2021-02-11, 17:51
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Ett kilo kostar 10k hos producenten (enligt SVT som sänder program på söndag) så 80 kilo är nog inte helt oöverkomligt för knuttarna.
Var är du då? Colombia?
Citera
2021-02-12, 17:32
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Var är du då? Colombia?
Var jag finns är egalt. Om du menar var programmakarna var så var det i Sydamerika nånstans. Länge sedan jag såg programmet 27 sept 20. Hittade det på SVT-play finns kvar en mån till
https://www.svtplay.se/video/27891523/kokainsmugglarna
Kokain är en av världens mest lönsamma produkter. Ett kilo kostar hos producenten i Colombia ca 10 000 kronor. När kokainet når konsumenterna i Europa har priset stigit med 3000 procent. Vi följer kokainets väg från laboratorierna i hjärtat av Amazonas djungel till Paris, den största kokainmarknaden i Europa.
"Kokainets väg" - Varsågod!
Senast redigerad av returx 2021-02-12 kl. 17:41.
Citera
2021-02-12, 19:35
Medlem
10 000 där i djungeln stämmer säkert. Hoppas nån tar sig dit med lite cash o bara knallar fram o frågar om han får köpa några kilo där i djungellabbet. Allt är styrt o kontrollerat av karteller som man inte vill trampa på tårna.

Men möjligt köpa för 30 K - 50 K på plats OM du har rätt kontakter men sen ska du få d till Europa oxå, jag skulle då inte vilja checka in på nån flygplats där med några kilo i bagaget. Skulle hellre åka fast i tullen i Sverige om man säger så, men skulle aldrig ta den risken utan det finns det andra som gladeligen gör..
Citera
2021-03-16, 07:56
Medlem
Alwaysrights avatar
I SVTs bilder ser det ut som båten de använt är en amerikansk daycruiser med två motorer. De verkar slagit i med propellrarna i stenbotten.

Ingen höjdarbåt för tre-åtta metersvågor att bärga ett paket på 50-100kg. Hur ser grundförhållandena ut runt Öresund? Jag hade för mig att det ät relativt lättnavigerat?

Men på stormigt hav mitt i natten? kan det vara svårt, de kan ju trasslat in propparna i boj/paket också? Med matrosen sjösjuk så är det nog inte så lätt...
Citera
2021-03-16, 09:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
I SVTs bilder ser det ut som båten de använt är en amerikansk daycruiser med två motorer. De verkar slagit i med propellrarna i stenbotten.

Ingen höjdarbåt för tre-åtta metersvågor att bärga ett paket på 50-100kg. Hur ser grundförhållandena ut runt Öresund? Jag hade för mig att det ät relativt lättnavigerat?

Men på stormigt hav mitt i natten? kan det vara svårt, de kan ju trasslat in propparna i boj/paket också? Med matrosen sjösjuk så är det nog inte så lätt...

Ja udda val.
Att de inte heller letade dagen efter någon i grupperingen efter 60+ kilo, kunde ju varit värt pengarna.

Länkar båda artiklarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...re-infor-ratta

Här kan man höra den misstänkte tala om vad som hände, avlyssnat samtal.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...ens-samtal-har
Senast redigerad av Pandalina4 2021-03-16 kl. 09:15.
Citera
2021-03-17, 08:45
Medlem
Alwaysrights avatar
Om man går på grund i aktuellt område, var slår man sönder propellrarna då? Tre till åtta metersvågor borde innebära nordlig vind och om paketen flöt iland vid nyhamnsläge skulle detta tyda på nordvästlig vind och att man träffades i norra delen av sundet.

Inge höjdare att möta upp ett stort fartyg med så liten båt i septembermörkret. Förmodligen hade de en lysboj som separerades från kokainet. Sedan ligga i rännan med andra fartyg gav dem inte mycket tid att leta efter mörka plastsäckar i ett mörkt hav när de väl bärgat lysbojen. De kan också slitit av linan? De syns inte på radarn i så grov sjö så det måste vara skitfarligt. Men skall man hämta grejer för hundra mille så kan man ju riskera lite. Amatörer!
Citera
2021-03-17, 08:57
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Men skall man hämta grejer för hundra mille så kan man ju riskera lite. Amatörer!

De är ju inte en båtklubb, man kan ju inte vara bäst på allt.
Citera
2021-03-17, 09:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Straffen för grova narkotikabrott har sänkts kraftigt, så det är en 'sveda' dom lätt grejar.
Om en fem-sex år är dom uppvilade och ute för nya tag.
De kommer inte få vara fria män länge. Någon som är förbannad på sumpandet av hundra miljoner kommer ta dem av daga.
Citera
2021-03-17, 09:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tja, hela klubben hamnade ju på en Colombiansk dödslista, så dom hade nog inte så mycket val.

Egentligen.
Och hur vet du det här?
Citera
2021-03-17, 09:21
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Om man går på grund i aktuellt område, var slår man sönder propellrarna då? Tre till åtta metersvågor borde innebära nordlig vind och om paketen flöt iland vid nyhamnsläge skulle detta tyda på nordvästlig vind och att man träffades i norra delen av sundet.

Inge höjdare att möta upp ett stort fartyg med så liten båt i septembermörkret. Förmodligen hade de en lysboj som separerades från kokainet. Sedan ligga i rännan med andra fartyg gav dem inte mycket tid att leta efter mörka plastsäckar i ett mörkt hav när de väl bärgat lysbojen. De kan också slitit av linan? De syns inte på radarn i så grov sjö så det måste vara skitfarligt. Men skall man hämta grejer för hundra mille så kan man ju
riskera lite. Amatörer!

I det avlyssnade samtalet på SVT säger väl ena mgm att tampen lossande från paketen. Något om hur kaptenen kasta ut godset och en flytboj?
Citera
2021-03-17, 09:25
Medlem
Alwaysrights avatar
Tittade på en karta. Nyhamnsläge är någon km från Höganäs småbåtshamn.
Det är väldigt öppet för nordlig vind. Det borde tagit några timmar för paketet att spolas upp på stranden. Är det mycket stenskravell att slå i vid kusten?
Citera
2021-03-17, 09:48
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
I det avlyssnade samtalet på SVT säger väl ena mgm att tampen lossande från paketen. Något om hur kaptenen kasta ut godset och en flytboj?

Det är ju svårt att bärga 100 kg från en rullande daycruiser i hög sjö. Jag kan tänka mig att bojens fastsättning i paketet lossnade under bärgningen. Det blir väldiga ryck och lyfta 100 kg från sidan alt aktern med propellrar är inte lätt. Speciellt om matrosen är sjösjuk. Och risken att paketet kommit in på grunt vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in