Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-01, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så å ena sidan anser du dig kunna säga med säkerhet att vattnet på däck 1 inte kan ha kommit från vattenmassorna som skvalpar omkring på bildäck, trots att 8-9 överlevande ser vatten vid eller genom dörrarna dit och 3 vittnen i ECR ser vattnet i monitorn. Å andra sidan anser du det helt rimligt att vatten runnit från hyttavd. 4-5 till hyttavd. 1 trots att vittnena ser endast små mängder vatten på durken, och att det finns minst 3 WT-dörrar med trösklar emellan.
Inte så konsekvent.
Jeg sier at vann fra dekk 2 til dekk 1 må ha kommet fra åpne dekksdører kl 0100, hvis at det ikke finnes noen lekkasjer på dekk 1.
8-9 vitner i tillegg til de 3 i ECR, hvem var dette, det var totalt 19 som overlevde fra dekk 1, så de 8-9 som opplevde dette må alle ha kommet fra dekk 1. sjekker dette.
Citera
2022-02-01, 08:49
Medlem
En liten fråga till er som är insatta i vittnen. Visst var det så att vissa/en var utomhus vid förloppets början d.v.s. när smällarna uppstod. Om jag minns rätt så vittnade inte detta vittne om smällarna vilket säkerligen skulle hörts utomhus om det härrör från bogvisiret. Däremot om det kommit från under vattenytan så skulle förmodligen ljudet maskerad av vattnet. Inte sant eller är jag fel ute?
Citera
2022-02-01, 08:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stianm
Jeg sier at vann fra dekk 2 til dekk 1 må ha kommet fra åpne dekksdører kl 0100, hvis at det ikke finnes noen lekkasjer på dekk 1.
8-9 vitner i tillegg til de 3 i ECR, hvem var dette, det var totalt 19 som overlevde fra dekk 1, så de 8-9 som opplevde dette må alle ha kommet fra dekk 1. sjekker dette.
Här är en sammanställning av vittnesuppgifter från däck 1:
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)
Att jag skriver ”8-9” vittnen beror på att en av dem känner vatten under fötterna, men det är inte helt klart var. Men det är tveklöst så att det fanns vatten i trapphuset på däck 2, vid eller nära dörrarna.

Vatten rinner neråt, och därför kan vattnet på däck 1 förklaras med vatten från bildäck. Det omvända gäller däremot inte: vatten i trapphuset på däck 2 kan inte förklaras med ett hål på däck 1.
Citera
2022-02-01, 09:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
En liten fråga till er som är insatta i vittnen. Visst var det så att vissa/en var utomhus vid förloppets början d.v.s. när smällarna uppstod. Om jag minns rätt så vittnade inte detta vittne om smällarna vilket säkerligen skulle hörts utomhus om det härrör från bogvisiret. Däremot om det kommit från under vattenytan så skulle förmodligen ljudet maskerad av vattnet. Inte sant eller är jag fel ute?
Det enda utomhusvittne jag känner till är Hillerström som står på BB sida, ganska långt akteröver. Han hör inga smällar, och ser heller inga ubåtar eller andra fartyg. Men att någon skulle höra smällar från förskeppet i >20 m/s vind och grov motsjö, det kan vi inte utgå ifrån. Generellt fortplantar sig ljud däremot väl inne i stålfartyg.
Citera
2022-02-01, 09:01
Medlem
Citat:
Eftersom tidsfönstret när de överlevande flyr däck 1 begränsas av de kraftiga stötarna/smällarna + överhalningen på en sidan, och tidpunkten när slagsidan blir för kraftig för att någon skall ta sig ut, så menar jag att ”ungefär samtidigt” är en helt rimlig beskrivning. Vi talar, vad, 3-5 minuter?

Men låt oss fokusera på ett enda vittne och en isolerad iakttagelse av vatten på däck 1:
Jan Stern som flyr sin hytt #1120 allra längst förut för att det kommer in vatten i hytten.
- kommer det vattnet enligt dig troligast uppifrån bildäck 2 eller från ett hål i skrovet under sagda bildäck?
- om det kommer från ett hål i skrovet, var tänker du dig att det ligger?
- om du menar att det kommer från E&As hål #1, hur tänker du dig att vattnet når hela vägen till Sterns hytt?

Jag är öppen för möjligheten att Stern minns fel, men han kan inte gärna sett vatten i en annan sektion än hyttavd. 1 där hans hytt låg.

Obs: vad gäller WT-dörrarna så utgår jag från att de var öppna när passagerarna flydde däck 1.

Kollade deck plan och 1120 är längst fram i mitten. Finns en tvärgående korridor mellan hans hytt och center staircase. Frågan är ju då hur vattnet förflyttar sig från center staircase till hans hytt när det är betydlig slagsida. Vatten kan ju inte klättra uppåt. Kan någon förklara för mig hur vatten från center casing kan hamna i hans hytt?
Citera
2022-02-01, 09:32
Medlem
Citat:
Här är en sammanställning av vittnesuppgifter från däck 1:
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)
Att jag skriver ”8-9” vittnen beror på att en av dem känner vatten under fötterna, men det är inte helt klart var. Men det är tveklöst så att det fanns vatten i trapphuset på däck 2, vid eller nära dörrarna.

Vatten rinner neråt, och därför kan vattnet på däck 1 förklaras med vatten från bildäck. Det omvända gäller däremot inte: vatten i trapphuset på däck 2 kan inte förklaras med ett hål på däck 1.

Faktumet er at opp og ned i horisontalplanet på dekksdørken forandrer seg hele tiden under disse omstendigheter.
Vann vil forflytte seg over hele området langs med golvet før at slagsiden når et visst nivå!
Ser nå på tegningene av dekk 1 at det eksisterer mange tverrkorridorer, og det finnes i hvert fall 2 tverrkorridorer som har kunnet ledet vann fra hullet til Sterns hytte.
Men da måtte de vanntette dørene ha vært åpne!
Senast redigerad av stianm 2022-02-01 kl. 09:42.
Citera
2022-02-01, 09:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stianm
Faktumet er at opp og ned i horisontalplanet på dekksdørken forandrer seg hele tiden under disse omstendigheter.
Vann vil forflytte seg over hele området langs med golvet før at slagsiden når et visst nivå!
Ser nå på tegningene av dekk 1 at det eksisterer mange tverrkorridorer, og det finnes i hvert fall 2 tverrkorridorer som har kunnet ledet vann fra hullet til Sterns hytte.
Men da måtte de vanntette dørene ha vært åpne!
Vet inte vilka dörrar du avser?
- WT-dörrarna på däck 1 var öppna fram till haveriet startade och stängdes från bryggan någon gång efter 01:00.
- dörrarna till bildäck var inte vattentäta.

Problemet med vatten i hytt #1120 från ett hål i hyttavdelning 4/5 är inte att vatten inte fysiskt skulle kunna ta sig dit, det är att det i så fall skulle krävas stora mängder vatten som rinner fram och tillbaka i avd, 2, 3, 4. Det har inget vittne sett.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-02-01 kl. 09:54.
Citera
2022-02-01, 09:58
Medlem
Citat:
Vet inte vilka dörrar du avser?
- WT-dörrarna på däck 1 var öppna fram till haveriet startade och stängdes från bryggan någon gång efter 01:00.
- dörrarna till bildäck var inte vattentäta.

Ja, og dette åpner for at vann har kunnet strømme fra dette evt. hullet inn på hele dekk 1`s golvflate og helt frem til Sterns kabin.
Jeg vet at disse dørene ikke var vanntette, men det har ikke kunnet komme noen reel vannmengde i gjennom disse pga. den relativt lave mengden med skvulpende vann på dekk 2 kl.0100.
Lukkede dører vil bare lekke marginelt.
Hvor høye var golvterskelene for de vanntette dørene på dekk 1, vet du dette?
Senast redigerad av stianm 2022-02-01 kl. 10:01.
Citera
2022-02-01, 09:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Kollade deck plan och 1120 är längst fram i mitten. Finns en tvärgående korridor mellan hans hytt och center staircase. Frågan är ju då hur vattnet förflyttar sig från center staircase till hans hytt när det är betydlig slagsida. Vatten kan ju inte klättra uppåt. Kan någon förklara för mig hur vatten från center casing kan hamna i hans hytt?
Vad är det som du menar är problemet? Trappan ner till hyttavd. 1 leder förut så vatten kan rinna ner från bildäck 2 och sedan rakt förut från trappan till hans hytt när fartyget häver sig upp och ner i vågorna.

Vad menar du med uppåt?
Citera
2022-02-01, 10:04
Medlem
Citat:
Vad är det som du menar är problemet? Trappan ner till hyttavd. 1 leder förut så vatten kan rinna ner från bildäck 2 och sedan rakt förut från trappan till hans hytt när fartyget häver sig upp och ner i vågorna.

Vad menar du med uppåt?

Dette er riktig, men da må det ha kommet en større mengde med vann i gjennom disse stengte dekkdørene fremst i centercasingen, vi vet nå pga. Kurm at de 2 fremste dørene er stengte!
Citera
2022-02-01, 10:11
Medlem
Citat:

Vi vet pga. Kurms observasjoner at de 2 fremste/nærmeste bil dekksdørene i centercasingen er stengte, så spørsmålet blir i høyeste grad om at det har kunnet komme ned tilstrekkelige mengder med vann til Sterns kabin.
Det er også et spørmål om terskelhøyden på den siste vanntette døren før hans kabin, forutsatt at vi har en 20 cm høy terskel her så betviler jeg at dette er mulig uansett om at den siste vanntette døren var åpen!
Senast redigerad av stianm 2022-02-01 kl. 10:22.
Citera
2022-02-01, 10:20
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Det enda utomhusvittne jag känner till är Hillerström som står på BB sida, ganska långt akteröver. Han hör inga smällar, och ser heller inga ubåtar eller andra fartyg. Men att någon skulle höra smällar från förskeppet i >20 m/s vind och grov motsjö, det kan vi inte utgå ifrån. Generellt fortplantar sig ljud däremot väl inne i stålfartyg.
Nu låter jag som en ordpolis....

Hillerström stod på SB sida, inte BB.
Akter om restaurangen på däck 6
Vid pilen:
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/images/report%20pics/folder%202/pg566.JPG

Han hör inga ljud utöver oväsendet från ovädret och märker ingeting förrän fartyget plötsligt börjar luta.
Håller med om att han inte bör ha hört något från förskeppet ca 130 framför honom, men en hypotetisk explosion/kollision som sliter sönder fartyget vid maskinverkstaden samt ungefär vid sektion 5 på samma sida och ca 50 respektive 70 meter framför sig vore åtminstone troligare att han sett, hört eller känt.
Senast redigerad av Prudent 2022-02-01 kl. 10:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in