2020-09-30, 17:46
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Till alla er pälshattar (motsatserna till foliehattarna) ge mig anledningar till varför ryssarna och/ eller västmaktsubåtar inte skulle varit vid Estonia med ubåt?

Ryssarna har (enligt dokumentären) varnat västmakterna 2 ggr och sagt "sluta med vapensmuggligen...annars".
Detta borde inte bara lett till att ryssarna övervakade Estonia utan att även västmakterna gjorde det eftersom de visste att Estonia var en brännhet punkt rent ekonomiskt och militärt (själva utrustningen som de kunde köpa för säkert 1/10 av priset på liknande vapen).

Varför skulle man behöva övervaka ett fartyg som går dagligen efter tidtabell mellan två hamnar?
Citera
2020-09-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Till alla er pälshattar (motsatserna till foliehattarna) ge mig anledningar till varför ryssarna och/ eller västmaktsubåtar inte skulle varit vid Estonia med ubåt?

Ryssarna har (enligt dokumentären) varnat västmakterna 2 ggr och sagt "sluta med vapensmuggligen...annars".
Detta borde inte bara lett till att ryssarna övervakade Estonia utan att även västmakterna gjorde det eftersom de visste att Estonia var en brännhet punkt rent ekonomiskt och militärt (själva utrustningen som de kunde köpa för säkert 1/10 av priset på liknande vapen).

Detta kan ha lett till nåt slags övning/skarpt liknande läge där ubåtar från både öst och väst lekte katt och råtta med varandra och med Estonia som central punkt. Kanske kom Estonia emellan en övningsrobot riktad mot en ubåt? Flera olika scenarior kan ha uppkommit.

Skulle vara en spännande ubåtsfilm...och ibland är verkligheten som säkert alla vet galnare än filmer
Precis och om det framkommit att det var vapensmuggling ombord på Estonia kan vi säkert räkna med att både NATO och ryska ubåtar ville ha stenkoll och övervaka.

Hittade en artikel där en incident inträffat 1992 med svensk ubåt.

”En svensk korvett var under ubåtsjakt ytterst nära att sänkas av sin egen torped 1992, skriver Svensson. Torpeden låste sig på korvetten i stället för den ubåt som var målet. Korvetten undgick katastrofen tack vare att befälhavaren omedelbart efter avfyringen enligt bestämmelserna gjorde en skarp gir.”

https://www.allehanda.se/artikel/marinens-fafanga-ubatsjakt-var-lonlos

Möjligt scenario i det här fallet är att försvarsmakten upptäckt att ubåt rörde sig i vattnet runt Estonia och det blev ett skarpt läge och man avfyrar torped som är tänkt att träffa ubåten men istället låser sig på Estonia.
Citera
2020-09-30, 17:49
Medlem
6.A.M.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pykrete
Den här teorin att ett ubåt skulle avsiktligt/oavsiktligt ha kolliderat med Estonia är bland de mer dilliga sagorna.

För guds skull, på vilket sätt skulle en "eskorterande" ubåt kunnat skydda Estonia?
Avfyrat en torped?, mot vilket av alla mål på havsytan? Hur skulle man undvika att den träffade själva Estonia?

Rent svammel! Idioti!

Ja ubåtar kan säkerligen utgöra eskort men då i situationer när alla farkoster man råkar på är legitima mål att bekämpa.

Ja en eskorterande ubåt känns väldigt långsökt och problematiskt. En ubåt måste väl i princip gå upp i ytläge för kunna bedöma om det är "vän eller fiende"? Särskilt i början på 90-talet men jag misstänker att det kanske fortfarande är så?
Citera
2020-09-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MujaffaMalmoe
Det här med att det smugglades militära hemligheter på båten

Tulltjänstemannen som uttalar sig säger ju att han har blivit uppringd och ombedd att släppa igenom fordon vid två tillfällen. Jag tolkar det som att det vid dessa tillfällena var:
* 1 civil personbil
* 1 civil mindre lastbil
Det verkar logiskt om man skall smuggla känsliga prylar.

Men sen påstår det kvinnliga vittnet i serien att hon har sett flera militära fordon köra ombord på Estonia olycksnatten.
Då kommer frågan:
Vem fan smugglar militärt materiel i militärfordon?
Dessutom påstås det att ryssarna har "varnat" MI6 osv om att de känner till att det förs ut militärhemligheter via Estonia.
Ännu mindre anledning till att använda militär fordon vid smuggling

Med tanke på vad som sedan hände så kanske ditt lilla råd bör tas i beaktning,,,
Smuggla aldrig militärt materiel med militärfordon för då kan det gå som med Estonia!
Citera
2020-09-30, 17:51
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Då en fd marindykare berättat att han var nere och såg hålet dagarna efter olyckan så är det skumt att det aldrig varit uppe till diskussion i någon utredning. En omständighet som i så fall talar för medveten mörkläggning från staten.
Vad menar du med näringsidkare? Omskrivning för "vanlig" dykare? Om du pratar om Håkan Bergmark så har han i alla fall aldrig varit anställd av Marinen.
Citera
2020-09-30, 17:52
Medlem
En ubåt sänkte Estonia? Vi får hoppas att regeringen går till botten med det här.
Citera
2020-09-30, 17:58
Avslutad
På tal om torpeder så har jag en fråga till den samlade expertisen: finns det olika laddningar man förse torpeder med? Alltså beroende på typ av mål eller effekt man vill uppnå hos målet?
Till granatgevär, granatkastare och andra pjäser fanns en mängd olika slags projektiler.Till artelliriet likaså.
Skulle man kunna styra typ av skada på Estonia via val av laddningstyp menar jag
Citera
2020-09-30, 18:00
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
En ubåt sänkte Estonia? Vi får hoppas att regeringen går till botten med det här.

Löfven sa nyligen på nyheterna att Sverige inte skall ta bort gravfriden, samtidigt som han sa att haverikommissionen först måste göra ett utlåtande om det skall undersökas eller inte.

Detta rimmar ju inte för fem öre, men som sagt det är ju Löfven vi har att göra med.
Citera
2020-09-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Sidan 18 är sista delen på innehållsförteckningen i den officiella slutrapporten.

Jag läser i denna rapport. Numrerad som sida 18.

Final Report-
Research Study on the Sinking Sequence of MV Estonia av SSPA Consortium
Citera
2020-09-30, 18:07
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pykrete
Som jag skrivit tidigare tror jag mest på en i vattnet drivande container, som skulle ha tappats av ett annat fartyg.
Nej det kan vi avfärda en gång för alla. En flytande container trycks undan av fartygets bogvåg och skulle aldrig kunna orsaka ett stort hål i skrovet. Glöm det. För en liten fritidsbåt kan den dock vara förödande.
Citera
2020-09-30, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nej, inte på den resan, det är absolut inte konstaterat.
Då säger vi väl det.
Citera
2020-09-30, 18:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Jag litar absolut inte på DELAR av JAIC:S Rapport, helt klart! Ett exempel varför är redan nämnt men tar det igen, B-rje Stenstr-m kastade ner viktigt bevismaterial (t.ex. bulten till atlantlåset) i havet igen efter att det tagits loss från båten. Det kunde styrkt att det "bara" var havet som var anledningen att bogvisiret lossnade. Ja, därför är det öppet vad som hände med bogvisiret egentligen.
Skämtar du? Du saknar en bult och kan därför inte dra några slutsatser av vad som hände visiret trots att det står på land och undersökts i åratal?

Med de beviskraven måste det vara utmanande att se en grynig dykfilm i en TV-dokumentär, för att inte tala om att klara en vanlig vardag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in