2006-06-12, 18:56
Medlem
beos avatar
Hmm, det verkar ju finnas lite folk i den har traden som vet vad de talar om sa jag fragar det jag egentligen inte vill hora svaret pa:

Om man inte landar Jobbet efter examen, ar man da kord inom de karriarvagar som diskuteras har?

Jag tankte som ett antal glada har i traden att jag minsann skulle jobba med private equity, mojligtvis via i-banking eller konsultande som mellanstation, och hur som helst vara tuff finansare och tjana massor med pengar (pa bekostnad av mitt liv, men det ar det vart..). Jag har studerat pa tva hogt rankade europeiska universitet med hyfsade betyg som resultat, talar sv, eng och ty, brukar gora imponerande forsta-intryck och smakassa andra-intryck och har second-rate jobberfarenheter (ej bb-internships). Efter examen gick det ganska bra med intervjuer mm, gick vidare till sistarundor ratt ofta, slog ut fyrsiffrigt antal sokande till assessment centres osv, men i slutandan fick jag aldrig nagot jobb. Detta gjorde mig langsamt lite deppig =>osjàlvsaker=>kass intervjuform=>ond cirkel=>battre ta ett samre jobb innan jag blir helt slut. Ett samre jobb var inga som helst problem att fa, det praktiskt taget kastades efter mig, och nu sitter jag har och kanner mig ostimulerad, relativt sett fattig samt overlagsen mina kollegor ...

Stannar jag har behover jag knappast anstranga mig, kommer att tjana hyfsat och battre och battre over tid utan nagon storre risk, ha god life/work-balance och atnjuta nagot slags anseende (fast inte bland i traden diskuterade yrkeskategorier), dessutom ha hyfsade externa karriarvagar inom mitt astrakiga falt...men det vill jag inte. Maste jag?
Citera
2006-06-12, 19:03
Medlem
Jag kapar tråden och ställer en liknande fråga:

-Går det att få liknande(dock ej lika välbetalda men dock mer välbeskattade) arbeten/arbetsuppgifter i Sverige eller på ett Svenskt företag, om man pluggat finansieringscivilekonom på ett "vanligt" Svenskt universitet?
Citera
2006-06-12, 19:12
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.T.K
Jag kapar tråden och ställer en liknande fråga:

-Går det att få liknande(dock ej lika välbetalda men dock mer välbeskattade) arbeten/arbetsuppgifter i Sverige eller på ett Svenskt företag, om man pluggat finansieringscivilekonom på ett "vanligt" Svenskt universitet?

Mina uppgifter ar ngt ar gamla, men; flera stora utlandska banker har Sthlmskontor (Morgan Stanley tex), Carnegie ar en svensk i-bank, de svenska bankerna har de flesta funktioner som namnts har (Enskilda Securities (har dock omorganiserats?), Handelsbanken Capital Markets), likasa the Big Four byraerna (PwC, KPMG, E&Y, Deloitte). Skulle Ericsson merga med Nokia skulle uppdraget sannolikt inte ga till dessa, men sjalva jobbet ar "ungefar" detsamma aven om klienterna (och fees) ar mindre. Tempot pa PwCs corporate finance ar dock inte pa samma planet som pa en en ibank i london, nar jag var dar var kontoret lugnt och tyst efter 18 ...
Citera
2006-06-12, 20:48
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beo
Hmm, det verkar ju finnas lite folk i den har traden som vet vad de talar om sa jag fragar det jag egentligen inte vill hora svaret pa:

Om man inte landar Jobbet efter examen, ar man da kord inom de karriarvagar som diskuteras har?

Jag tankte som ett antal glada har i traden att jag minsann skulle jobba med private equity, mojligtvis via i-banking eller konsultande som mellanstation, och hur som helst vara tuff finansare och tjana massor med pengar (pa bekostnad av mitt liv, men det ar det vart..). Jag har studerat pa tva hogt rankade europeiska universitet med hyfsade betyg som resultat, talar sv, eng och ty, brukar gora imponerande forsta-intryck och smakassa andra-intryck och har second-rate jobberfarenheter (ej bb-internships). Efter examen gick det ganska bra med intervjuer mm, gick vidare till sistarundor ratt ofta, slog ut fyrsiffrigt antal sokande till assessment centres osv, men i slutandan fick jag aldrig nagot jobb. Detta gjorde mig langsamt lite deppig =>osjàlvsaker=>kass intervjuform=>ond cirkel=>battre ta ett samre jobb innan jag blir helt slut. Ett samre jobb var inga som helst problem att fa, det praktiskt taget kastades efter mig, och nu sitter jag har och kanner mig ostimulerad, relativt sett fattig samt overlagsen mina kollegor ...

Stannar jag har behover jag knappast anstranga mig, kommer att tjana hyfsat och battre och battre over tid utan nagon storre risk, ha god life/work-balance och atnjuta nagot slags anseende (fast inte bland i traden diskuterade yrkeskategorier), dessutom ha hyfsade externa karriarvagar inom mitt astrakiga falt...men det vill jag inte. Maste jag?

Det är absolut inte kört! Det låter som att du "bara" har en Bachelor, och med den kommer du ändå inte längre än till en analyst-position. För att klättra i karriärstegen behövs en MBA.

http://www.vault.com/cb/careerlib/careerlib_main.jsp?cl_page=68

Ladda ner "Vault Career Guide to Investment Banking". Väldigt uttömmande.

Får man fråga var du studerat, var du bor, och var du jobbar?
Citera
2006-06-12, 21:07
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Det är absolut inte kört! Det låter som att du "bara" har en Bachelor, och med den kommer du ändå inte längre än till en analyst-position. För att klättra i karriärstegen behövs en MBA.

http://www.vault.com/cb/careerlib/careerlib_main.jsp?cl_page=68

Ladda ner "Vault Career Guide to Investment Banking". Väldigt uttömmande.

Får man fråga var du studerat, var du bor, och var du jobbar?

Om jag sager det blir jag extremt lattidentifierad och det vet jag inte om jag vill .. Skolorna ar bada namnda i traden som utmarkta inkorsportar, examen ar en motsvarande MSc och en inte-varldens-mest-kanda CEMS MIM, just nu jobbar jag som revisor inom en Big Four i ett land i mitten av europa.

Vault har jag mycket god koll pa, sahar under lagsasongen har man tid med orovackande mycket ...

Tack for svaret.
Citera
2006-06-13, 01:37
Bannlyst
Citat:
Om jag sager det blir jag extremt lattidentifierad och det vet jag inte om jag vill .. Skolorna ar bada namnda i traden som utmarkta inkorsportar, examen ar en motsvarande MSc och en inte-varldens-mest-kanda CEMS MIM, just nu jobbar jag som revisor inom en Big Four i ett land i mitten av europa.

Vault har jag mycket god koll pa, sahar under lagsasongen har man tid med orovackande mycket ...

Tack for svaret.

Jag misstänker starkt att du är från Handels
I vilket fall som så är du en attraktiv recruit för ibankerna (analyst position). Med språkkunskaperna skulle du kunna passa i Dresdner eller annan valfri BB firma i London. Vet inte vad du jobbbar med nu men du ger intrycket av att vara en grunt (dvs. exceldokumentsatlet).
Citera
2006-06-13, 19:13
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
I vilket fall som så är du en attraktiv recruit för ibankerna (analyst position). Med språkkunskaperna skulle du kunna passa i Dresdner eller annan valfri BB firma i London.

Jo, det kan jag ocksa tycka...men det tyckte liksom inte de nar det var dags att dela ut offers.. Min fraga till de med lite know-how har ar alltsa om man ar kord om man missade alla bra jobben efter examen och nu lallar som revisor?
Citera
2006-06-13, 22:35
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Jo, det kan jag ocksa tycka...men det tyckte liksom inte de nar det var dags att dela ut offers.. Min fraga till de med lite know-how har ar alltsa om man ar kord om man missade alla bra jobben efter examen och nu lallar som revisor?

Nu låter jag nog tjatig, men återigen - MBA. Jag vet ju inte hur mycket du vet om branschen - inte för att jag själv är något uppslagsverk - men för att klättra i karriärsstegen (associate och uppåt) behöver du en MBA. Åtminstone som jag förstått saken.

Jag gillar inte heller bli uthängd på enorma internetforum.
Citera
2006-06-14, 01:04
Medlem
Nagon som vet hur det ar med aldern om man vill borja pa en investment bank? Tittar man pa dom flesta MBA programmen i USA sa ar snittaldern oftast 28 ar och programmet ar 20-24 manader langt, dvs dom flesta som avslutar en MBA i USA ar ca 30 ar gamla. Har for mig det var nagon som sa tidigare i denna traden att man ar kord efter 25 ars alder, eller minns jag fel?
Citera
2006-06-14, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neutrade
Nagon som vet hur det ar med aldern om man vill borja pa en investment bank? Tittar man pa dom flesta MBA programmen i USA sa ar snittaldern oftast 28 ar och programmet ar 20-24 manader langt, dvs dom flesta som avslutar en MBA i USA ar ca 30 ar gamla. Har for mig det var nagon som sa tidigare i denna traden att man ar kord efter 25 ars alder, eller minns jag fel?

Man är "körd" för analyst positionerna men inte för associate och uppåt. MBA studenter börjar oftast som associates.
Citera
2006-06-21, 19:59
Medlem
Först: Kul tråd, helt klart mycket intressant läsning.

Sedan undrar jag, Monkey Business har jag redan läst och tänkte höra om ni har tips på någon liknande bok, alltså inte en faktabok!

/ecovision
Citera
2006-06-21, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pro
Först: Kul tråd, helt klart mycket intressant läsning.

Sedan undrar jag, Monkey Business har jag redan läst och tänkte höra om ni har tips på någon liknande bok, alltså inte en faktabok!

/ecovision

Liar's Poker har väl nämnts, mer fokuserad på trading delen inom en IB och Barbarians at the gate som ger en intressant bild av LBO's (Leverage buyout = lånefinansierade utköp). Finns en filmversion av Barbarians också som kan vara kul att se på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in