2013-12-21, 02:42
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Är den seriöst så enkel? 50% risk att det är en kula i nästa om han väljer right away. säg att det finns 6 kulplatser, då är det 20% att träffa, alltså ska han spinna vidare.

Om vi bortser från att det var fel svar ska du svara på frågan sekunden efter du redogjort hur tyska CDSer påverkas av att fed drar ner på obligationsköpen samtidigt som personen som ställer frågan är sanslöst ointresserad av dig.

Det är stor skillnad på att sitta framför datorn och tänka ut rätt svar och att faktiskt sitta mittemot en bitter MD.
Citera
2013-12-21, 18:07
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Ok, jag som inte läste frågan korrekt(kollade upp svaret), jag förstod inte att de skulle hålla på och köra och turas om, jag trodde att han bara skulle köra en gång och sen var det klart. Då blir det mer huvudmatte då man måste summera sannolikheter etc....Ganska simpel sannolikhetsaddering, men jag antar att svårigheten kommer i att göra det på tid och genom huvudräkning som då helt klart är korttidsminnekrävande.

Det är lätt, du vet 33% om man spinner. Om man inte spinner vet du en ruta är veck, så först 2/5 = 40%, MEN, eftersom kulorna ligger bredvid varandra så återstår bara 1 kula, alltså 1/4=25%. Det är enklare att se om man har papper, killen som intervjuade mig var schysst och lät mig använda papper.

Kolla på Wilmott.com, med 90 % kommer din intervjufråga ha diskuterats där. Har dock en kompis som pluggade in över hundra st inför en intervju som algoritmtrader, han fick dock inte en enda...

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Om vi bortser från att det var fel svar ska du svara på frågan sekunden efter du redogjort hur tyska CDSer påverkas av att fed drar ner på obligationsköpen samtidigt som personen som ställer frågan är sanslöst ointresserad av dig.

Det är stor skillnad på att sitta framför datorn och tänka ut rätt svar och att faktiskt sitta mittemot en bitter MD.

Inte nödvändigtvis för kvant/traderpositioner, då får man ofta ett gäng brainteasers med uppföljningsfrågor och ganska trevliga om än tråkiga intervjuare. Inom IB är det kanske annorlunda dock.
Senast redigerad av Galvestonen 2013-12-21 kl. 18:13.
Citera
2013-12-22, 12:27
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen

Inte nödvändigtvis för kvant/traderpositioner, då får man ofta ett gäng brainteasers med uppföljningsfrågor och ganska trevliga om än tråkiga intervjuare. Inom IB är det kanske annorlunda dock.

Det är givetvis från person till person, har stött på både extremt trevliga och extremt bittra personer som intervjuat mig, har bara sökt positioner på markets. Min poäng var att det är mycket lättare att sitta hemma och komma på fantastiska svar till frågor (både tekniska, brainteasers och competency) men när man väl sitter där på intervjun blir allting plötsligt betydligt svårare. Just därför är det extra viktigt att förbereda sig.
Citera
2013-12-22, 19:39
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Helt okej i år, allt pekar på ännu bättre nästa år. IBD Analyst 1st year på min bank hade snitt 85% av årslönen, medan top bucket var 100%.

Antar att du kör Centerview eller liknande? Det finns ingen storbank som betalar de bonusarna till 1st years, inte ens BAML...
Citera
2013-12-23, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Du behöver inte ha A, B eller C i allt för att få ett sådant jobb i Sverige. Du behöver inte heller ha pluggat på HHS. Det är hur du presenterar dig och det du visar (dina kunskaper och ditt driv) under antagningsprocessen som är absolut avgörande. Det svåra är att komma till intervju, men när du väl är där så är det endast intrycket du ger som avgör.

Extrajobb under studietiden är alltid(oftast) mer avgörande än om du har A och B i allt.

Processen är givetvis olika beroende på vilken bank du söker. Men oftast får du utföra en del uppgifter som är ER-relaterade (ifall du söker ER).

Vad klassas som relevanta extrajobb?

Handläggare hos ett snabblånsföretag?
Citera
2013-12-23, 23:14
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibgms
Vad klassas som relevanta extrajobb?

Handläggare hos ett snabblånsföretag?

Allt är relativt. Det är antagligen bättre än att stå i kassan på ICA men antagligen sämre än att sitta back office på Swedbank.
Citera
2013-12-24, 00:12
Bannlyst
Citat:
Allt är relativt. Det är antagligen bättre än att stå i kassan på ICA men antagligen sämre än att sitta back office på Swedbank.

Och hur får man en sån tjänst? Antagligen måste man studera på HHS samt eventuellt ha några meriter innan? T.ex. tjänsten jag nämnde innan?

Ska börja till HHS i år och har smått sneglat åt IB-hållet, därav frågorna.
Citera
2013-12-24, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibgms
Och hur får man en sån tjänst? Antagligen måste man studera på HHS samt eventuellt ha några meriter innan? T.ex. tjänsten jag nämnde innan?

Ska börja till HHS i år och har smått sneglat åt IB-hållet, därav frågorna.

De va då satan va folk ska vara insnöade på HHS. Nej, man måste inte plugga där för att landa Backoffice. Men ja, du måste nog ha nån form av meriter då konkurrensen är hård.
Citera
2013-12-24, 03:15
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Vi talar om London. Tror dock att denna bank ligger i övre delen av löneligan, så kan vara sämre på vissa 2nd/3rd tier banker.

Inte sällan betalar de "sämre" bankerna bättre på en junior nivå.
Citera
2013-12-24, 13:18
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
De va då satan va folk ska vara insnöade på HHS. Nej, man måste inte plugga där för att landa Backoffice. Men ja, du måste nog ha nån form av meriter då konkurrensen är hård.

Man behöver inte ha studerat där för att landa ett front office-jobb heller. Visst, det är en enklare räkmacka in till intervjuer. Men väl där är det vad du presenterar och visar som avgör. Jag har alltid fått kämpa för att bli kallad till intervjuer, men när jag väl kommit dit har jag aldrig failat att få jobbet jag sökt. Och det senaste jobbet jag landade var just ett IB-jobb, efter ganska ihärdigt sökande.

God jul på er vill jag även tillägga!
Senast redigerad av WACC 2013-12-24 kl. 13:25.
Citera
2013-12-24, 23:03
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Man behöver inte ha studerat där för att landa ett front office-jobb heller. Visst, det är en enklare räkmacka in till intervjuer. Men väl där är det vad du presenterar och visar som avgör. Jag har alltid fått kämpa för att bli kallad till intervjuer, men när jag väl kommit dit har jag aldrig failat att få jobbet jag sökt. Och det senaste jobbet jag landade var just ett IB-jobb, efter ganska ihärdigt sökande.

God jul på er vill jag även tillägga!

Är ju dock en fördel om det är "en räkmacka" till intervjuer. Tycker personligen att det tar ett tag innan man vänjer sig med denna typ av rekryteringsprocess så det är rätt gött att få ett par intervjuer/AC att träna på.
Citera
2013-12-25, 12:08
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Är ju dock en fördel om det är "en räkmacka" till intervjuer. Tycker personligen att det tar ett tag innan man vänjer sig med denna typ av rekryteringsprocess så det är rätt gött att få ett par intervjuer/AC att träna på.

Visst är det en fördel. Men absolut ingen nödvändighet för att lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in