• 1
  • 2
2020-09-24, 10:03
Medlem
Du blir kanske egentligen inte "beroende" men när du gör något gör du det i oerhörd nivå? Det kan i så fall delvis ses som en styrka om du kan använda ditt eventuella attribut till att åstadkomma mycket?
Citera
2020-09-24, 11:13
Medlem
HuldumeyStones avatar
Hur vet du att du är eller varit beroende av de saker du listar? Hur definierar du ett beroende? Det du listar låter som helt normala aktiviteter i en människas liv under förutsättning att någon av dem inte helt plötsligt tar upp all din tid och att det då börjar gå ut över allt annat i tillvaron.
Citera
2020-09-24, 11:15
Medlem
vad vill du göra i livet förutom dessa saken?

känner igen mig till viss del i det du skriver. för mig har det hjälpt mig att inte fokusera så mycket på det jag ska undvika och istället rikta energin på vad jag vill uppnå i livet.

men för mig var länge problemet att jag inte hade någon riktning i livet. det liksom fanns inget som var viktigt därför sökte jag all stimulans jag kunde komma över.

tror att det till stor del handlar om att byta ut de snabba belöningarna mot mer långvarigt välbefinnande vilket tar lite tid för hjärnan att förstå för det kräver ett helt nytt mindset.

kom även ihåg att stora förändringar kräver tid och engagemang, det görs sällan över en natt med ett knäpp med fingrarna.
Citera
2020-09-24, 11:41
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Som sagt, jag har upptäckt ett mönster och jag blir beroende av det mesta.

Sex/onani
Träning
Min partner
Tv-spel
Googlande
Ältande
Koffein

Att jag inte fastnat i droger och alkohol är för att jag är renlevnadsmänniska.

Hur ska jag lyckas bryta allt detta? Är jag dömd till att alltid vara såhär eller går det att bli frisk? Jag kan inte sluta med vissa av dessa saker, jag kan inte ha en sund användning av det. Jag tenderar även att byta mellan beroenden hela tiden.

Jag vet att jag bara måste sluta med allt men jag blir ju riktigt jävla sjuk av det och ångesten och abstinensen kommer.
Räcker med att mobilen dör ute så får jag abstinens. Ja jag är sjuk i huvudet.

Hoppas på att hjärnan normaliseras om jag bara står ut. Någon annan som känner igen sig?
Du är absolut inte dömd att leva ett liv i lidande och det är fullt möjligt att göra sig fri från sina cravings och leva ett gott liv.

Det låter som att du är väldigt hård mot dig själv och ditt beteende. Du refererar till dig själv som "sjuk i huvudet" och "måste sluta med allt". Så här beter sig i stort sett alla människor, så det är inget unikt för dig. Men som du säkert har märkt så är det också svårt att bara sluta med något och hur mycket du än försöker kontrollera ditt sug så kommer det tillbaka. Här i ligger en viktig insikt; du kan helt enkelt inte forcera dig ur ditt sug.

Att meditera, som du nämnde tidigare, är bra och hjälpsamt i och med att du skapar mer distans mellan dig själv och ditt tänkande. Däremot skulle jag rikta in mig mer på att försöka skapa mer rutin kring det och leva mer medvetet i vardagen, snarare än att intensivmeditera ute i skogen. Det är trots allt där som livet äger rum. En bra metafor är att se övandet som en prick-till-prick teckning där ju mer du markerar ut din dag med närvaro, ju enklare blir det att vara närvarande och i förlängningen välja bort det du nämner.
Citera
2020-09-24, 13:43
Se över dina beteenden. Skadar du andra har du gått för långt.
Citera
2020-09-24, 16:15
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Som sagt, jag har upptäckt ett mönster och jag blir beroende av det mesta.

Sex/onani
Träning
Min partner
Tv-spel
Googlande
Ältande
Koffein

Att jag inte fastnat i droger och alkohol är för att jag är renlevnadsmänniska.

Hur ska jag lyckas bryta allt detta? Är jag dömd till att alltid vara såhär eller går det att bli frisk? Jag kan inte sluta med vissa av dessa saker, jag kan inte ha en sund användning av det. Jag tenderar även att byta mellan beroenden hela tiden.

Jag vet att jag bara måste sluta med allt men jag blir ju riktigt jävla sjuk av det och ångesten och abstinensen kommer.
Räcker med att mobilen dör ute så får jag abstinens. Ja jag är sjuk i huvudet.

Hoppas på att hjärnan normaliseras om jag bara står ut. Någon annan som känner igen sig?
Du har antagligen ett genetiskt fel och kan inte göra något åt det. Allt som har med beronde att göra handlar om fel på generna.
Finns personer som super hela livet och inte blir alkoholister.
Citera
2020-09-24, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfadern
Du är absolut inte dömd att leva ett liv i lidande och det är fullt möjligt att göra sig fri från sina cravings och leva ett gott liv.

Det låter som att du är väldigt hård mot dig själv och ditt beteende. Du refererar till dig själv som "sjuk i huvudet" och "måste sluta med allt". Så här beter sig i stort sett alla människor, så det är inget unikt för dig. Men som du säkert har märkt så är det också svårt att bara sluta med något och hur mycket du än försöker kontrollera ditt sug så kommer det tillbaka. Här i ligger en viktig insikt; du kan helt enkelt inte forcera dig ur ditt sug.

Att meditera, som du nämnde tidigare, är bra och hjälpsamt i och med att du skapar mer distans mellan dig själv och ditt tänkande. Däremot skulle jag rikta in mig mer på att försöka skapa mer rutin kring det och leva mer medvetet i vardagen, snarare än att intensivmeditera ute i skogen. Det är trots allt där som livet äger rum. En bra metafor är att se övandet som en prick-till-prick teckning där ju mer du markerar ut din dag med närvaro, ju enklare blir det att vara närvarande och i förlängningen välja bort det du nämner.

Tack för ditt inlägg jag ska se över allt och göra en liten plan på hur det ska bli framöver. Mobilanvändning, koffein och orgasmer måste bort ett tag i alla fall. Har märkt att det ena beroende förstärker det andra osv. Man faller tillbaka i allt om man börjar med något av det igen.
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Du har antagligen ett genetiskt fel och kan inte göra något åt det. Allt som har med beronde att göra handlar om fel på generna.
Finns personer som super hela livet och inte blir alkoholister.

Nja jag köper inte riktigt det där resonemanget alls. I så fall hade jag varit beroende av saker även innan jag blev beroende av porr och sex men det var jag inte. Man hamnar i ett beroende för att försvinna från verkligheten, för att trösta sig själv för stunden. Sedan barkar det väg när man väl är fast.
De som blir alkoholister tröstdricker pga något annat problem i livet. De som inte blir beroende trots att de dricker gör det bara för att berusa sig eller för att det är gott.
Har man väl fastnat i ett beroende så är det någon jäkla molekyl i hjärnan som lagras där enligt vetenskap och den måste bort helt. Det kan ta lång tid.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11572966/
Senast redigerad av Sockerflickan 2020-09-24 kl. 22:28.
Citera
2020-09-25, 16:01
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg jag ska se över allt och göra en liten plan på hur det ska bli framöver. Mobilanvändning, koffein och orgasmer måste bort ett tag i alla fall. Har märkt att det ena beroende förstärker det andra osv. Man faller tillbaka i allt om man börjar med något av det igen.
Det låter som att du har rätt intention och motivation, vilket är strålande bra.

En rekommendation är dock att vara noga med hur du reagerar. Bara för att du börjar att meditera en dag så kommer du inte bli felfri. Sätt en tydlig intention att vara vänlig mot dig själv och tillåta dig själv att göra misstag. För egen del har jag märkt att när det kommer till olika former av cravings så består den absoluta majoriteten av ens lidande i hur man reagerar på något och inte själva stimulit i sig.

En annan rekommendation är att ladda ner en mobilapp för att komma igång. Det är mycket mer praktiskt än att sätta ut en plan själv. Ditt tänkande kommer vilja att försöka planera allt in i minsta detalj innan det blir riktigt nöjd. Och inte ens då kommer det att vara tillfreds. Lägg därtill att om du missar någon dag här och där så kan ditt tänkande lätt avvisa det du håller på med och försöka hitta något annat att engagera dig i. Är själv prenumerant med Waking Up with Sam Harris och kan dela med mig av en gratismånad:

https://dynamic.wakingup.com/redeemMonth/801569

När du sedan kommit in i det lite mer kan du börja arbeta med en riktig lärare. Spenderade själv väldigt många år utan någon riktig orientering kring mitt övande och det var inte särskilt produktivt. Så du behöver inte göra samma misstag som mig.
Citera
2025-05-13, 11:20
Medlem
Citat:

För det första är det så att för varje svårighet finns det också möjligheter. Bra saker tar tid. Att bli av med ett beroende är svårt även om det rör sig om "coola" saker som sociala medier. Det är inte kontroversiellt att säga att ingen är nöjd med sitt rökande. Så varför är det kontroversiellt att säga att INGEN - precis INGEN är nöjd med sitt drickande, datorspelande, surfande, däribland surfande på sociala medier och YouTubeande? Det finns mer beroendeformer men jag tror ni förstår vad jag menar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in