2020-09-20, 01:27
Medlem
jag skulle flytta min dator, och när jag sedan kopplade in den (slog på strömbrytaren) gick en propp. jag bytte sedan grenuttag och nu startar inte datorn, inget händer (men det går ström genom grenuttaget för skärmen får ström).

vad är det som kan ha hänt? jag tog ut diskarna och kopplade in dem i en annan dator och de funkar (behövde inte ens allokera dem, de funkade på en gång). tror ni minnen och så också är intakt?

mvh
Citera
2020-09-20, 01:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faust1
jag skulle flytta min dator, och när jag sedan kopplade in den (slog på strömbrytaren) gick en propp. jag bytte sedan grenuttag och nu startar inte datorn, inget händer (men det går ström genom grenuttaget för skärmen får ström).

vad är det som kan ha hänt? jag tog ut diskarna och kopplade in dem i en annan dator och de funkar (behövde inte ens allokera dem, de funkade på en gång). tror ni minnen och så också är intakt?

mvh

Prova att koppla loss allt från moderkortet. Kommer du in i bios? Om inte så har du nog dödat det.
Citera
2020-09-20, 02:19
Medlem
Har du flyt så är det bara en säkring. Kolla moderkort och PSU.
Citera
2020-09-20, 04:17
Medlem
sommarlovs avatar
Ingenting efter nätaggregatet kan orsaka detta.
Antingen är dina sladdar skadade eller PSU dålig.
Citera
2020-09-20, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ingenting efter nätaggregatet kan orsaka detta.
Antingen är dina sladdar skadade eller PSU dålig.
jo men nätagget låter väl rimligt? jag läste på lite om kortslutning i moderkortet och även då brukar man få upp någonting på skärmen. i mitt fall händer ingenting, fläktarna går inte igång. vad kan ha hänt med nätagget då? det samlas en hel del damm i datorn med tanke på att den står på golvet och att jag dammsuger högst sällan. den måste ha fått sig en smäll när jag skulle flytta den, men just nätagget sitter ju fastspännt förhållandevis bra tillskillnad från vissa diskar som mer eller mindre hänger löst
Citera
2020-09-20, 05:19
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
vad kan ha hänt med nätagget då?

"Capacitor plague" är den mest troliga orsaken. Jag har nog lagat närmare 100 nätaggregat genom åren. Mest vanligt i mitten/slutet på 2000-talet men det finns fortfarande tillverkare av prylar som är gniddna och fuskar med komponenter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Citera
2020-09-20, 13:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
jo men nätagget låter väl rimligt? jag läste på lite om kortslutning i moderkortet och även då brukar man få upp någonting på skärmen. i mitt fall händer ingenting, fläktarna går inte igång. vad kan ha hänt med nätagget då? det samlas en hel del damm i datorn med tanke på att den står på golvet och att jag dammsuger högst sällan. den måste ha fått sig en smäll när jag skulle flytta den, men just nätagget sitter ju fastspännt förhållandevis bra tillskillnad från vissa diskar som mer eller mindre hänger löst
Den kanske fungerade så länge den hade anslutning till nätet, dessa nätaggregat stängs aldrig av helt.

När du flyttade datorn behövde den starta från början, och det klarade den inte.

Min gissning.
Citera
2020-09-21, 01:38
Medlem
det här är vad jag tror har hänt. grenuttaget, som är ett sånt där billigt från netonnet, hade samlat på sig damm och gått sönder (detta har hänt förut). grenuttaget förstörde nätagget och ingen övrig komponent är förmodligen skadad (vi vet redan att diskarna är oskadda). en detalj som jag noterade var att det inte luktade brännt någonstans, om komponenter på moderkortet tagit skada borde det väl luktat? jag har även lyst med ficklampa på moderkortet och ingen synlig skada kan observeras
Citera
2020-09-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
"Capacitor plague" är den mest troliga orsaken. Jag har nog lagat närmare 100 nätaggregat genom åren. Mest vanligt i mitten/slutet på 2000-talet men det finns fortfarande tillverkare av prylar som är gniddna och fuskar med komponenter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
det kanske är nätagget som är av dålig kvalité. jag såg precis den här sidan: https://gameffect.se/butik/Datorkomponenter/Nataggregat
samtliga nätagg ligger på strax över 1000kr. mitt kostade bara 500:- (550W) och är av märket Evga
Citera
2020-10-12, 08:27
Medlem
daisects avatar
Om du har monterat moderkortet själv så hoppas jag inte att du glömt "distanserna" som monteras mot chassit (Bakom alla skruvar som moderkortet sitter fast i). Dessa jordar moderkortet och missas detta så kan man få otur att orsaka kortis. Du kan ju haft turen att klara dig länge, när du flyttade datorn så rörde sig något?

Bara en chansning! Eller hur gick det med datorn? Såg att det var ett tag sedan.
Citera
2020-10-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daisect
Om du har monterat moderkortet själv så hoppas jag inte att du glömt "distanserna" som monteras mot chassit (Bakom alla skruvar som moderkortet sitter fast i). Dessa jordar moderkortet och missas detta så kan man få otur att orsaka kortis. Du kan ju haft turen att klara dig länge, när du flyttade datorn så rörde sig något?

Bara en chansning! Eller hur gick det med datorn? Såg att det var ett tag sedan.
hej! kul att du kommenterar!
jag tror vi konstaterade tidigare i tråden att om en komponent på moderkortet blivit bränd (genom överspänning) eller om moderkortet blivit kortslutet så:
1. startar ändå fläktarna
2. någonting kommer upp på skärmen
och eftersom varken 1 eller 2 finner så gissar vi på att nätagget helt gett sig. jag har inte bytt ut nätagget än, men det blir förhoppningsvis nästa månad

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in