2020-09-22, 21:54
Medlem
Hej,

Vill köpa ett teleskop. Har ungefär 8000 kr jag kan lägga på ett teleskop till landsstället, förutsatt att det är värt pengarna.

Kriterier:
- Lättanvänt för nybörjare (ej bara mig själv utan även besökare)
- Du kan se Saturnus ringar
- Du kan få in närbilder på månen

Finns det något annat mervärde jag kan få om jag lägger 8000 kr jämfört med ett teleskop för hälften av priset?

Vad har ni för tips?
Citera
2020-09-22, 21:56
Medlem
Hallsakaefts avatar
Spännande... Också sugen på svar på samma frågeställning
Citera
2020-09-22, 21:58
Medlem
-269-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Hej,

Vill köpa ett teleskop. Har ungefär 8000 kr jag kan lägga på ett teleskop till landsstället, förutsatt att det är värt pengarna.

Kriterier:

Finns det något annat mervärde jag kan få om jag lägger 8000 kr jämfört med ett teleskop för hälften av priset?

Vad har ni för tips?
https://astro.astrosweden.se/sv/arti...lextube-10-tum
https://astro.astrosweden.se/sv/articles/21/teleskop
https://astro.astrosweden.se/sv/arti...kontrastfilter
Med motor styrning https://astro.astrosweden.se/sv/arti...lextube-10-tum
Senast redigerad av -269- 2020-09-22 kl. 22:22.
Citera
2020-09-22, 22:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -269-
https://astro.astrosweden.se/sv/arti...lextube-10-tum
https://astro.astrosweden.se/sv/articles/21/teleskop

Kan man se Saturnus ringar med det?
Citera
2020-09-22, 22:14
Medlem
-269-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
https://www.youtube.com/results?sear...0+TUM+SATURNUS
Citera
2020-09-23, 06:23
Medlem
Skall du se Saturnus ringar så är 8" ett måste, annars blir det väldigt litet.
Det blir inte jättestort med 8" heller men man ser det iallafall.

Kanske ett dobsonteleskop?
De är enkla, ingen motorstyrning och de är stora.
Bra pris brukar de också ha.

Vill du kunna fota med teleskopet?
Citera
2020-09-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

8 vadå tumm ?
Jag letar efter ett teleskop till min dotter för runt 4000kr
https://m.astro.astrosweden.se/sv/ar...dobsonteleskop
Tror du man kan se Saturnus ringar med det här ?
Citera
2020-09-23, 15:13
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Jag hade ett billigt teleskop.
Det var inte roligt.
Man skulle vilja ha ett med motor som följer med himlakropparna man tittar på.
Zoomar man on på saturnus så är det borta från bilden på några sekunder. Hann inte med att ställa in skärpan.
Citera
2020-09-25, 16:21
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Hej,

Kriterier:

Vad har ni för tips?

Saturnus ringar ser du med ett enkelt 114 mm spegelteleskop för en tusenlapp eller max två. Närbilder på månen får du ju med en kikare.

Flaskhalsen är stativet och okularen. Spegeln är utmärkt även i billigare teleskop och resten är bara ett rör.
Det första du bör fokusera på är att undvika alt-az-stativ och satsa på, vad heter det, helionågonting, de som du kan rotera tillsammans med stjärnhimlen längst en axel du riktar mot Polstjärnan.
Skit i datorstyrning samt motorer och sådant. Det finns dessutom ett egenvärde i att sitta med röd ficklampa och kolla grader på stjärnkarta för att sedan stjärnhoppa och leta upp själv. Man lär sig och det är kul i sig. Man får en känsla och närhet till det man håller på med. Jag skulle säga att man går miste om en uppskattad del av upplevelsen om man använder datorsyrning och motorer.
Däremot om du vill kunna fotografera(köp en hållare för mobilen som fäster mot okularen för någon hundring) så vill du ha motor.
Stativet bör du sedan tynga ner med vikter. Häng en påse sten under eller liknande. Så det behöver inte vara superstabilt från fabrik då du kan stabilisera det själv.
Därefter är det okularen. Dessa vill du spendera lite pengar på, men du behöver inte så många. Ett par, tre stycken tillsammans med en Barlowlins duger långt. De med störst förstoring bör vara de du lägger mer pengar på. Ett med liten förstoring och vid vinkel som du använder för att leta upp objekt kan vara hur dåligt som helst.
Var inte rädd att köpa okular som maxar förstoringen ditt teleskop "klarar". Teleskopet klarar det. Det är saker som väder och vibrationer som begränsar.
Köper du ett med motor och skaffar ett fäste för mobilkameran så komplettera med färgade linser för att kunna sortera ut färger för att senare kunna kombinera i datorn.
Köp en kolliminerare. En laser som du fäster där okularen sitter, som reflekterar lasern mot huvudspegeln och tillbaka för att centrera/rikta spegeln med okularen.
Lägg sen alla extra pengar på större spegel. Större är bättre, men tro inte att du behöver lägga flera månadslöner på ett teleskop för att få ut något från det. Du kommer långt med lite och därefter kostar det mycket att bara komma något längre än så. Du ser ju Saturnus månar med ett 114 mm spegeltelskop för en tusing också liksom.

Köp inget billigt teleskop med glaslinser. Det blir brytningar, suddigt, diverse ljus och optikfenomen. Köp spegel.

Sist och viktigast så läs på om hur du får ut det mesta från ett teleskop. Det är massor saker som kan förbättra upplevelsen. Bara en sådan sak som att ställa ut teleskopet utomhus en timma innan för att låta dess temperatur sjunka till omgivningens för att slippa optiska fenomen i den varma luften inom teleskopröret är en detalj. Så läs på.

Lägg inte så jävla mycket pengar på det första. För 2000 och lite kunskap kan du ha roligt i åratal.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-09-25 kl. 16:27.
Citera
2020-09-25, 17:26
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Herretud ja, det där är sjukt over kill.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Vi har nog olika uppfattningar om vad som menas med att se Saturnus ringar. Jag har flera teleskop och kan en bra kväll gott och väl se nyansskillnaderna i de olika lagren i Saturnus ringar med mitt 114 mm-teleskop, begagnat för en tusing.
Köp inte Dobson. Det är Alt-Az. Det är lätt att styra för att hitta objekt men nära omöjligt att följa, vilket gör inställningar för att få bra bild svårare. Man måste nästan vara duktigare för att kunna hantera Alt-Az-stativ.
Nära omöjligt att fota med Alt-Az också då man inte kan följa för långtidsexponering.

Citat:
Ursprungligen postat av Guld.feber
8 vadå tumm ?

Jösses ja. Vad ni överdriver! Eller menar ni att ni vill ha en bild som täcker halva synfältet? Fler planeter har ringar. Gasjättarna men främst Jupiter utöver Saturnus. Ni ser allt med teleskop i denna klassen. Även månar.
Dock vet jag inte vad ni förväntar er. Ni ser Saturnus ringar med ett teleskop för 1000 kr. Ni ser olika lager som nyansskillnader i ringarna med ett 2-3000 kr Teleskop. Med ett 10 000 kr teleskop så ser man det lite större, bättre och tydligare. Men det blir inte bättre i samma takt som priset ökar. För 2000 ser man nästan allt. För 5000 ser man nästan allt bättre. För 50 000 så ser man nästan allt lite bättre.
Det som kostar att se är typ Uranus och Pluto. Annars ser man alla månar, ringar, ögat, färger och allt redan med hälften så bra saker som ni länkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag hade ett billigt teleskop.
Det var inte roligt.
Man skulle vilja ha ett med motor som följer med himlakropparna man tittar på.
Zoomar man on på saturnus så är det borta från bilden på några sekunder. Hann inte med att ställa in skärpan.

Som sagt. Alt-Az-stativ är inte bra. "Ekvatoriskt", heter det så? Ekvatoriellt? Som man kan rotera med jorden är nära ett måste. Då är det bara att ställa in och hitta det du vill titta på och sen skruva på en skruv så du följer med rotationen. Motor behövs inte om man inte ska ta kort.
Det är klart det inte är kul om man inte ens hinner ställa in och använda det ordentligt.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-09-25 kl. 17:48.
Citera
2020-09-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Herretud ja, det där är sjukt over kill.

Vi har nog olika uppfattningar om vad som menas med att se Saturnus ringar. Jag har flera teleskop och kan en bra kväll gott och väl se nyansskillnaderna i de olika lagren i Saturnus ringar med mitt 114 mm-teleskop, begagnat för en tusing.
Köp inte Dobson. Det är Alt-Az. Det är lätt att styra för att hitta objekt men nära omöjligt att följa, vilket gör inställningar för att få bra bild svårare. Man måste nästan vara duktigare för att kunna hantera Alt-Az-stativ.
Nära omöjligt att fota med Alt-Az också då man inte kan följa för långtidsexponering.

Jösses ja. Vad ni överdriver! Eller menar ni att ni vill ha en bild som täcker halva synfältet? Fler planeter har ringar. Gasjättarna men främst Jupiter utöver Saturnus. Ni ser allt med teleskop i denna klassen. Även månar.
Dock vet jag inte vad ni förväntar er. Ni ser Saturnus ringar med ett teleskop för 1000 kr. Ni ser olika lager som nyansskillnader i ringarna med ett 2-3000 kr Teleskop. Med ett 10 000 kr teleskop så ser man det lite större, bättre och tydligare. Men det blir inte bättre i samma takt som priset ökar. För 2000 ser man nästan allt. För 5000 ser man nästan allt bättre. För 50 000 så ser man nästan allt lite bättre.
Det som kostar att se är typ Uranus och Pluto. Annars ser man alla månar, ringar, ögat, färger och allt redan med hälften så bra saker som ni länkar.

Ja, man KAN se Saturnus med ett mindre teleskop men det är ett väldigt litet objekt du får titta på.

Anledningen till att jag skrev Dobson-teleskop var för att jag inte vet om TS vill fota eller bara titta med teleskopet.
Därav följdfrågan om TS vill kunna fota.

Dobson duger bra till att titta i. Det är billigt o du får stora teleskop som man ser långt bort med.
Men skall man fota så kanske man skall välja något annat teleskop.
Vill man ha motorstyrning så kostar det mer.
Finns iofs enkla motorstyrningar som drivs av en ägg-klocka om man nu vill leka själv.

Är TS seriös så kan han investera i ett dyrare teleskop.
Dock kostar det en slant, de är jobbiga att sätta upp osv.
Har ett teleskop som tar säkert 30 minuter att sätta ihop o synka in. Massa delar som skall bäras ut o tungt som fan är det också.
Då är det roligare med ett teleskop för 500 kr som man kan smälla ihop på 2-3 minuter.
Enklare att ta med sig i bilen också.

Skall man titta på Saturnus så hävdar jag ändå att man skall ha minst 8 tum, så man ser något.
Citera
2020-09-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld.feber
8 vadå tumm ?

Orkade du inte läsa beskrivningen i texten dit du själv länkade till?
Citat:
När vi observerade Saturnus tappade vi verkligen andan av utsikten - Vi såg fem månar, en tydlig Cassini Division och en färgskillnad mellan A och B-ringarna

Ja, teleskopen har tydligen utvecklats en del sedan jag sist kollade på Dobson.
Tänkte mig ett sådant där hemmabygge för max 1500 kr.

Börja med o köp ett billigt teleskop på någon begagnadmarknad.
Lägg 500 kr. Det kanske inte alls är din grej o kolla på stjärnor.
När du fått intresset så kan du lägga mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in