Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-21, 15:31
  #1
Medlem
Hej!
Har ett problem där jag har en en lista med mätvärden, jag skissar detta i en graf som skär y-axeln i punkten (0,0.559). När x ökar närmar sig grafen 0. Vad ska min ansats vara? Med en positiv exponent sätter jag y=y0+ax^b => ln(y-y0) = lna+blnx

Kan jag sätta in samma ansats på denna? y-y0 blir negativt då x>0 vilket inte går att logarimera.

Eller kan jag lösa det genom att sätta y = a(x+b)^c aldrig räknat några liknande uppgifter i kursen men känns som det borde fungera
Citera
2020-09-21, 17:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jotseboii
Hej!
Har ett problem där jag har en en lista med mätvärden, jag skissar detta i en graf som skär y-axeln i punkten (0,0.559). När x ökar närmar sig grafen 0. Vad ska min ansats vara? Med en positiv exponent sätter jag y=y0+ax^b => ln(y-y0) = lna+blnx

Kan jag sätta in samma ansats på denna? y-y0 blir negativt då x>0 vilket inte går att logarimera.

Eller kan jag lösa det genom att sätta y = a(x+b)^c aldrig räknat några liknande uppgifter i kursen men känns som det borde fungera

Har du testat en exponentialfunktion?

y = y0 exp(kx)
log(y) = log(y0) + kx
Citera
2020-09-21, 17:14
  #3
Medlem
Nails avatar
Skippa y0 i ansatsen så att du får
ln(y) = ln(a) + b ln(x).

Mätdata ger b och ln(a).
Citera
2020-09-21, 20:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Har du testat en exponentialfunktion?

y = y0 exp(kx)
log(y) = log(y0) + kx
Där har vi det, verkar få till det nu. Tackar.
Citera
2020-09-21, 21:12
  #5
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotseboii
Där har vi det, verkar få till det nu. Tackar.

Måste kurvan gå genom punkten (0, 0.559)? Värdet y0 = 0.559 är väl en uppskattning från din kurvskiss – och har i så fall mindre relevans än dina mätdata.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback