Var jag finns är egalt. Om du menar var programmakarna var så var det i Sydamerika nånstans. Länge sedan jag såg programmet 27 sept 20. Hittade det på SVT-play finns kvar en mån till https://www.svtplay.se/video/27891523/kokainsmugglarna
Kokain är en av världens mest lönsamma produkter. Ett kilo kostar hos producenten i Colombia ca 10 000 kronor. När kokainet når konsumenterna i Europa har priset stigit med 3000 procent. Vi följer kokainets väg från laboratorierna i hjärtat av Amazonas djungel till Paris, den största kokainmarknaden i Europa.
"Kokainets väg" - Varsågod!
Senast redigerad av returx 2021-02-12 kl. 17:41.
10 000 där i djungeln stämmer säkert. Hoppas nån tar sig dit med lite cash o bara knallar fram o frågar om han får köpa några kilo där i djungellabbet. Allt är styrt o kontrollerat av karteller som man inte vill trampa på tårna.
Men möjligt köpa för 30 K - 50 K på plats OM du har rätt kontakter men sen ska du få d till Europa oxå, jag skulle då inte vilja checka in på nån flygplats där med några kilo i bagaget. Skulle hellre åka fast i tullen i Sverige om man säger så, men skulle aldrig ta den risken utan det finns det andra som gladeligen gör..
I SVTs bilder ser det ut som båten de använt är en amerikansk daycruiser med två motorer. De verkar slagit i med propellrarna i stenbotten.
Ingen höjdarbåt för tre-åtta metersvågor att bärga ett paket på 50-100kg. Hur ser grundförhållandena ut runt Öresund? Jag hade för mig att det ät relativt lättnavigerat?
Men på stormigt hav mitt i natten? kan det vara svårt, de kan ju trasslat in propparna i boj/paket också? Med matrosen sjösjuk så är det nog inte så lätt...
I SVTs bilder ser det ut som båten de använt är en amerikansk daycruiser med två motorer. De verkar slagit i med propellrarna i stenbotten.
Ingen höjdarbåt för tre-åtta metersvågor att bärga ett paket på 50-100kg. Hur ser grundförhållandena ut runt Öresund? Jag hade för mig att det ät relativt lättnavigerat?
Men på stormigt hav mitt i natten? kan det vara svårt, de kan ju trasslat in propparna i boj/paket också? Med matrosen sjösjuk så är det nog inte så lätt...
Ja udda val.
Att de inte heller letade dagen efter någon i grupperingen efter 60+ kilo, kunde ju varit värt pengarna.
Om man går på grund i aktuellt område, var slår man sönder propellrarna då? Tre till åtta metersvågor borde innebära nordlig vind och om paketen flöt iland vid nyhamnsläge skulle detta tyda på nordvästlig vind och att man träffades i norra delen av sundet.
Inge höjdare att möta upp ett stort fartyg med så liten båt i septembermörkret. Förmodligen hade de en lysboj som separerades från kokainet. Sedan ligga i rännan med andra fartyg gav dem inte mycket tid att leta efter mörka plastsäckar i ett mörkt hav när de väl bärgat lysbojen. De kan också slitit av linan? De syns inte på radarn i så grov sjö så det måste vara skitfarligt. Men skall man hämta grejer för hundra mille så kan man ju riskera lite. Amatörer!
Om man går på grund i aktuellt område, var slår man sönder propellrarna då? Tre till åtta metersvågor borde innebära nordlig vind och om paketen flöt iland vid nyhamnsläge skulle detta tyda på nordvästlig vind och att man träffades i norra delen av sundet.
Inge höjdare att möta upp ett stort fartyg med så liten båt i septembermörkret. Förmodligen hade de en lysboj som separerades från kokainet. Sedan ligga i rännan med andra fartyg gav dem inte mycket tid att leta efter mörka plastsäckar i ett mörkt hav när de väl bärgat lysbojen. De kan också slitit av linan? De syns inte på radarn i så grov sjö så det måste vara skitfarligt. Men skall man hämta grejer för hundra mille så kan man ju
riskera lite. Amatörer!
Tittade på en karta. Nyhamnsläge är någon km från Höganäs småbåtshamn.
Det är väldigt öppet för nordlig vind. Det borde tagit några timmar för paketet att spolas upp på stranden. Är det mycket stenskravell att slå i vid kusten?
Det är ju svårt att bärga 100 kg från en rullande daycruiser i hög sjö. Jag kan tänka mig att bojens fastsättning i paketet lossnade under bärgningen. Det blir väldiga ryck och lyfta 100 kg från sidan alt aktern med propellrar är inte lätt. Speciellt om matrosen är sjösjuk. Och risken att paketet kommit in på grunt vatten?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!