• 1
  • 2
2020-09-22, 18:10
Medlem
https://amp.svt.se/kultur/mer-inklud...mojier-pa-gang

Citat:
Över 200 nya emojier planeras att släppas under nästa år, rapporterar CNN. De allra flesta av de nya symbolerna är olika varianter av hudfärg för de som föreställer par med hjärta mellan sig och par som pussas.
I dagsläget finns de emojierna bara i det gula standardutförandet.

Dessutom kommer det att finnas fler alternativ för skäggförsedda personer – man med skägg, kvinna med skägg och könsneutral person med skägg.

Kommer drygt 200 emojis att räcka för att täcka in alla möjliga kärlekskombinationer med raser, sexualitet, härkomst, funktionsvariationer, skäggtyper etc?

Jag tror inte det, och hävdar att de inkluderande emojisarna i stället kommer att exkludera folk som inte passar in. Bättre vore att låta alla emojis vara gula, eftersom de redan är helt neutrala med avseende på ras, kön, etc.
Citera
2020-09-22, 18:16
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag tror inte det, och hävdar att de inkluderande emojisarna i stället kommer att exkludera folk som inte passar in. Bättre vore att låta alla emojis vara gula, eftersom de redan är helt neutrala med avseende på ras, kön, etc.
precis så, där här är ju ras-emojis, gjorda för att markera rastillhörighet, har vi inte kommit längre?
Citera
2020-09-22, 18:26
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Det ska inkluderas kvinna med skägg bland dessa. Känns extrem nischat, kanske bättre med en emoji med finnar.
Citera
2020-09-22, 18:31
Medlem
Alfonzos avatar
Underbart det här har jag väntat på länge nu slipper man skriva mer eller mindre tillåtna ord, eller kan man bli bestraffad för att ha kryddat sin text med hatemojis.
Citera
2020-09-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
precis så, där här är ju ras-emojis, gjorda för att markera rastillhörighet, har vi inte kommit längre?

Ja, och var går egentligen gränsen för ett blackface? Är de bruna emojisarna kanske åtalbara i vissa länder?
Citera
2020-09-22, 18:45
Medlem
Evaristos avatar
Det här blir kul! Det kommer garanterat utvecklas en hel kultur likt memes där man använder dessa på olika satiriska och förlöjligande sätt.
Citera
2020-09-22, 18:58
Medlem
Amazon-mannens avatar
Alla som inte genast byter till en rullstolsåkande transgender neger-emoji med låghalt albinodvärg som partner, kommer ses som vita hatiska dödsknarkarnazister av Svt/Aftonbladet och hängas ut offentligt.
Citera
2020-09-22, 19:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfonzo
Underbart det här har jag väntat på länge nu slipper man skriva mer eller mindre tillåtna ord, eller kan man bli bestraffad för att ha kryddat sin text med hatemojis.

Tänk om man skulle bli dömd för HMF för att någon tyckte man använde en negeremoji på ett kränkande vis när man skriver med en kompis och en neger ser över axeln på hans mobil på bussen.
Citera
2020-09-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Tänk om man skulle bli dömd för HMF för att någon tyckte man använde en negeremoji på ett kränkande vis när man skriver med en kompis och en neger ser över axeln på hans mobil på bussen.

Ja gud ja, hur ska vi vita kunna använda rasifierade emojis utan att bli stämplade som rasister? Huga.

Och dessutom, vem orkar scrolla genom hundratals pyttesmå ansiktskombinationer på telefonen? Det hela kommer att bli ohanterligt.
Citera
2020-09-22, 20:16
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Knappast. HMF handlar om spridning. Det räcker inte att uttrycka sig rasistiskt och att någon som tjuvlyssnar råkar höra.
Citera
2020-09-22, 20:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
https://amp.svt.se/kultur/mer-inklud...mojier-pa-gang

Kommer drygt 200 emojis att räcka för att täcka in alla möjliga kärlekskombinationer med raser, sexualitet, härkomst, funktionsvariationer, skäggtyper etc?

Får man gissa att det kommer finnas alla varianter utom vit?
Citera
2020-09-22, 22:13
Medlem
Fan vad bra! Jag har så otroligt länge varit så otroligt kränkt över att det bara är kineser på emojisarna! Jag som är typ blekrosa vill också vara inkluderad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in