• 3
  • 4
2020-09-22, 22:24
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Du menar alltså med sensation den rent fysiologiska orsaken som gör att medvetandet registrerar det? Dvs i interfacet mellan kroppen och medvetandet så är sensationen det fysiologiska och upplevelsen själva qualian? Har jag förstått dig rätt då? Och om inte, vad skulle då vara det som benämns som qualia? Det jag menade med sensation var qualia.
Ja typ så, en mängd information som skickas till medvetandet där denna information sedan träder in i den redan existerande upplevelsen och modifierar den med sensation.

Citat:
Något annat jag kom att tänka på efter att jag senast postade är att det går att ha förnimmelser (qualia) utan att själv vara medveten om dem genom regression (ett välkänt psykologiskt fenomen). Så på så sätt antar jag att det går att ha förnimmelser utan att själv uppleva dem. Men det är kanske inte relevant för denna tråd.
Ja ett sådant typexempel skulle ju kunna vara smärta som dämpas med smärtstillande annars, problemet är väl att klargöra om smärta existerar trots att smärta inte upplevs, det verkar ju vara så att upplevelsen gör sensationen "verklig", dvs att sensationer behöver möjlighet att träda in i den, slår jag i knät exempelvis och sedan tar smärtstillande för att eliminera smärtan så upplevs ju smärtan inte, men rent informationsmässigt så skickar ju kroppen fortfarande information att någon form av skada har skett i knät.

Smärta är kanske fundamentalt ett subjektivt fenomen i upplevelsen, och utanför eller fristående från den bara information som färdas i nerver.
Citera
2020-09-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Hur kan de vara överflödiga?

Läs mitt förra inlägg!

Citat:
Att den inte har ytterligare orsaker bortom de fysikaliska.

Vilket utsägs redan av P2. Eller har jag fattat fel?
Citera
2020-09-23, 00:37
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
P2 räcker: "Alla fysikaliska företeelser har uteslutande fysikaliska orsaker." Och då "känslor" utan tvivel har följder i form av fysikaliska företeelser följer att de i sig själva också är fysikaliska.

Även om du tycker att det är uppenbart känslor har fysikaliska effekter, är det nog ändå viktigt att man skriver ut detta som en premiss, eftersom det finns gott om filosofer som förnekar att våra subjektiva upplevelser har effekter i den fysikaliska världen; som anser att medvetandet, är ett slags epifenomen.
Senast redigerad av Elyon 2020-09-23 kl. 00:45.
Citera
2020-09-23, 01:05
Medlem
Citat:
Även om du tycker att det är uppenbart känslor har fysikaliska effekter, är det nog ändå viktigt att man skriver ut detta som en premiss, eftersom det finns gott om filosofer som förnekar att våra subjektiva upplevelser har effekter i den fysikaliska världen; som anser att medvetandet, är ett slags epifenomen.

Hej, det citerade var min översättning av den premiss du gav på engelska! Jag går inte i god för att den är sann! Men hur vill du annars tolka "fully caused"?
Citera
2020-09-23, 01:12
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det låter som att du gör frågan lite mer komplicerad än vad den behöver vara. Allt den första premissen säger är att våra medvetna upplevelser i bland har effekter i den fysikaliska världen, att de faktiskt är kausalt verksamma i den fysikaliska världen. Det är allt den säger, och jag menar att det, helt uppenbarligen, är ganska svårt att förneka.

Ja jag håller med, dessutom ett annat ganska tydligt fenomen på fysiska effekter av mentala orsaker är ju alla mentala konstruktioner vi manifesterar till fysiska sådana, alla byggnader, all teknologi, lagar, regler, spel, filmer, musik och mycket annat har sin början i det mentala i form av idéer och fantasier.

Vi skapar och i samma veva när vi skapar så upplever vi det vi skapar, sedan manifesterar skapelsen vi upplever i de fysiska dimensionerna med materialen som finns tillgängliga.
Citera
2020-09-23, 13:45
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hej, det citerade var min översättning av den premiss du gav på engelska! Jag går inte i god för att den är sann! Men hur vill du annars tolka "fully caused"?

Det känns som att vi talar förbi varandra nu. Varför menar du att den första premissen kan slopas ur argumentet? Hur kan argumentet fungera utan den första premissen?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in