• 1
  • 2
2020-09-20, 16:14
Medlem
Hej!

Några konstiga saker med min dator (Asus Elitebook Folio 1040 G1) efter senaste Windows 10-uppdateringen:

Jag kan inte söka efter filer, t ex i Utforskaren. Sökrutan finns där, men om jag klickar på den händer inget, kan inte skriva nåt i den.
Kan inte heller använda sökfunktionen längst ner till vänster i Verktygsfältet.

Innan brukade jag öppna program genom att trycka på Windowstangenten och börja skriva in namnet, tex Skype. Nu händer inget om jag skriver där...

Nån idé vad som kan vara fel? Nån annan som upplever samma problem?

Mvh,

grishals
Citera
2020-09-20, 16:18
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Gör en systemåterställning, sen så döljer du uppdateringen efteråt, så du inte råkar ut för samma sak igen...
Citera
2020-09-20, 21:17
Medlem
TinFoilHats avatar
Kör sfc /scannow (googla om du behöver)

Om ovanstående inte hjälpte så kör du dism (googla om du behöver).

Finns beskrivet i ett antal trådar här på Flashback men jag orkar inte söka åt dig.
Citera
2020-09-21, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Nån idé vad som kan vara fel? Nån annan som upplever samma problem?
Antar att du uppdaterat till Windows version 2004 nu. Vilken version hade du tidigare?

Fungerar det att söka om du klistar in text i fältet? Dvs Ctrl+V? Funkar det så är det troligen servicen nedan som spökar.

"Touch Keyboard and Handwriting Panel Service" blev i samband med 1909 ett krav för att UWP-baserade textfält ska fungera.

Sätt servicen till auto i Services.msc så bör det funka sen
Citera
2020-09-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Gör en systemåterställning, sen så döljer du uppdateringen efteråt, så du inte råkar ut för samma sak igen...

Testade att återställa uppdateringen, funkade tyvärr inte...
Citera
2020-09-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Kör sfc /scannow (googla om du behöver)

Om ovanstående inte hjälpte så kör du dism (googla om du behöver).

Finns beskrivet i ett antal trådar här på Flashback men jag orkar inte söka åt dig.

Hej! Provade båda två, funkade inte heller tyvärr.
Citera
2020-09-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Antar att du uppdaterat till Windows version 2004 nu. Vilken version hade du tidigare?

Fungerar det att söka om du klistar in text i fältet? Dvs Ctrl+V? Funkar det så är det troligen servicen nedan som spökar.

"Touch Keyboard and Handwriting Panel Service" blev i samband med 1909 ett krav för att UWP-baserade textfält ska fungera.

Sätt servicen till auto i Services.msc så bör det funka sen

Hej! Nej, funkar inte. Klickar på sökrutan, men det går fortfarande inte att skriva in något, inte heller att kopiera in.
Citera
2020-09-26, 09:50
Medlem
Felaktiga behörigheter för Windows Search-kataloger Inte åtgärdat Ej korrigerat

När behörigheterna för datakatalogerna i Windows Search är felaktiga kanske söktjänsten inte kan komma åt eller uppdatera datorns sökindex. Detta kan medföra långsamma sökningar eller ofullständiga resultat.

Det här felmeddelandet får jag upp om jag kör felsökaren för Sökning och indexering.
Nån som har en idé hur man löser det problemet?
Citera
2020-09-26, 13:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:

När behörigheterna för datakatalogerna i Windows Search är felaktiga kanske söktjänsten inte kan komma åt eller uppdatera datorns sökindex. Detta kan medföra långsamma sökningar eller ofullständiga resultat.

Det här felmeddelandet får jag upp om jag kör felsökaren för Sökning och indexering.
Nån som har en idé hur man löser det problemet?

Info - https://www.google.com/search?q=wron...hrome&ie=UTF-8

Det finns även en felsökare i Windows
Citera
2020-09-27, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Info - https://www.google.com/search?q=wron...hrome&ie=UTF-8

Det finns även en felsökare i Windows

Tack för tipset. Funkar dock fortfarande inte! Kör jag felsökaren, så får jag fortfarande meddelandet:

Jag provade att skapa en annan användare på datorn, om jag loggar in som den så funkar det...
Men då har jag ju en "ren" dator, utan tillgång till alla mina grejer.

Nåt mer tips?

Mvh,

grishals
Citera
2020-09-27, 12:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för tipset. Funkar dock fortfarande inte! Kör jag felsökaren, så får jag fortfarande meddelandet:

Jag provade att skapa en annan användare på datorn, om jag loggar in som den så funkar det...
Men då har jag ju en "ren" dator, utan tillgång till alla mina grejer.

Nåt mer tips?

Mvh,

grishals

Prova detta - https://www.google.com/search?q=diag...hrome&ie=UTF-8

Då det fungerar med det nya kontot så är det möjligt att du har ett inkompatibilitetsproblem på den ursprungliga Osuppställningen.

Ibland är det så enkelt som att ett program vart "skadat" av W.uppdateringen och behöver repareras/ominstalleras.
Citera
2020-09-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Prova detta - https://www.google.com/search?q=diag...hrome&ie=UTF-8

Då det fungerar med det nya kontot så är det möjligt att du har ett inkompatibilitetsproblem på den ursprungliga Osuppställningen.

Ibland är det så enkelt som att ett program vart "skadat" av W.uppdateringen och behöver repareras/ominstalleras.

Hej! Har provat detta också, att köra reparationerna i felsäkert läge. Sökningar funkar i felsäkert läge, men inte om jag bootar om i normalläge...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in