• 1
  • 2
2020-09-23, 09:00
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Är det inte lättare att bara lägga tillbaka fimpen i paketet? Samma rökare är också dem som slänger godispåsar och Powerade flaskor. Ni behöver först det första inte Powerade för ni tränar inte. Sedan behöver ni inte ha mer godis för att förstöra er belöningssystem ännu mer. Sen sparar ni på knarket om ni lägger tillbaka. Ni hatas heller inte mer av andra för då skräpar ni inte ner! Men ni är ju hopplösa oavsett så det spelar ingen roll. "Jag har ångest" det har jag också och jag behöver inte börja röka. Det är så fundamentalt störst och helt oacceptabelt. Det värsta är när folk inte ens släcker och låter ciggen ligga där och sakta men säkert infiltrera andras lungor och hjärna. För ni är själviska parasiter som vill förstöra för andra för att ni har totalt misslyckats och aldrig kommer att lyckas. Därför vill ni att alla ska börja röka för att kunna få ner andra på er äckliga nivå. Sedan finns det dem som blåser en rakt i ansiktet när man går förbi. Då blir det utan tvekan en tillsägning. Speciellt svenska rökare vilket oftast är feta orangehåriga efterblivna knarkare. Det finns dem som inte blåser och verkligen inte vill förstöra för andra. Men det är ytterst få! Dessa människor säger om och om igen att inte börja röka. Så tack den svarta killen på gymmet som stoppar sin vän från att få försöka mig få börja röka. Det är respekt på riktigt. Sen dessa äckliga vidriga fjortishororna som blåser rök i ansiktet. De blir definitivt tillsagda och kallade horor av mig. Sen får man alltid något meddelande av någon som hotar att ta ens liv. För att man kallade någon hora. Men om det blir fajt så vet jag att ni inte har någon kondis. Så jag är inte rädd.
Citera
2020-09-23, 09:06
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Jag håller med dig. Det skräpas allt för mycket, jag säger också som du, det är oftast rökare samt snusare och de som nyttjar statligt rusdryck som oftast skräpar ner vårat samhälle. Om man endå kunde höja priserna på statligt rusdryck samt tobak någon slags straff så kanske det skullle skräpas mindre. Samma sak gäller fetton som hela tiden skräpet ner plast i våratsamhålle. Fetton borde automatiskt få göra en hälsokontroll varje år där man går efter deras vikt. Är du övervikt samt högt BMI så borde hem få betal extra skatter.
Citera
2020-09-23, 09:13
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det ser coolt ut att demonstrativt fimpa i rännstenen.
Signalerar att här kommer en ball självförbrännande lirare som varit med om ett och annat.
Som lever som om det inte fanns en morgondag.
Citera
2020-09-23, 09:14
Medlem
Majoriteten av alla rökare är egoister. Det är väldigt vanligt att rökare bara tänker på sig själva.

Hur många idioter röker inte i busskurerna? Respekterar inte andra? Klagar på samhället för att de inte får ta all uteplats på restaurangerna och icke-rökare måste sitta inomhus?

Det sista rökare bryr sig om är miljön. Avskum hela bunten.
Citera
2020-09-23, 09:14
Medlem
Det luktar satan att spara på fimparna i paketet fattar du väl.

Hur farligt är egentligen fimpar för naturen? Jag trodde det var bara lättförmultnande material. Tobak, papper och lite aska.
Citera
2020-09-23, 09:15
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag börjar väl bli gammal antar jag, men jag stör mig på att folk slänger skräp, cigarettfimpar mm där de står, trots att de lika gärna kan gå 10 meter till en papperskorg eller stoppa skräpet i fickan och slänga det nästa gång de passerar en sådan. Jag har inte börjat säga till ännu, men ge det något år till så kvalificerar jag mig som grinig gammal gubbe.

Nu spekulerar jag, men jag tror att detta är en sociologisk markering, man vill säga till sin omgivning att "jag bryr mig inte, jag står över sånt, någon annan kan plocka upp skräpet efter mig"... Jag föreställer mig att människan på vissa sätt är ett flockdjur och inordnar sig i en hierarki, en "hackordning" om du så vill. Människor som står långt ned på stegen känner sig en aning bättre till mods, om de kan pissa på världen, förstöra, kasta skräp omkring sig, för att det ger dem känslan av att "om någon annan går och städar upp efter mig, så är det iaf. någon annan som står ännu lägre."
Citera
2020-09-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Det luktar satan att spara på fimparna i paketet fattar du väl.

Hur farligt är egentligen fimpar för naturen? Jag trodde det var bara lättförmultnande material. Tobak, papper och lite aska.

Tydligen kan det ta upp till fem år för en fimp att brytas ner.
Citera
2020-09-23, 09:25
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob

Tar betydligt längre tid än så:

Citat:
Cigarettfilter är tillverkat av cellulosaacetat, en sorts plast som kan ta upp mot 100 år att bryta ned, och innehåller tobakens giftiga ämnen som bly, arsenik och kadmium.

Samtidigt visar mätningar från flera olika miljöorganisationer att fimpar är det vanligaste plastskräpet på jorden.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...rken-varje-ar/
Citera
2020-09-23, 09:26
Medlem
Faktisk det enda jag hållit med MP Frigoliten om att det borde vara böter på att slänga fimpar. Var i Japan o Korea förra året såg bannne mig inte en fimp på marken rent o snyggt.
Citera
2020-09-23, 09:29
Medlem
spyder123s avatar
Även jag blir helt konfunderad över hur allt annat skräp brukar kunna slängas i soptunnor medan fimpar ska vara något undantag. Mycket märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Dessutom så är fimparna koncentrerade med miljögifter, det krävs inte så många fimpar i en sjö för att vattenlevande organismer ska börja påverkas.

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Tar betydligt längre tid än så:

https://www.expressen.se/nyheter/kli...rken-varje-ar/
De flesta källor säger runt 10 år. Te.x: https://www.verywellmind.com/world-c...ck-you-2824735.
Citera
2020-09-23, 09:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Jag börjar väl bli gammal antar jag, men jag stör mig på att folk slänger skräp, cigarettfimpar mm där de står, trots att de lika gärna kan gå 10 meter till en papperskorg eller stoppa skräpet i fickan och slänga det nästa gång de passerar en sådan. Jag har inte börjat säga till ännu, men ge det något år till så kvalificerar jag mig som grinig gammal gubbe.

Nu spekulerar jag, men jag tror att detta är en sociologisk markering, man vill säga till sin omgivning att "jag bryr mig inte, jag står över sånt, någon annan kan plocka upp skräpet efter mig"... Jag föreställer mig att människan på vissa sätt är ett flockdjur och inordnar sig i en hierarki, en "hackordning" om du så vill. Människor som står långt ned på stegen känner sig en aning bättre till mods, om de kan pissa på världen, förstöra, kasta skräp omkring sig, för att det ger dem känslan av att "om någon annan går och städar upp efter mig, så är det iaf. någon annan som står ännu lägre."

Det var faktiskt mycket bättre förr. Mängden skräp har ökat och man får väl se det som att det finns för mycket slödder på stan. I skogen förekommer det också men då som sopdumpning från bil.

Ouppfostrat drägg helt enkelt. Finns mycket att göra i Sverige vad avser respekt för andra, för naturen etc.
Citera
2020-09-23, 09:35
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det var faktiskt mycket bättre förr. Mängden skräp har ökat och man får väl se det som att det finns för mycket slödder på stan. I skogen förekommer det också men då som sopdumpning från bil.

Ouppfostrat drägg helt enkelt. Finns mycket att göra i Sverige vad avser respekt för andra, för naturen etc.
Förvisso skräpades det mycket mer förr. Hade man exempelvis skräp efter att ha varit på sjön ansågs det som sjövett att först fästa en sten på skräpet innan man slänger det i sjön: https://www.youtube.com/watch?v=XrcrX9Qaw2o
Senast redigerad av spyder123 2020-09-23 kl. 09:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in