2020-09-24, 13:50
Medlem
Man kan ju argumentera för att rök är irriterande men är inte folk i allmänhet irriterande?

T.ex. om du står i vägen för mig på gatan eller i affären så förpestar du mitt utrymme och jag måste antingen be dig att flytta på dig eller så måste jag använda mer energi för att gå runt dig. Om du kör förbi med din bil utanför mitt fönster så förpestar du min luft och mina öron. Detsamma om du pratar högt i telefonen eller spelar musik i din bil eller på allmän plats, kanske på stranden. Tänk om du har ett jätteirriterande skratt som stör mig? Man kan argumentera för att rökning är någonting extremt störande men jag skulle nog kunna göra en lista på 1000 saker som är mer irriterande än rökning.

Är det moraliskt fel att påverka andra människors sinnen?
Bör det vara olagligt att påverka andra människors sinnen?
Var går gränsen?
Citera
2020-09-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Man kan ju argumentera för att rök är irriterande men är inte folk i allmänhet irriterande?

T.ex. om du står i vägen för mig på gatan eller i affären så förpestar du mitt utrymme och jag måste antingen be dig att flytta på dig eller så måste jag använda mer energi för att gå runt dig. Om du kör förbi med din bil utanför mitt fönster så förpestar du min luft och mina öron. Detsamma om du pratar högt i telefonen eller spelar musik i din bil eller på allmän plats, kanske på stranden. Tänk om du har ett jätteirriterande skratt som stör mig? Man kan argumentera för att rökning är någonting extremt störande men jag skulle nog kunna göra en lista på 1000 saker som är mer irriterande än rökning.

Är det moraliskt fel att påverka andra människors sinnen?
Bör det vara olagligt att påverka andra människors sinnen?

Var går gränsen?

Jo folk i allmänhet är irriterande men de som tar en cigg tenderar att vara betydligt mindre irriterande, rentav trevliga. Otillbörlig påverkan på sinnen är moraliskt fel, t ex tobaksreklam åt båda hållen borde vara förbjudet. Att påverka irriterande människors sinnen borde ses som dygd.
Citera
2020-09-24, 14:50
Medlem
preppads avatar
Det är ju en sak att utsätta andra för störande saker du nämnde som kanske är jobbiga men en annan att utsätta andra för något som vi vet är mycket skadligt. Passiv rökning dödar mängder av människor varje år och då handlar det inte längre om att det bara är irriterande.
Citera
2020-09-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preppad
Det är ju en sak att utsätta andra för störande saker du nämnde som kanske är jobbiga men en annan att utsätta andra för något som vi vet är mycket skadligt. Passiv rökning dödar mängder av människor varje år och då handlar det inte längre om att det bara är irriterande.

Exakt hur många dör av passiv rökning där det handlar om att personen stått och rökt utomhus relativt enskilt? Stress orsakat av buller, oljud och stadstrafik är väl också skadligt?
Citera
2020-09-24, 15:58
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Exakt hur många dör av passiv rökning där det handlar om att personen stått och rökt utomhus relativt enskilt? Stress orsakat av buller, oljud och stadstrafik är väl också skadligt?
Enligt https://sverigesradio.se/artikel/4204924 så dör det fler än 600.000 varje år världen över, av passiv rökning.
Citat:
Passiv rökning hör till de största hälsoproblemen i många länder, och leder varje år till fler än 600 000 dödsfall bland ickerökare världen över. Det visar den första internationella genomgången av hälsoeffekterna av att andas in andras tobaksrök.

Mattias Öberg vid Karolinska Institutet har lett studien, där man beräknat hur mycket passiv rökning bidrar till sjukdomar och dödsfall.

– Totalt landar slutsumman på 603 000 individer varje år, säger han.

De drygt 600 000 dödsfallen motsvarar ungefär en procent av alla dödsfall varje år. Det innebär att av hundra personer som dör, så dör en på grund av andras rökning.
Jag själv har inga problem med rökare i allmänna utrymmen. Utan det är först när röken tränger sig in i lägenheten som jag upplever det som ett problem. Man har ingenstans att ta vägen och det hjälper inte att stänga fönstren när röken väl är inne. Ljud och oljud kan man kontrollera lite lättare.
Citera
2020-09-24, 17:13
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Det är därför vi har massmord.
Citera
2020-09-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Enligt https://sverigesradio.se/artikel/4204924 så dör det fler än 600.000 varje år världen över, av passiv rökning.

Jag skulle vara mer intresserad av statistik som visar hur många som dör i Sverige varje år av passiv utomhusrökning. Är det ens mer skadligt än avgaser?
Citera
2020-09-24, 18:26
Medlem
Citat:
Jag skulle vara mer intresserad av statistik som visar hur många som dör i Sverige varje år av passiv utomhusrökning. Är det ens mer skadligt än avgaser?

Nej.
Citera
2020-09-25, 09:51
Medlem
Förtydligade rubriken enligt 0.01

Gammal rubrik: Rökningsdebatten har fått mig att tänka på en sak

Ny rubrik: Rökningsdebatten har fått mig att tänka på en sak - folk i allmänhet är irriterande?

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in