Citat:
Ursprungligen postat av neutrade
Jag ar inte helt saker men skulle nastan kunna garantera att dom jobben som JP Morgan, Merrill, och Smith Barney erbjuder NYC Berkeley studenter ar sk "financial advisors positions", vilket innebar att du sitter och "cold calling" hela dagarna for att ragga kunder som du sen kan planera deras financiella framtid at. Oftast tror jag dom borjar pa ca 36k dollar om aret i lon + commission pa deras "sales". Det ar ett javla skitjobb som ingen riktigt investment banker vill gora. Du behover oftast inte ens en bachelor for att gora det jobbet och definitvt inte nan examen fran en topskola.
Mitt rad ar om ni vill komma in pa IB ar att soka till top 5, kanske top 10 skolorna. Glom alla sanna har mindre skolor. Kom dock ihag att dom stora IB anstaller aven en hel del fran skolor pa vastkusten ocksa, tex UCLA, UCB, och naturligtvis Standford. Ni borde alltsa soka en del andra skolor som "back up" om ni inte kommer in pa HBS osv.
Ouch! Det här var ju inte svaret jag sökte. Men du ska ha ett stort tack, för att du redde ut begreppen åt mig!
HYPC samt Penn: Wharton och NYU: Stern är de skolor jag siktar på främst, men det kommer ju bli otroligt svårt att komma in. Är beredd att ta ett lån för att slippa söka fin.aid (Penn, Columbia och NYU), men frågan är om det inte är otroligt jobbigt med ett sånt lån på axlarna, fastän man blir IBanker. Jaja, den dagen, den sorgen.
Var, och med vad arbetar du med, förresten? Jag ser att du inte har tillgång till å,ä,ö, så jag antar att du flytt Sverige för att söka lyckan på annat håll? USA, månne?
EDIT: Hur är det med LACS, förresten? Rekryteras folk därifrån? Tänker då främst på Williams, Amherst och Wesleyan.