Citat:
Ja typ så, en mängd information som skickas till medvetandet där denna information sedan träder in i den redan existerande upplevelsen och modifierar den med sensation.Du menar alltså med sensation den rent fysiologiska orsaken som gör att medvetandet registrerar det? Dvs i interfacet mellan kroppen och medvetandet så är sensationen det fysiologiska och upplevelsen själva qualian? Har jag förstått dig rätt då? Och om inte, vad skulle då vara det som benämns som qualia? Det jag menade med sensation var qualia.
Citat:
Ja ett sådant typexempel skulle ju kunna vara smärta som dämpas med smärtstillande annars, problemet är väl att klargöra om smärta existerar trots att smärta inte upplevs, det verkar ju vara så att upplevelsen gör sensationen "verklig", dvs att sensationer behöver möjlighet att träda in i den, slår jag i knät exempelvis och sedan tar smärtstillande för att eliminera smärtan så upplevs ju smärtan inte, men rent informationsmässigt så skickar ju kroppen fortfarande information att någon form av skada har skett i knät.
Något annat jag kom att tänka på efter att jag senast postade är att det går att ha förnimmelser (qualia) utan att själv vara medveten om dem genom regression (ett välkänt psykologiskt fenomen). Så på så sätt antar jag att det går att ha förnimmelser utan att själv uppleva dem. Men det är kanske inte relevant för denna tråd.
Smärta är kanske fundamentalt ett subjektivt fenomen i upplevelsen, och utanför eller fristående från den bara information som färdas i nerver.
Men hur vill du annars tolka "fully caused"?