01-09, 16:04
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Skulle kanske kunna vara £50k + £7k sign on som ger en total förstaårslön på 57.

Vissa banker med laga bonusar har hojt sina ingangsloner (e.g. RBS), sa kan bygga pa nagon av dem. Normalt ar dock som du sager 45/50/57 eller daromkring (kommer hojas inom kort).

Med reservation for att jag lamnade banking for nagot ar sedan, men de 4 ar jag var dar var det iaf sa.
Citera
2015-01-10, 14:15
Medlem
wexxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du har siktet inställt på investment banking så är det faktiskt inte så illa med lite erfarenhet av att sommarjobba som kundrepresentant/kamrer på ett lokalt bankkontor antingen där du pluggar eller där du uppehåller dig på sommaren. Det kan man ju lätt frisera till i ett engelskspråkigt CV genom att skriva "retail banking" vilket det finns visst utrymme för CV-läsaren att misstolka som mer kvalificerat än det faktiskt är, och om/när du väl kommer på intervju så kan du ju välja att trycka på dina teoretiska kunskaper inom finans i kombination med vana av kundkontakt i bankväsendet. Själv gjorde jag inte detta (jag hade mer kvalificerad bankerfarenhet att lista när det var dags för ansökningar till IB), men en av mina kurskamrater på HHS gjorde det och landade ett summer internship på en tier 1-bank delvis med hjälp av en sådan punkt i sitt CV.

Hur rankar du/ni de fyra stora svenska bankerna?
Har själv fått intrycket av att Handelsbanken ligger lite förre de andra bankerna stämmer det?
Citera
2015-01-10, 14:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Hur rankar du/ni de fyra stora svenska bankerna?
Har själv fått intrycket av att Handelsbanken ligger lite förre de andra bankerna stämmer det?

Det beror väl till viss del på vilket specifikt område man menar. Det brukar inte vara så att en bank är bäst på allt. Jag vet inte om det görs league tables för specifikt de svenska bankerna inom M&A (jag har ju inte ens arbetat inom M&A själv), men det kanske någon annan tråddeltagare vet mer om?

Jag vill minnas att andra tråddeltagare tidigare nämnt att SEB har ett större antal platser på sina program (interns och analysts), och om det stämmer kan man väl tänka sig att det i alla fall till viss del beror på att de har en större marknadsandel inom de områden de rekryterar till.
Citera
2015-01-10, 14:53
Medlem
wexxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det beror väl till viss del på vilket specifikt område man menar. Det brukar inte vara så att en bank är bäst på allt. Jag vet inte om det görs league tables för specifikt de svenska bankerna inom M&A (jag har ju inte ens arbetat inom M&A själv), men det kanske någon annan tråddeltagare vet mer om?

Jag vill minnas att andra tråddeltagare tidigare nämnt att SEB har ett större antal platser på sina program (interns och analysts), och om det stämmer kan man väl tänka sig att det i alla fall till viss del beror på att de har en större marknadsandel inom de områden de rekryterar till.

Jag kan specificera med vad jag menar med bäst: Den bank som har "bäst" trading avdelning och är mest ansedd i London.
Antar att Swedbank trillar bort så kvar är Nordea, SEB och Handelsbanken.
Citera
2015-01-10, 14:59
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Jag kan specificera med vad jag menar med bäst: Den bank som har "bäst" trading avdelning och är mest ansedd i London.

Kolla deras årsrapporter för att få en uppfattning av hur mycket deg de drar in på trading.
Citera
2015-01-10, 15:26
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Prospera gör någon form av league tables http://www.prospera.se/rankings/
Citera
2015-01-10, 18:41
Medlem
Piggelin-Jonass avatar
Är det ekonomiska programmet i Lund något att ha om man vill jobba utomlands inom investment banking?
Citera
2015-01-10, 18:51
Medlem
Alphahanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Har haft teleintervju med Barclays två gånger, dock för summer och inte för SW, båda gångerna har varit identiska. En glad lirare från HR ställer competency based questions i 20 min. Extremt lätt att klara av om man är förbered, ganska klurigt att klara om man inte är förberedd. (har god erfarenhet av båda ) Googla termen competensy based question och fundera ut bra svar på de 20-30 vanligaste frågorna så ska du se att du är hemma.

Tackar så mycket för svaret. Uppskattas!
Citera
2015-01-10, 19:33
Medlem
ugglans avatar
Citat:

Handelsbanken har väldigt begränsade riskmandat så vitt jag vet, så deras tradingböcker är troligen små across the board.

Sen handlar det ju sällan om att en bank är bra på trading eller inte bra på trading. Det finns starka deskar, och otroligt svaga deskar, inom samma bank.

Jag har bara koll på FX och rates eftersom det är det jag pysslar / harpysslat med men där har jag fått uppfattningen att Nordea > SEB > resten med ganska stor marginal
Senast redigerad av ugglan 2015-01-10 kl. 19:37.
Citera
2015-01-10, 23:23
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggelin-Jonas
Är det ekonomiska programmet i Lund något att ha om man vill jobba utomlands inom investment banking?

Jag vet att några av mina kollegor gick ekonomprogrammet i Lund, så möjligt är det definitivt, även om det var betydligt fler från HHS (där jag själv också gick). Om du får höga betyg på kandidaten i Lund kan du ju alltid söka master på HHS sedan om du inte får erbjudande från någon lämplig bank under kandidaten.
Citera
2015-01-11, 01:58
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastigt
Vilken bank betalar 50k i ingangslon? (som 2nd year analyst koper jag det). Sen bonus pa 0.5-1.0x arslon later lite val hogt, om vi talar for 1st year analyst sa ar denna i stort sett alltid fixed och pro-rata utraknad (c.40% baserat pa arslon ar vanligt). Som 2nd year kan du kanske hamna pa 40-60% av arslon (topranked kanske kan komma upp i 70-80% pa vissa firmor), att fa 100% har nog inte hant sedan innan finanskrisen ens som 2nd year (forsta aret med riktig bonus), men beratta garna med exempel om du hort nagot annat

Aldrig hort talas om att du far din lon utraknad via vaxelkurs vid kontraktskrivning om du jobbar BB i Sverige, snarare ar det en bestamd summa i SEK som sallan andras som du far i lon. Denna andras oftast endast nar lonen i London andras. Tex £45k vs. c. SEK 500k som ar ungefarliga ingangsloner for BB i London vs. Sverige.

Oavsett ska det bli spannande att se vad den landar pa i ar, vilket man far reda pa om nagon vecka eller sa!

"Du köper det att som 2nd...". Vad baserar du det på? Vi kanske arbetar på olika banker som har olika löneläge helt enkelt.

Min bank har 100% bestämt sig för att ge 50k för 1st years numera. Och jag vet att i den senaste bonusen för 1st years fick den bästa analytikern 100% av årslön och bottenrankade fick runt 40-45%. Jag får se hur det går för mig själv i år, men får jag under 70% årslön är jag besviken.
Citera
2015-01-11, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
"Du köper det att som 2nd...". Vad baserar du det på? Vi kanske arbetar på olika banker som har olika löneläge helt enkelt.

Min bank har 100% bestämt sig för att ge 50k för 1st years numera. Och jag vet att i den senaste bonusen för 1st years fick den bästa analytikern 100% av årslön och bottenrankade fick runt 40-45%. Jag får se hur det går för mig själv i år, men får jag under 70% årslön är jag besviken.

Frågan rörde ingångslön inom svensk IBD, utomlands är det givetvis bättre betalt. Om din bank ger 50k och någon annan 40k så blir den lägsta ingångslönen 40k per definition, och det är det frågan ursprungligen rörde. På så vis behöver inte frågeställaren bli besviken om han får 39k+ bonus hos Carnegie eller Enskilda i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in