Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Nej det är inte vänsterpolitik att förbjuda farliga saker.
Men säg det flera gånger så kanske det blir sant?
1970 hade vi också mycket industri som numera har minskat sina utsläpp.
Det är väl ingen måttstock på att det är just villorna som minskat sina utsläpp.
Dessutom har mycket av industrin flyttat till just Kina.
Man flyttar bara på problemet.
Ja, det finns väldigt gå fattiga länder och rent teoretiskt skulle Kina kunna pynta för att minska sina utsläpp. Men Kina skiter i det.
Det bästa vore att konsumenterna inte köpte skit från Kina innan de renat sina avgaser, men folk överlag skiter i miljön (precis som EU) o köper där det är som billigast.
Haha, men det var VPKs politik, det är ett faktum. De rika skall inte kunna köpan sig rätten att förstöra miljön för de andra. Det var ett rent moralargument. De var de enda som var mot idérna med miljöskatter och handel med utsläppsrätter.
Man skulle styra det hela med statlig kontroll.
Förbjuder du utsläpp av CO2 så kraschar ekonomin. Och vi kan släpa ut en viss mängd förmodligen... då är frågan vem som skall släppa ut det? Den som är beredd att betala har mest nytta av att förbränna fossilt kol. Utsläppen hamnar där de gör bäst samhällsnytta.
Att politiker skulle bestämma vem som skall få producera med fossil energi blir en statligt reglerad planekonomisk lösning. Command and controll.
Vem skulle Kina betala till? Skulle FN administrera systemet? Det krävs ju ett politiskt och ekonomiskt system för att sköta det. EU kan göra det. USA också om de ville... men hur ett system skulle fungera med handel med utsläppsrätter internationellt skulle funka fattar jag inte.
Så handeln med utsläppsrätter är en del av EUs klimatpolitik. Annars får ju Bryssel diktera vem som släpper ut vad.
Kina får lösa sin egen klimatpolitik, den lägger jag mig inte i. Med tanke på hur involverad Kina är i all ekonomi så ser jag inte vitsen med att handla med utsläppsrätter. Staten handlar med sig själv liksom.
Bättre att sätta importtull på CO2 från EUs sida på kinahandeln. På så sätt får Kina betala för sina utsläpp vare sig de vill eller inte.