2014-12-30, 15:14
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Har hört att Citi har över det iallafall. Vet inte hur det är med MS dock men gissningsvis borde de ligga högt också. Dessa två är väl egentligen de enda BB:s med större kontor här?

Med alla banker i Sverige, menar du då svenska banker eller internationella banker med kontor här också?

De flesta BBs har kontor i sverige, kan dock tänka mig att många är rätt små. Internationella banker betalar väl samma summa i ingångslön oavsett var du befinner dig?

Att de svenska storbankerna skulle betala mer än BBs i London är givetvis orimligt. Det är endast den senaste månaden, när kronan nu är på den svagaste nivån på många år, som man kan prata om att man får 50k SEK i månaden.
Citera
2014-12-30, 19:23
Medlem
deMorgans avatar
Som någon tidigare använt frasen så gör jag det med. "Jag kan med säkerhet" säga att det jag skrev stämmer om 50k + 0,5-1,0 i årslön i bonus. Bucketshop har dessutom lagt till en poäng ingen behandlat, att det har att göra med kronan. Du får ju i princip samma lön i Sverige på en internationell BB som dåvarande växelkurs vid kontraktskrivning.

Hade inte heller varit förvånad om de svenska bankerna betalade mindre än BBs, det förväntar jag mig nästan. Eller har de svenska bankerna samma nivå på lön och bonus?
Citera
2014-12-31, 18:24
Medlem
Blev allmänt nyfiken på följande fråga:
På de flesta svenska investmentbanker (åtminstone corpavdelningarna) skiter man ju totalt i arbetstidslagen, som specar hur mkt övertid man "får" arbeta under en viss period, se nedan. Ofta handlar det på IB om väldigt mycket mer övertid än vad som är tillåtet enligt arbetstidslagen och det finns ofta heller inget kollektivavtal som avtalat bort detta.

Vad skulle hända om man försöker få sin corplåda/investmentbank åtalad för brott mot arbetstidslagen? (förutom att man såklart blir utfryst på jobbet och får sparken) Skulle man i praktiken kunna få sin arbetsgivare straffad eller är finansbranschen "immun" mot arbetstidslagen av någon anledning? Det potentialla straffet verkar vara antingen böter eller fängelse i högst ett år.

8 §
När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän övertid).

8 a §
Övertid utöver allmän övertid får tas ut med högst 150 timmar per arbetstagare under ett kalenderår om det finns särskilda skäl för det och situationen inte har gått att lösa på annat rimligt sätt (extra övertid). Extra övertid och allmän övertid får tillsammans inte överstiga 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad."
Senast redigerad av Cal-Gustf 2014-12-31 kl. 18:26.
Citera
2014-12-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Gustf
Blev allmänt nyfiken på följande fråga:
På de flesta svenska investmentbanker (åtminstone corpavdelningarna) skiter man ju totalt i arbetstidslagen, som specar hur mkt övertid man "får" arbeta under en viss period, se nedan. Ofta handlar det på IB om väldigt mycket mer övertid än vad som är tillåtet enligt arbetstidslagen och det finns ofta heller inget kollektivavtal som avtalat bort detta.

Vad skulle hända om man försöker få sin corplåda/investmentbank åtalad för brott mot arbetstidslagen? (förutom att man såklart blir utfryst på jobbet och får sparken) Skulle man i praktiken kunna få sin arbetsgivare straffad eller är finansbranschen "immun" mot arbetstidslagen av någon anledning? Det potentialla straffet verkar vara antingen böter eller fängelse i högst ett år.

8 §
När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän övertid).

8 a §
Övertid utöver allmän övertid får tas ut med högst 150 timmar per arbetstagare under ett kalenderår om det finns särskilda skäl för det och situationen inte har gått att lösa på annat rimligt sätt (extra övertid). Extra övertid och allmän övertid får tillsammans inte överstiga 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad."

Man jobbar inte "övertid" på det sättet att du får några pengar för det så det är fel typ av övertid. Det är övertid i form av att jobbet hänger med hem, bara det att man stannar kvar på jobbet istället. Det gäller ju inte bara ib utan alla möjliga vanliga kontorsjobb.
Citera
2014-12-31, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repos111
Man jobbar inte "övertid" på det sättet att du får några pengar för det så det är fel typ av övertid. Det är övertid i form av att jobbet hänger med hem, bara det att man stannar kvar på jobbet istället. Det gäller ju inte bara ib utan alla möjliga vanliga kontorsjobb.
Men övertid är ju övertid, oavsett om det är betald eller inte betald övertid. Annars är ju arbetstidslagen totalt meningslös? Det är ju i praktiken ännu värre när övertiden *inte* är reglerad.

Men det du menar är att det inte går att bevisa att man jobbat "för mycket" övertid under en viss period då de arbetade timmarna inte finns införda i något lönesystem/register?
Citera
2015-01-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Gustf
Men övertid är ju övertid, oavsett om det är betald eller inte betald övertid. Annars är ju arbetstidslagen totalt meningslös? Det är ju i praktiken ännu värre när övertiden *inte* är reglerad.

Men det du menar är att det inte går att bevisa att man jobbat "för mycket" övertid under en viss period då de arbetade timmarna inte finns införda i något lönesystem/register?

Vet inte hur det ser ut för alla andra men jag rapporterar ca 150h/mån trots att det i praktiken är 220h/mån arbetstid. Jag jobbar inte corp.
Citera
2015-01-01, 21:08
Medlem
deMorgans avatar
Jag jobbar inte i Sverige, men har precis som mina svensk-placerade kollegor fått skriva på ett avtal i princip där vi "går med på att" jobba med än 60h/vecka. Vet dock inte om det innebär att man kommer förbi lagen i Sverige?
Citera
2015-01-03, 17:01
Medlem
Columbias avatar
Börjar som analytiker inom IBD i Stockholm hos en av de större (Nordiska) aktörerna till hösten. Vad är en rimlig bonusnivå första året i termer av månadslöner? Min uppfattning har varit mellan 3-6 månadslöner, men är det vanligt att det blir sämre än detta under ett normalår?
Citera
2015-01-03, 17:08
Medlem
wexxxs avatar
Vilka sommarjobb rekommenderar flashback:s finanselit att en andraårselev på en 5-årig utbildning söker?
Citera
2015-01-03, 17:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Vilka sommarjobb rekommenderar flashback:s finanselit att en andraårselev på en 5-årig utbildning söker?

Om du har siktet inställt på investment banking så är det faktiskt inte så illa med lite erfarenhet av att sommarjobba som kundrepresentant/kamrer på ett lokalt bankkontor antingen där du pluggar eller där du uppehåller dig på sommaren. Det kan man ju lätt frisera till i ett engelskspråkigt CV genom att skriva "retail banking" vilket det finns visst utrymme för CV-läsaren att misstolka som mer kvalificerat än det faktiskt är, och om/när du väl kommer på intervju så kan du ju välja att trycka på dina teoretiska kunskaper inom finans i kombination med vana av kundkontakt i bankväsendet. Själv gjorde jag inte detta (jag hade mer kvalificerad bankerfarenhet att lista när det var dags för ansökningar till IB), men en av mina kurskamrater på HHS gjorde det och landade ett summer internship på en tier 1-bank delvis med hjälp av en sådan punkt i sitt CV.
Citera
2015-01-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Som någon tidigare använt frasen så gör jag det med. "Jag kan med säkerhet" säga att det jag skrev stämmer om 50k + 0,5-1,0 i årslön i bonus. Bucketshop har dessutom lagt till en poäng ingen behandlat, att det har att göra med kronan. Du får ju i princip samma lön i Sverige på en internationell BB som dåvarande växelkurs vid kontraktskrivning.

Hade inte heller varit förvånad om de svenska bankerna betalade mindre än BBs, det förväntar jag mig nästan. Eller har de svenska bankerna samma nivå på lön och bonus?

Vilken bank betalar 50k i ingangslon? (som 2nd year analyst koper jag det). Sen bonus pa 0.5-1.0x arslon later lite val hogt, om vi talar for 1st year analyst sa ar denna i stort sett alltid fixed och pro-rata utraknad (c.40% baserat pa arslon ar vanligt). Som 2nd year kan du kanske hamna pa 40-60% av arslon (topranked kanske kan komma upp i 70-80% pa vissa firmor), att fa 100% har nog inte hant sedan innan finanskrisen ens som 2nd year (forsta aret med riktig bonus), men beratta garna med exempel om du hort nagot annat

Aldrig hort talas om att du far din lon utraknad via vaxelkurs vid kontraktskrivning om du jobbar BB i Sverige, snarare ar det en bestamd summa i SEK som sallan andras som du far i lon. Denna andras oftast endast nar lonen i London andras. Tex £45k vs. c. SEK 500k som ar ungefarliga ingangsloner for BB i London vs. Sverige.

Oavsett ska det bli spannande att se vad den landar pa i ar, vilket man far reda pa om nagon vecka eller sa!
Citera
2015-01-07, 18:36
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastigt
Vilken bank betalar 50k i ingangslon?

Finns redan ett par som har bekräftat löneökningen till 50k för årets grad-class. Men jag gissar att de flesta kommer bekräfta det innan sommaren, beror nog bara på hur långt fram HR ligger i planeringen. Har även hört rykten om att RBS ska betala £55k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in