2013-05-16, 23:16
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberal12
Hej. Jag har själv vart intresserad utav Finansmarknaden, dock så undrar jag om det är förgäves att sikta på finansmarknaden om man är närmare 30 (Blir 24 i höst) & min utbildning kommer nog ta 5 år att avklara innan jag har en civilekonom examen. Så min fråga är följande om någon vet om det finns andra "steg" som man kan göra, för att försöka komma få ett jobb som analytiker på några utav de Svenska storbankerna?

Vad är för slags "analytiker"-tjänst vill du jobba med?

Klart du kan komma in på corp/markets om du är sjukt duktig.
Har du ägnat dina år innan studier som yrkesofficer. Gjort 3 vändor i Afganistan osv.
Du pluggar nu handels med högsta betyg. Du skaffar relevanta extra jobb. Du lyckas få en sommar i London.

Om du kan svara ja på alla de sakerna så kommer du nog in som analytiker.

Har du istället spelat WoW i 4 år, plockat bananer i Australien och druckit buckets i Thailand. Nu pluggar du ekonomi på Örebro Universitet. Ja då kommer det bli lite tuffare för dig.
Citera
2013-05-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Vad är för slags "analytiker"-tjänst vill du jobba med?

Klart du kan komma in på corp/markets om du är sjukt duktig.
Har du ägnat dina år innan studier som yrkesofficer. Gjort 3 vändor i Afganistan osv.
Du pluggar nu handels med högsta betyg. Du skaffar relevanta extra jobb. Du lyckas få en sommar i London.

Om du kan svara ja på alla de sakerna så kommer du nog in som analytiker.

Har du istället spelat WoW i 4 år, plockat bananer i Australien och druckit buckets i Thailand. Nu pluggar du ekonomi på Örebro Universitet. Ja då kommer det bli lite tuffare för dig.

...ELLER så söker man vid sidan av studierna extrajobb (för en låg jävla lön som kompenserar för bristen på erfarenhet) hos någon av alla de mikro-corpboutiquer och små oberoende rådgivare som finns runt om i landet. Man måste inte jobba på Carnegie/storbank för att hålla på med corp i Sverige, tro det eller ej.

Praktisk corperfarenhet från en liten firma ger i regel förtur till de större firmorna jämfört med nån som har bättre betyg men som inte jobbat. Dels genom kontakterna det ger, och dels genom att det kostar en firma tid och resurser att lära ett akademiker-embryo att hantera komplexa kundrelationer samt verklighetens alla övriga ineffektiviteter.
Senast redigerad av Max Seaman 2013-05-19 kl. 23:57.
Citera
2013-05-20, 00:34
Medlem
Någon som vet lönen för mer juniora befattningar på några av Stockholms Corp-butiker? Är de bättre eller sämre än storbankernas? Det ska finnas ett flertal sådana enligt VA:S (Veckan Affärer) senaste nummer.
Citera
2013-05-21, 00:27
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Någon som vet lönen för mer juniora befattningar på några av Stockholms Corp-butiker? Är de bättre eller sämre än storbankernas? Det ska finnas ett flertal sådana enligt VA:S (Veckan Affärer) senaste nummer.

Bonusen är mer intressant parameter på dessa ställen... och den hänger ju ihop med performance på firman som kan skilja sig -50%/+100% år till år. Så det kan bli väldiga slag.
Citera
2013-05-22, 20:29
Medlem
Varför fokuserar alla så mycket på london? Ingångslönerna i stockholm är på samma nivåer men med betydligt lägre levnadskostnader, dessutom är det ett mycket trevligare arbetsklimat i mitt tycke. Mina vänner som åkte till london efter skolan är alltid blekare och tröttare.
Citera
2013-05-24, 09:19
Medlem
HisDudenesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
...ELLER så söker man vid sidan av studierna extrajobb (för en låg jävla lön som kompenserar för bristen på erfarenhet) hos någon av alla de mikro-corpboutiquer och små oberoende rådgivare som finns runt om i landet. Man måste inte jobba på Carnegie/storbank för att hålla på med corp i Sverige, tro det eller ej.

Praktisk corperfarenhet från en liten firma ger i regel förtur till de större firmorna jämfört med nån som har bättre betyg men som inte jobbat. Dels genom kontakterna det ger, och dels genom att det kostar en firma tid och resurser att lära ett akademiker-embryo att hantera komplexa kundrelationer samt verklighetens alla övriga ineffektiviteter.

Vet du någon bra metod för att hitta dessa boutiquer eller små rådgivningsfirmor i malmö/lund/köpenhamn? Eller är alla belägna i Hufvudstaden?
Citera
2013-05-24, 09:24
Medlem
Citat:
Bonusen är mer intressant parameter på dessa ställen... och den hänger ju ihop med performance på firman som kan skilja sig -50%/+100% år till år. Så det kan bli väldiga slag.

Givetvis, men matchar total comp hos dessa vanligtvis den hos storbankerna?
Citera
2013-05-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Okej, Sverige ar lite mer "do-able", men blir fortfarande inte latt. Konkurrensen ar hog aven har medan Sverige har manga valutbildade personer och framforallt bor han i sin alder se upp for atervandande svenskar fran utlandet. Dar jag jobbade forr i Sverige, anstallde man ofta svenskar som atervande hem efter en framgangsrik IB karriar utomlands.
ok sedan finns det ju så få tjänster i branschen att det är svårt att komma in och börja

en annan sak jag genom åren på universitetet lagt märke till är att de som har hög utbildning ofta in i det längsta undviker att ta ett okvalificerat vanligt arbete eftersom de tycker att de är för bra för det. Inget arbete- inga pengar-inget liv-depression, det blir en ond spiral.
Citera
2013-05-25, 00:32
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HisDudeness
Vet du någon bra metod för att hitta dessa boutiquer eller små rådgivningsfirmor i malmö/lund/köpenhamn? Eller är alla belägna i Hufvudstaden?

Läs förra veckans "Veckans affärer" där har du en kartläggning av de svenska boutiquerna.
Citera
2013-05-25, 00:33
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Givetvis, men matchar total comp hos dessa vanligtvis den hos storbankerna?

Om det slår +100% så är det bättre, är det -50% är det sämre.
Det skiljer sig så otroligt från firma till firma och att affärerna de gör går bra. En liten firma kanske gör mellan 5-10 affärer om året.
Citera
2013-05-25, 00:38
Medlem
Citat:
Om det slår +100% så är det bättre, är det -50% är det sämre.
Det skiljer sig så otroligt från firma till firma och att affärerna de gör går bra. En liten firma kanske gör mellan 5-10 affärer om året.

Forgive me for my ignorance, vad menar du med "slår"? Slår som i att göra mer affärer helt enkelt? Är inte compen hos storbankerna också väldigt beroende på prestation, precis som dessa mindre butiker?

Mvh
Citera
2013-05-25, 13:06
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Forgive me for my ignorance, vad menar du med "slår"? Slår som i att göra mer affärer helt enkelt? Är inte compen hos storbankerna också väldigt beroende på prestation, precis som dessa mindre butiker?

Mvh

Nej det är jag som uttrycker mig dåligt. Jag menar hur omsättningen är från år till år.
På en storbank gör man många affärer. Då påverkar inte en enskild affär omsättningen lika mycket som det gör en boutique. Tänk att du gör i snitt 8 deals på ett år och du misslyckas med 3 i slutändan.
Då blir bonusen där efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in