Citat:
Ursprungligen postat av
2006
Trump säger att han inte är oroad över rapporter om ökad rysk militär aktivitet längs gränserna mot Finland och Norge.
https://x.com/fouadyoucefi/status/1924945542167036090
Det första jag tänkte där var omvänd psykologi och går ärenden för putin.
Annars är det rätt jobbiga länder att attackera Finland och Norge, och pga deras terräng är rätt besvärlig och väldigt lite vägar att använda, mycket är sen också tung urskog, eller miljarder av fjordar och berg.
Och sjövägen med dagens missiler är mot självmord att försöka sig på, inte heller har dom landstigningsfartyg nog i Östersjön(Men antar de försöker väl bygga några.)
med det sagt så kommer ju det ändå inte bli enkelt.
Men spy ut artilleri som i Ukraina mot städer blir svårt, och pga det finns knappt några såna på dessa sträckor.
Citat:
Ursprungligen postat av
godhetsaposteln
Trump har sett över nato-samarbetet. Tvingat de allierade att bekosta mer av sin egen del. Är väl helt logiskt att det plockas hem folk. Man plockar 12000 man från tyskland (de kan ni ha era djävla USA-hatare), 6500 hem till USA de övriga flyttas om i Europa.
Nu vet jag sedan tidigare att det är väldigt reglerat hur mycket militärer USA får ha på hemmaplan (även om jag inte läst in mig på exakta siffror). Det här innebär med all sannolikhet i förkängningen att även militären bantas (vilket behövs med tanke på statsskulden).
Att USA drar tillbaka från Norge tex, det i sig betyder ingenting att man måste bekosta mer alls.
För tills donalds kom på planen igen så var det i USA intresse ha en sköld mot naziryssland, och dra tillbaka soldater ändrar inget där.
Det som ändrar något är rysslands svåra aggressioner och krig, och det är det vi ser mer tydligt med putins försök till etnisk utrensning i Ukraina.