Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Jag har kokat olika slags bönor men de blir aldrig mjuka! Spelar ingen roll hur länge jag kokar. Sojabönor kokade jag i 2 timmar, men ändå blir de al dente. Bönor ska inte vara al dente, bönor ska vara mjuka som man kan mosa med fingrarna.
Just nu kokar jag adzukibönor och har kokat i 1 timme och inte fan är de mjuka.
Hur kokar man bönor så att de blir mjuka och mosiga?
Jag kokar i en vanlig kastrull ska tilläggas. Är det lättare att få mjuka bönor i en tryckkokare?
Förutsätter att du blötlagt bönorna. De mår inte bra av att storm koka utan de skall sjuda lätt.
Absolut inget salt under själv kokningen. Salt gör bönorna hårda.All smaksättning sker när du fått de kokade till den nivån och mjukhet som du önskar. Som att de skall vara till exempelvis Baked beans då är det bra att först koka bönorna al dente för att sedan köra dom med tomatsås. Eller black eyed beans som är goda att ha kalla i sallad med vinegrätt kokas mjuka helt och hållet då och när de är kalla dressar du med dressing och gärna lök i påse är bra får ligga o dra sedan det är nu först man saltar när de är klara samma om du vill ha ex vita stora bönor med lamm i en gryta koka först utan något sedan lägg i grytan med köttet. Eller som curry gryta med blomkål och linser o potatis kokas helt klara och läggs i såsen för att då dra åt sig alla smaker. Bönorna blir bra i tryck kokare men det kräver stor erfarenhet. Börja med att bli bra på att koka sjuda i kastrull snåla inte på vattnet ta en stor gryta detta gäller pasta med så klart. Inget salt vänta med saltet. Många bönor skall även skalas. Ej bruna svarta röda eller vita. Lycka till och salta när de är klara och skall smaksättas.