2006-05-24, 23:49
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackassTRE
Någon som vet!

Hur går det fört IBP? Johan Bohman och grabbarna!

Va?! Visste du inte att Johan Bohman har lagt av?!! Han fick svårt att hinna med allt efter att Tomas Weber värvat honom till franska främlingslegionen.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=3942477&postcount=498
Citera
2006-06-05, 21:05
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Det var som fan. Jag trodde inte att Berkeley:NYC var särskilt tungt, men enligt http://www.berkeleycollege.edu/Career_Services/Index.htm är Merrill Lynch och JPMorgan tydligen rätt vanliga rekryterare.

Vad tror ni om saken? Stämmer det, eller har de bara dragit till med dem för att två personer blivit rekryterade? Jag mailade efter lite mer siffror, men under tiden tänkte jag kolla om ni har någonting att dela med er?
Citera
2006-06-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Det var som fan. Jag trodde inte att Berkeley:NYC var särskilt tungt, men enligt http://www.berkeleycollege.edu/Career_Services/Index.htm är Merrill Lynch och JPMorgan tydligen rätt vanliga rekryterare.

Vad tror ni om saken? Stämmer det, eller har de bara dragit till med dem för att två personer blivit rekryterade? Jag mailade efter lite mer siffror, men under tiden tänkte jag kolla om ni har någonting att dela med er?

De rekryterar inte bara ibankers, finns andra jobb också på de firmorna. Gå bara in på careers/graduates på deras hemsidor så ser du.
Citera
2006-06-05, 21:34
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Ingvar
De rekryterar inte bara ibankers, finns andra jobb också på de firmorna. Gå bara in på careers/graduates på deras hemsidor så ser du.

Jo, jag vet, men jag hann inte riktigt tänka så långt i min iver.

Frågan kvarstår dock. Är Berkeley:NYC "eftertraktat" (fel ordval, kanske) bland investment banker?
Citera
2006-06-06, 00:46
Medlem
Jag ar inte helt saker men skulle nastan kunna garantera att dom jobben som JP Morgan, Merrill, och Smith Barney erbjuder NYC Berkeley studenter ar sk "financial advisors positions", vilket innebar att du sitter och "cold calling" hela dagarna for att ragga kunder som du sen kan planera deras financiella framtid at. Oftast tror jag dom borjar pa ca 36k dollar om aret i lon + commission pa deras "sales". Det ar ett javla skitjobb som ingen riktigt investment banker vill gora. Du behover oftast inte ens en bachelor for att gora det jobbet och definitvt inte nan examen fran en topskola.

Mitt rad ar om ni vill komma in pa IB ar att soka till top 5, kanske top 10 skolorna. Glom alla sanna har mindre skolor. Kom dock ihag att dom stora IB anstaller aven en hel del fran skolor pa vastkusten ocksa, tex UCLA, UCB, och naturligtvis Standford. Ni borde alltsa soka en del andra skolor som "back up" om ni inte kommer in pa HBS osv.
Citera
2006-06-06, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Jo det sant. Att nätverka är extremt viktigt. Kommer bli en jävla balansgång det här.
Det stora problemet är att du måste ha bra betyg, läser du dubbelt och får dåliga betyg kommer de inte bry sig om du läst in din examen på halva tiden. Det handlar om att ha höga betyg, odlat kontakter och ha gjort detta inom utsatt tid. Att ramla in med halvbra betyg på halva tiden utan kontakter hjälper knappast dig något.
Citera
2006-06-06, 13:34
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neutrade
Jag ar inte helt saker men skulle nastan kunna garantera att dom jobben som JP Morgan, Merrill, och Smith Barney erbjuder NYC Berkeley studenter ar sk "financial advisors positions", vilket innebar att du sitter och "cold calling" hela dagarna for att ragga kunder som du sen kan planera deras financiella framtid at. Oftast tror jag dom borjar pa ca 36k dollar om aret i lon + commission pa deras "sales". Det ar ett javla skitjobb som ingen riktigt investment banker vill gora. Du behover oftast inte ens en bachelor for att gora det jobbet och definitvt inte nan examen fran en topskola.

Mitt rad ar om ni vill komma in pa IB ar att soka till top 5, kanske top 10 skolorna. Glom alla sanna har mindre skolor. Kom dock ihag att dom stora IB anstaller aven en hel del fran skolor pa vastkusten ocksa, tex UCLA, UCB, och naturligtvis Standford. Ni borde alltsa soka en del andra skolor som "back up" om ni inte kommer in pa HBS osv.

Ouch! Det här var ju inte svaret jag sökte. Men du ska ha ett stort tack, för att du redde ut begreppen åt mig!

HYPC samt Penn: Wharton och NYU: Stern är de skolor jag siktar på främst, men det kommer ju bli otroligt svårt att komma in. Är beredd att ta ett lån för att slippa söka fin.aid (Penn, Columbia och NYU), men frågan är om det inte är otroligt jobbigt med ett sånt lån på axlarna, fastän man blir IBanker. Jaja, den dagen, den sorgen.

Var, och med vad arbetar du med, förresten? Jag ser att du inte har tillgång till å,ä,ö, så jag antar att du flytt Sverige för att söka lyckan på annat håll? USA, månne?

EDIT: Hur är det med LACS, förresten? Rekryteras folk därifrån? Tänker då främst på Williams, Amherst och Wesleyan.
Citera
2006-06-07, 09:05
Bannlyst
Finns det möjlighet att "donera" pengar till HHS för att påverka ens antagning posititivt eller skulle detta uppfattas fel? Vilka pengasummor rör det sig om isåfall 500 tkr- 1 milj. eller +1 milj. ?
Citera
2006-06-07, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ironikern
Det stora problemet är att du måste ha bra betyg, läser du dubbelt och får dåliga betyg kommer de inte bry sig om du läst in din examen på halva tiden. Det handlar om att ha höga betyg, odlat kontakter och ha gjort detta inom utsatt tid. Att ramla in med halvbra betyg på halva tiden utan kontakter hjälper knappast dig något.

Ja, ett bra snitt är essentiellt för att komma på tal för BB-firmorna. Kan bara instämma i dina övriga punkter med.
Citera
2006-06-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Var, och med vad arbetar du med, förresten? Jag ser att du inte har tillgång till å,ä,ö, så jag antar att du flytt Sverige för att söka lyckan på annat håll? USA, månne?

Jo, jag flydde Sverige efter studenten. Bor for tillfallet i USA, men har aven bott ett tag i Tyskland och Hong Kong. Haller just nu pa att lasa klart min Master of Science in Accounting och ska efter sommaren flytta till Los Angeles for att borja pa KPMG. Planerar att arbeta ett par ar for att sen lasa min MBA men har inte bestamt mig for var an.

Det basta radet jag kan ge er som nu haller pa att narma er studenten ar att stick ifran Sverige om ni far chansen. Ni kommer aldrig att angra er. Aven om det inte blir till HBS sa kan det anda bara bli battre an att stanna i Sverige.
Citera
2006-06-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Finns det möjlighet att "donera" pengar till HHS för att påverka ens antagning posititivt eller skulle detta uppfattas fel? Vilka pengasummor rör det sig om isåfall 500 tkr- 1 milj. eller +1 milj. ?

Jag vet att folk har gjort detta. Vet dock inte vilka summor det rör sig om. Det kan nog kanske ligga kring miljonen. Ring och prata med rektor så kan du säkert få hjälp där.
Citera
2006-06-07, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Jag vet att folk har gjort detta. Vet dock inte vilka summor det rör sig om. Det kan nog kanske ligga kring miljonen. Ring och prata med rektor så kan du säkert få hjälp där.

Okay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in