Citat:
Ursprungligen postat av
ugglan
känns ju lite snävt att lusläsa ISDA-papper, för att inte säga själadödande. Du vill väl inte bli advokat? Har du sagt specifikt att du vill jobba med credit derivs? varför?
satsa främst på generell marknadskänsla, vad händer var och hur kan det tänkas höra ihop. Varför har equities rasat i typ en månad, varför rasade UST yields med 15bp på en dag igår, vad är framtiden för europa och euron osv osv. Varför rör sig usdjpy väldigt korrelerat med USTs, varför reagerar aud och nzd kraftigt på kinanyheter.
Ha åsikter om var marknaden är på väg och hur du skulle kunna tjäna pengar på det
Har prior experience från kreditderivat och tyckte det var ett riktigt spännande område. Visst är man lite biased på så sätt, men jag hade gärna fortsatt inom den grenen. Sedan händer det en hel del inom det området, inte minst i somras med BES. Med det i åtanke blir ISDA relevant, men jag menar så klart inte att jag ska pränta in alla paragrafer, utan snarare ha koll på skillnaden på hur ex CDSer påverkas av succession events då och nu samt andra relevanta uppdateringar.
Sedan tror jag att det finns utrymme för att bli lite mer kvantig om man drar sig mot structuring, vilken skulle passa min bakgrund som ingenjör bra.
Låter klokt att läsa på mig ytterligare om marknaden i allmänhet. Några av de sakerna du skriver ovan kan jag ge ganska bra svar på nu, fick lite sådana frågor på första intervjun, men bör absolut läsa in mig mer. Bra tips.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
I och med att det är en grad-roll, är det en specifik desk du sökt? I så fall, se till att ha en bra förklaring till varför du vill hamna just där.
Det är en grad-roll ja, men man skulle specificera var man helst skulle kunna tänka sig att jobba, därmed blir det, som jag tolkar det, att jag jag more or less söker mot den desken.
Men mer allmänt om marknaden och vad som hänt på sistone är nog vad jag främst bör fokusera på.