Citat:
Ursprungligen postat av
mr.gegge
Jag antar att vi då är i ungefär samma ålder. Jag vet många i vår generation som skriver samma sak som du dessutom. Men jag har inte upplevt det där. Det var fullt med babbar, även om de hette Gonzales istället för Ahmed ibland. "Mångkultur" och skit även då. Visst det har blivit ännu värre nu, men den där natt och dag-bilden som många målar upp känner jag inte igen mig i.
Bortsett från kanske något sommarlov om vi hälsade på morfar på landet eller paddlade kanot i Dalsland. Då, i småstäder såg jag det där Sverige ni pratar om. Men bara i små glimtar. resten av tiden var det babbar, negrer, kaos och skit. Större välstånd? Nej. kanske litegrann men liten skillnad. Bra framtidstro? Knappast. Jag såg att det här barkar åt helvete redan som barn.
När ni pratar om natt och dag skillnad med bara svenskar och framtidshopp så undrar jag om det inte är med nostalgiglasögonen på.
Fast det fanns knappt några somalier
överhuvudtaget i Sverige då. Knappt en enda. De bör ha kommit iochmed Somalias kollaps 1991. Hazarerna dök upp i Sverige strax efter 2005. Det är i modern tid. Araber fanns, från Irak, men de var få. Hucklen såg man nästan aldrig.
Jag var i Kista centrum ibland på 80-talet. Det var en svensk miljö där. Det är svårt idag för någon att föreställa sig.
Välståndet var större. Industrin var större, SAAB var kvar som bilproducent, pensionerna och de sociala säkerhetsnätet bättre. Elever lärde sig lättare att läsa, skriva och räkna. SKULDERNA var långt färre. Man skall titta på detta som en (bra, icke-korrumperad) ekonom. Arbetslösheten på 80-talets slut var ungefär en femtedel av vad den är idag och det fanns inga bemanningsföretag och skit.
Framtidstron var ljusår bättre. Annat är bara fjolliga lögner. Bland annat befann sig hela väst i då en lång och till synes stabil avspänningsperiod mot Sovjetunionen.
Visst. Fanns väl några mobbare i skolan och lärare kunde bryta ihop och gråta när de inte skrek aggressivt men i skolan gällde svensk kultur och där fanns få skogstokiga negrer om ens några. Rinkebysvenska pratades bara i Rinkeby.