2020-09-22, 22:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Tre månader kanske är klokt att se som ett minimum. Men av naturliga skäl kan jag förstå om folk tillfälligt lagt sig lägre p.g.a. investerande under börskraschen.

Är inte definitionen av en buffert att den är lätt att ta av och INTE ska krascha om marknaden totalkrashar? En buffert som du verkar ha lagt i aktier och fonder är inte en buffert.

Om du för övrigt har din buffert, dvs pengar som inte är investerade alls utan ligger löst i en ISK, så måste jag ändå gratulera till VÄRLDENS sämsta sparform.

Du svarar för övrigt inte ens i närheten av ett svar på frågan utan ger ett helt meningslöst svar gällande din egen helt ovidkommande ISK. Vill man bara skryta sker sånt i skryttråden. Tack och hej.

Det handlar inte på något som helst sätt om skryt, utan om att vi har en buffert som kan användas vid behov, och att min familj kan klara sig om jag skulle dö imorgon.

Rent teoretiskt skulle mitt ISK kunna bli nästan noll värt vid en global ekonomisk krasch, men vid en så extrem situation skulle även pengar på ett sparkonto kunna tappa radikalt i värde,

Dessutom ligger cirka 20% av mitt kapital här hemma i form av silvermynt om det verkligen skulle skita sig rent ekonomiskt.
Därtill äger jag en del mark, men det vore lite skrytigt att ta upp det...
Citera
2020-09-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det handlar inte på något som helst sätt om skryt, utan om att vi har en buffert som kan användas vid behov, och att min familj kan klara sig om jag skulle dö imorgon.

Rent teoretiskt skulle mitt ISK kunna bli nästan noll värt vid en global ekonomisk krasch, men vid en så extrem situation skulle även pengar på ett sparkonto kunna tappa radikalt i värde,

Dessutom ligger cirka 20% av mitt kapital här hemma i form av silvermynt om det verkligen skulle skita sig rent ekonomiskt.
Därtill äger jag en del mark, men det vore lite skrytigt att ta upp det...

Varför silvermynt och inte guld?
Citera
2020-09-23, 02:18
Medlem
IncubusAphrodisiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Hej!

Jag är en kille i tidig 20 års ålder. Bor i dagsläget i en liten bostadsrätt som är rätt så gammal. Sen kör jag en bil som är 2014.

Hur mycket bör jag ha i "emergency funds". Allt jag sparar går i ett vanligt spar konto. Men bör man ha ytterligare sparkonto till för ifall typ bilen går sönder eller något händer med lägenheten som man behöver åtgärda eller annan oförväntad kostnad? Eller ska man bara ta från sparkontot? Hur gör ni själva?

Jag har 3 spar konton.

-Bostad
-Bil
-Generellt

Sen åker resten i på aktie marknaden

Namnen på de tre sparkonton blev av tidigare nödvändigheter så ta inte så hårt på dem.
jag har 3 mest för att det är lättare att hålla koll och lägga undan till resor mm.
2 eller 3 månadslöner är bra att ha tillgång till.
Jag vill gärna ha 50 000:- i kaoz pengar -- Värmepump/Bil/Kylskåp sen var de 50 000 borta.

Så fort det närmar sig 60-70 papp så åker överskott in på börsen, som jag också månadssparar i såklart.

Du kan väl se det som långsiktigt bostads spar.
Citera
2020-09-23, 03:16
Medlem
GoUoDs avatar
Som annan skriver, tre månadslöner i "hård valuta" d.v.s. inte på marknad eller i material. Det är mina "fuck fuck fuck-money", därefter kan man spara till ett "fuck off"-kapital som är rörligt.
Citera
2020-09-23, 07:43
Medlem
Skulle tänka 50k i brf- och bil-buffert
Tre månaders utgifter utifall jobbet skulle skita sig
Och så långsiktigt sparande till pension (fonder eller dylikt)
Kortsiktigare sparande till större inköp, resor etc
Citera
2020-09-23, 08:36
Medlem
Beror helt på vad du har för kostnader.
Citera
2020-09-23, 08:38
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Varför silvermynt och inte guld?

Främst för att det är mycket lättare att köpa på sig silvermynt än guld, och dessutom har jag köpt mycket av mitt silver väldigt billigt.
Citera
2020-09-23, 08:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Vad får du för ränta på sparkontot...?

Akutbuffert 15 000 kr sitter jag på och tycker nästan det är onödigt mycket egentligen. Alltså pengar jag kan få fram på 1 minut.

Det folk snackar om "3 månadslöner" osv, det behöver man absolut inte ha så snabbt åtkomligt! Vansinne att ha så stora pengar på ett nollräntekonto.
Citera
2020-09-23, 09:03
Medlem
Aktieklipparns avatar
Antar att du har helförsäkring på bilen, A-kassa och hemförsäkring

Till bil och bostadsrätt tycker jag det låter rimligt att ha ca 50.000.

Under förutsättning att du har en hyfsat inkomst förstås.
Citera
2020-09-23, 09:34
Medlem
Jag skulle säga multiplicera dina normala månadsutgifter inklusive käk med 4, då har du så att du kan snåla dig fram ett halvår om det skulle knipa. Finns alltid extrautgifter i den summan man kan städa bort. Allt beror på vad du är van att leva av.

Givetvis är ju mer pengar du har bättre, men med detta så sitter du oftast säkert i båten mellan uppsägningar/akassa eller vitvarubyten.
Citera
2020-09-23, 14:49
Medlem
Oldmoneybeards avatar
6 månaders utgifter. Får du in 0kr under 6 mån ska du kunna leva under tiden som nästan vanligt.
Citera
2020-09-23, 19:13
Medlem
Investera rubbet och skaffa ett kreditkort som du kan använda i nödfall. Onödigt att det ligger likvida medel som inte jobbar åt dig alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in