Citat:
Ursprungligen postat av
Sockerflickan
Som sagt, jag har upptäckt ett mönster och jag blir beroende av det mesta.
Sex/onani
Träning
Min partner
Tv-spel
Googlande
Ältande
Koffein
Att jag inte fastnat i droger och alkohol är för att jag är renlevnadsmänniska.
Hur ska jag lyckas bryta allt detta? Är jag dömd till att alltid vara såhär eller går det att bli frisk? Jag kan inte sluta med vissa av dessa saker, jag kan inte ha en sund användning av det. Jag tenderar även att byta mellan beroenden hela tiden.
Jag vet att jag bara måste sluta med allt men jag blir ju riktigt jävla sjuk av det och ångesten och abstinensen kommer.
Räcker med att mobilen dör ute så får jag abstinens. Ja jag är sjuk i huvudet.
Hoppas på att hjärnan normaliseras om jag bara står ut. Någon annan som känner igen sig?
Du är absolut inte dömd att leva ett liv i lidande och det är fullt möjligt att göra sig fri från sina cravings och leva ett gott liv.
Det låter som att du är väldigt hård mot dig själv och ditt beteende. Du refererar till dig själv som "sjuk i huvudet" och "måste sluta med allt". Så här beter sig i stort sett alla människor, så det är inget unikt för dig. Men som du säkert har märkt så är det också svårt att bara sluta med något och hur mycket du än försöker kontrollera ditt sug så kommer det tillbaka. Här i ligger en viktig insikt; du kan helt enkelt inte forcera dig ur ditt sug.
Att meditera, som du nämnde tidigare, är bra och hjälpsamt i och med att du skapar mer distans mellan dig själv och ditt tänkande. Däremot skulle jag rikta in mig mer på att försöka skapa mer rutin kring det och leva mer medvetet i vardagen, snarare än att intensivmeditera ute i skogen. Det är trots allt där som livet äger rum. En bra metafor är att se övandet som en prick-till-prick teckning där ju mer du markerar ut din dag med närvaro, ju enklare blir det att vara närvarande och i förlängningen välja bort det du nämner.