Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-01-04, 17:50
  #37
Medlem
Spännande att detta ämne tas upp.
Under 80-talets högkonjunktur ville Västerås locka över arbetskraft från Eskilstuna och då bla genom kortare restid.
Men minns jag rätt så la dom ner tanken nått år innan lågkonjunkturen kom senare på 80-talet.
Men sträckningen som presenterades då skulle gå över Torshälla huvud.
Citera
2021-04-27, 17:08
  #38
Medlem
Jag gillar idén

Det jag sett av E-tuna är för sorgligt och alla nya förbindelser med omvärlden är nog guld värda.

Bind gärna samman Gurkstan och E-tuna ... E-tuna är en av Sveriges växarstäder, men fortfarande insnöad. Det väller in Stockholmare som tröttnat på skitig luft och skyhöga priser ... släng in 10 000 Västeråsare också, så blir det bra i framtiden

E-tuna verkar vara en typisk insomnad bruksstad, halvful och utan självförtroende. Inte konstigt att Kent kommer därifrån ... Västerås är bättre på alla vis, så absolut, fixa bro eller tunnel.

Bland det bästa som hänt E-tuna senaste åren är nya tåget till S-holm och högskolan.
Citera
2021-04-27, 22:12
  #39
Moderator
Neksnors avatar
Enligt trådstarten är medelhastigheten mellan städerna idag ca 69,9 km/h. Med en tänkt förbindelse skulle medelhastigheten öka till 78 km/h. Från centrum till centrum.
Det låter orimligt tycker jag.
Citera
2021-04-28, 10:45
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmallBuilder
Ja precis, man orkar inte pendla så långt under en permanent period. Projektet hade kortat ned restiden till under 20 minuter. Rörligheten mellan städerna hade exploderat. Man skapar en region på 300 000 med alla dess fördelar. Sen kan man så klart bygga städerna mot varandra så att de på lång sikt växer ihop. Men utan en bra förbindelse finns det ingen logik i att göra det.

Väldigt många i Stockholm och Göteborg har pendlingstider med bil på knappa timmen enkel väg.
Citera
2021-04-28, 20:42
  #41
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Betalar stadsborna bron/tunneln själva så må de va hänt.
Man kan göra så här att båda städerna bygger en väg och bygger strandtomter på sidorna. Säljer marken med bygglov. Det finansierar då vägen till villorna/flerfamiljshusen som byggs på sidan om vägen.

Efter något decennium kommer dom mötas på mitten. Och då finns vägen.

Det med att staten eller offentlig sektor skall göra något har aldrig varit speciellt framgångsrikt.
Citera
2021-04-28, 22:16
  #42
Medlem
stilichos avatar
Jag är inte så hemma i Mälardalen så jag var tvungen att undersöka förhållandena lite.

Men det visar sig ju att det redan finns en utmärkt passage vid Kvicksund som inte bara har vägtrafik utan också järnväg. Ytterligare efterforskningar avslöjar att det går direkttåg mellan Eskilstuna och Västerås i halvtimmestrafik större delen av dagen och dessa tåg tar 34 minuter mellan respektive stads centralstation.

Sammantaget så är förslaget i den här tråden att man bygger en helt ny bro med tillhörande vägsystem i mångmiljardklassen för att spara in en knapp mils resväg och i bästa fall minska restiden med tio minuter mellan två medelstora städer. Det finns nog bara ett bra svar på den frågeställningen och det är att det kommer aldrig att hända. Punkt.
Citera
2021-04-29, 11:13
  #43
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Enligt trådstarten är medelhastigheten mellan städerna idag ca 69,9 km/h. Med en tänkt förbindelse skulle medelhastigheten öka till 78 km/h. Från centrum till centrum.
Det låter orimligt tycker jag.
Vilken betydelse har det om restiden halveras och sträckan nästan halveras?
Citera
2021-04-29, 19:31
  #44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Vilken betydelse har det om restiden halveras och sträckan nästan halveras?
Halveras verkligen restiden? Se mitt förra inlägg.
Citera
2021-04-29, 22:48
  #45
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Halveras verkligen restiden? Se mitt förra inlägg.
Nuvarande väg går genom olika orter, så det verkar inte orimligt att medelhastigheten ökar med en helt ny väg (utöver att den blir kortare).
__________________
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-04-29 kl. 23:02.
Citera
2021-04-30, 21:12
  #46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Nuvarande väg går genom olika orter, så det verkar inte orimligt att medelhastigheten ökar med en helt ny väg (utöver att den blir kortare).
Visst, men trådstarten antyder en ganska rejäl ökning av medelhastighet, särskilt om man ska från centrum till centrum.
Mätte lite på en karta, följer man Tidövägen från södra Västerås och sedan utnyttjar bland annat Skutterön innan man ansluter till väg 56 ungefär halvvägs mellan Kvicksund och E20 så blir det lite mer än 28 km från Ekeberga (Västerås) till platsen där E20 korsar Eskilstunaån.
Givetvis blir det en kortare och snabbare väg, men jag tror att trådstarten är lite väl optimistisk.
Citera
2021-05-03, 12:38
  #47
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Visst, men trådstarten antyder en ganska rejäl ökning av medelhastighet, särskilt om man ska från centrum till centrum.
Mätte lite på en karta, följer man Tidövägen från södra Västerås och sedan utnyttjar bland annat Skutterön innan man ansluter till väg 56 ungefär halvvägs mellan Kvicksund och E20 så blir det lite mer än 28 km från Ekeberga (Västerås) till platsen där E20 korsar Eskilstunaån.
Givetvis blir det en kortare och snabbare väg, men jag tror att trådstarten är lite väl optimistisk.
Om det är 28 km och sedan återstår flera km i stadstrafik låter det ganska optimistiskt.
__________________
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-05-03 kl. 12:55.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback