2020-09-24, 21:07
Medlem
fladdermusvirusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Trump drar hem 700 soldater från Norge.

USA minskar sin truppnärvaro i både Europa och Mellanöstern, liksom sina arméstyrkor längs gränsen till Nordkorea.

Anledningen är att USA vill fokusera sina militärutgifter på att skydda mot det ökande hotet från Kommunistkina, genom att expandera sin flotta i Öst- och Sydostasien.

Att USA flyttar sina militära resurser från Europa och Mellanöstern till Östasien, är en långsiktig amerikansk militär strategi, som inleddes under Obama-administrationen och särskilt av hans utrikesminister Hillary Rodham Clinton.

Det är verkligen INTE Trump som hittat på den strategin
.

Citat:
Also known as 'Pivot to Asia', the American military and diplomatic 'pivot' or 'rebalance' toward Asia became a popular buzzword after Hillary Clinton authored "America's Pacific Century," in Foreign Policy.

Clinton's article emphasizes the importance of the Asia-Pacific, noting that nearly half of the world's population resides there, making its development vital to American economic and strategic interests.

"Strategically, maintaining peace and security across the Asia-Pacific is increasingly crucial to global progress, whether through defending freedom of navigation in the South China Sea, countering the nuclear proliferation efforts of North Korea, or ensuring transparency in the military activities of the region's key players", Clinton wrote.

The 'pivot' strategy, according to Clinton, would include strengthening bilateral security alliances and forging a broad-based military presence in Asia; and advancing democracy and human rights.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/East_Asian_foreign_policy_of_the_Barack_Obama_admi nistration
Senast redigerad av fladdermusviruset 2020-09-24 kl. 21:24.
Citera
2020-09-24, 21:08
Moderator
vfs avatar
Skogsbruk är (hör och häpna) INTE topic/Mod
Citera
2020-09-24, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det här såg jag med egna ögon i ett filmat aktuelltinslag. Han kan inte vara klok. Mellanstadieelever förstår att detta är farligt.
Det tror jag inte. Jag hoppas verkligen han vinner igen så pkmedia får på truten 😊
Citera
2020-09-25, 21:22
Medlem
Hursomhelstings avatar
För att Trump är klok och har gett löfte om att dra ned på USA:s militära stöd till NATO.
USA:s enorma militära engagemang har blivit till en ren förlustaffär för USA.
USA betalar för militärerna och allt i kring. dollar går in i dem länderna som dom finns i och till vilken nytta?
Det har blivit big buisness runt USA:s engagemang, rena nöjesfälten med all möjligt till salu och att soldaterna blir till degenererade, det råder nämligen fred!
USA behöver inte finnas i Norge hela tiden, och skulle det krisa så är dem där på nolltid.
Trump ser till ekonomin, få ned antalet militärer i tjänst, öva dem i cykler i USA! Dom behöver inte hålla på i Norge och att det gör dom inte heller utan dom sysslar med slentriana uppgifter och slår mest dank hela dagarna, skittrist enligt amerikanska soldater, förutom rökat krökat och pökat.
Citera
2020-09-25, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag tror inte någon på riktigt fastslagit det, och uppenbarligen är han inte obegåvad.

Men argumenten du inte bemötte tyckte jag var intressanta. Det är rimligen en rätt allvarlig, och oroväckande om man är NATO-vänlig, signal att man inte är beredd att investera i ynka 700 soldater (det är väl ingen jättekostnad för en rimligen viktig strategiskt pusselbit i spelet om världsdominans?) med tanke på nämnda vinster i samband att man har de placerade i Norge.

Kontaktnät. Underrättelseverksamhet. Kunskap.

Trump har nyligen gjort en del andra utfall mot det militärindustriella komplexet, vilken man förstås inte konspiratoriskt behöver tillskriva banala förklaringar som att han och hans vänner har inte så stora ekonomiska intressen i den industrisfären (medan ledande demokrater har det?).

Ska man se det som ett uttryck för "den andra linjen" i amerikansk utrikespolitik, alltså den isolationism som väl också har varit ett klassiskt utrikespolitiskt förhållningssätt fram till att man blev den världsledande supermakten (eller kämpade med Sovjet om att bli det).

Trump har väl hela tiden uttryckt den typen av politiska ideer?

Så vad är agendan? Omdistribuera de militära resurserna mot den hotande Draken? Inser han att den amerikanska hegemonin är över och detta är början på ett reellt amerikanskt återdragande och början på andra makters inträde i Europa? Är det ett sätt att sätta press på de andra NATO-medlemmarna för att de ska bidra mer ekonomiskt?

Du vet ingenting utan spekulerar och det blir till detta är allvarligt. Du skriver det ju själv. Samtidigt som inga demokrater väl kan ha några som helst intressen i militära industrin. O nej aldrig. Det kan ingen svensk någonsin få för sig att misstänka för då är man inte en svensk.

Det är så fake-nyheter fungerat de senaste 4 åren, alltid eggen mot Trump. Om Trump så lite som släppt en fis har det i massmedia dagen därpå stått att "Trump kan vara allvarligt sjuk".
Citera
2020-09-25, 22:10
Kan man tänka sig att Trump tar hem trupper för att han vill ha dem på plats inför det stundande inbördeskriget? Många händer lär behövas när det kulturmarxistiska patrasket ska samlas ihop.
Citera
2020-09-25, 23:21
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du vet ingenting utan spekulerar och det blir till detta är allvarligt. Du skriver det ju själv. Samtidigt som inga demokrater väl kan ha några som helst intressen i militära industrin. O nej aldrig. Det kan ingen svensk någonsin få för sig att misstänka för då är man inte en svensk.

Det är så fake-nyheter fungerat de senaste 4 åren, alltid eggen mot Trump. Om Trump så lite som släppt en fis har det i massmedia dagen därpå stått att "Trump kan vara allvarligt sjuk".

Din läsning av vad jag skrev innebär att du är sinnessjuk. Idel projektioner.
Citera
2020-09-26, 05:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Din läsning av vad jag skrev innebär att du är sinnessjuk. Idel projektioner.

Det var ett meningslöst personangrepp.

I sak har jag rätt.

Du spekulerar, har ingen aning. Sant är att artikeln är låst så de flesta i tråden spekulerar vad detta beror på. Det är dock i linje med vad Trump sagt och vad Obama tidigare stod för. Inga konstigheter om man tar hem 700 därifrån eller 5000 från Tyskland.
Citera
2020-09-26, 05:43
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
https://www.hbl.fi/artikel/norska-ge...hem-trupperna/

Trump drar hem 700 soldater från Norge.
Norge är sur och generalerna grälar över detta för nu står dom ensamma och börjar diskutera försvarssamarbete med Sverige och Finland.

Notera att Norge är med NATO.

Så är detta positivt att Norge själva får bära ansvaret?

Varför drar Trump hem trupperna från Norge?

He,he han kanske försöker få fredspriset?
Citera
2020-09-27, 17:21
Medlem
godhetsapostelns avatar
Trump har sett över nato-samarbetet. Tvingat de allierade att bekosta mer av sin egen del. Är väl helt logiskt att det plockas hem folk. Man plockar 12000 man från tyskland (de kan ni ha era djävla USA-hatare), 6500 hem till USA de övriga flyttas om i Europa.

Nu vet jag sedan tidigare att det är väldigt reglerat hur mycket militärer USA får ha på hemmaplan (även om jag inte läst in mig på exakta siffror). Det här innebär med all sannolikhet i förkängningen att även militären bantas (vilket behövs med tanke på statsskulden).
Citera
2025-05-21, 16:06
Medlem
Trump säger att han inte är oroad över rapporter om ökad rysk militär aktivitet längs gränserna mot Finland och Norge.
https://x.com/fouadyoucefi/status/1924945542167036090
Citera
2025-05-22, 05:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump säger att han inte är oroad över rapporter om ökad rysk militär aktivitet längs gränserna mot Finland och Norge.
https://x.com/fouadyoucefi/status/1924945542167036090
Det första jag tänkte där var omvänd psykologi och går ärenden för putin.

Annars är det rätt jobbiga länder att attackera Finland och Norge, och pga deras terräng är rätt besvärlig och väldigt lite vägar att använda, mycket är sen också tung urskog, eller miljarder av fjordar och berg.
Och sjövägen med dagens missiler är mot självmord att försöka sig på, inte heller har dom landstigningsfartyg nog i Östersjön(Men antar de försöker väl bygga några.)

med det sagt så kommer ju det ändå inte bli enkelt.
Men spy ut artilleri som i Ukraina mot städer blir svårt, och pga det finns knappt några såna på dessa sträckor.
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Trump har sett över nato-samarbetet. Tvingat de allierade att bekosta mer av sin egen del. Är väl helt logiskt att det plockas hem folk. Man plockar 12000 man från tyskland (de kan ni ha era djävla USA-hatare), 6500 hem till USA de övriga flyttas om i Europa.

Nu vet jag sedan tidigare att det är väldigt reglerat hur mycket militärer USA får ha på hemmaplan (även om jag inte läst in mig på exakta siffror). Det här innebär med all sannolikhet i förkängningen att även militären bantas (vilket behövs med tanke på statsskulden).
Att USA drar tillbaka från Norge tex, det i sig betyder ingenting att man måste bekosta mer alls.
För tills donalds kom på planen igen så var det i USA intresse ha en sköld mot naziryssland, och dra tillbaka soldater ändrar inget där.

Det som ändrar något är rysslands svåra aggressioner och krig, och det är det vi ser mer tydligt med putins försök till etnisk utrensning i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in