2020-09-22, 21:02
Medlem
BossModes avatar
Hej!

Jag är en kille i tidig 20 års ålder. Bor i dagsläget i en liten bostadsrätt som är rätt så gammal. Sen kör jag en bil som är 2014.

Hur mycket bör jag ha i "emergency funds". Allt jag sparar går i ett vanligt spar konto. Men bör man ha ytterligare sparkonto till för ifall typ bilen går sönder eller något händer med lägenheten som man behöver åtgärda eller annan oförväntad kostnad? Eller ska man bara ta från sparkontot? Hur gör ni själva?
Citera
2020-09-22, 21:05
Bannlyst
Buffertkonto 3 månadslöner.
Citera
2020-09-22, 21:06
Medlem
BossModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Buffertkonto 3 månadslöner.

Jag är bara små förvirrad. Brukar folk ha vanlig sparkonto samt buffert konto?
Citera
2020-09-22, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Jag är bara små förvirrad. Brukar folk ha vanlig sparkonto samt buffert konto?
Ja ett vanligt sparkonto är ok att ha sin buffert på. Tänker du på längre sikt (ej buffert) så finns betydligt bättre alternativ.
Citera
2020-09-22, 21:10
Medlem
Aigiss avatar
Finns hur många svar som helst, tre månaders kostnader, tre månaders lön, en årslön. Det beror ju lite på vad du kan få för eventuella kostnader. Nån som bor i en hyresrätt utan bil behöver mindre än nån i en villa med tre barn.

Tre månadslöner är nog ganska lagom för dig, då har du nog så att du klarar att laga bilen, köpa ny tvättmaskin och vänta på a-kassan. Självklart ska du ha ett konto specifikt för bufferten så att du inte är där och nallar hela tiden. Efter det kan man ha hur många konton som helst, pension, nöje, kontantinsats, osv.
Citera
2020-09-22, 21:12
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
En buffert är för plötsligt uppkomna händelser och sparandet ses som mer långsiktigt t ex investerat i fonder. Så tänker jag.
Citera
2020-09-22, 21:16
Medlem
Jag har haft 50K sen din ålder, bor i brf ingen bil. Flera månadslöner är bara slöseri, det behövs inte ifall du har ett hyfsat säkert jobb eller efterfrågad kompetens och är med i a-kassa.
Citera
2020-09-22, 21:29
Medlem
smoerreboms avatar
2 årslöner, var inte som de som lever lönekuvert till lönekuvert, det gäller att ha så att man kan bara dra upp i bergen när det går åt helvete. Jag rekommenderar även att du lägger en 100k på nån tacka och lite silvermynt utanför systemet. Det där kan vara nödvändigt för att få komma med färjan.
Citera
2020-09-22, 21:30
Medlem
Stenballes avatar
Jag har ett ISK som fungerar som buffert, sparande och pensionspengar.
Fonder och aktier.
Pengarna ligger på tillväxt, men skulle det behövas så finns det att ta av.
Jag har 7-8 årslöner på mitt ISK, men jag är betydligt äldre än vad du är.
Hade typ noll i sparande innan jag var 30.
Citera
2020-09-22, 21:40
Medlem
wh0res avatar
Tre månader kanske är klokt att se som ett minimum. Men av naturliga skäl kan jag förstå om folk tillfälligt lagt sig lägre p.g.a. investerande under börskraschen.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag har ett ISK som fungerar som buffert, sparande och pensionspengar.
Fonder och aktier.
Pengarna ligger på tillväxt, men skulle det behövas så finns det att ta av.
Jag har 7-8 årslöner på mitt ISK, men jag är betydligt äldre än vad du är.
Hade typ noll i sparande innan jag var 30.

Är inte definitionen av en buffert att den är lätt att ta av och INTE ska krascha om marknaden totalkrashar? En buffert som du verkar ha lagt i aktier och fonder är inte en buffert.

Om du för övrigt har din buffert, dvs pengar som inte är investerade alls utan ligger löst i en ISK, så måste jag ändå gratulera till VÄRLDENS sämsta sparform.

Du svarar för övrigt inte ens i närheten av ett svar på frågan utan ger ett helt meningslöst svar gällande din egen helt ovidkommande ISK. Vill man bara skryta sker sånt i skryttråden. Tack och hej.
Senast redigerad av wh0re 2020-09-22 kl. 21:45.
Citera
2020-09-22, 21:49
Medlem
Minst 25000 kr på kontot för utgifter som är svåra att förutse eller planera om man är singel.

Sedan är det ju individuellt, en person i bostadsrätt behöver mindre än en som bor i villa. Har man bil eller inte ?
Singel kanske klarar sig med 25 kkr men en familj med barn i villa behöver nog ha åtminstone 50 kkr
Citera
2020-09-22, 21:50
Medlem
HeddonBorborellos avatar
3 månadsinkomster i kontanter. Med kontanter är det svårare att springa och småplocka samt att man är skyddad mot bankhaverier, bara zombieapokalypser dom inte funkar vid.

Tre månader är en rekommendation men jag känner mig trygg när jag har så jag kan täcka det allra dyraste jag har, bilen i mitt fall, rasar den utan att jag får en krona på försäkring så har jag att köpa en likvärdig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in