2020-09-19, 17:59
Medlem
Såg följande artikel på Aftonbladets förstasida: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/56Vj0W/villaagare-fast-pa-giftig-mark-det-ar-som-att-sitta-pa-tjernobyl

Lätt att föreställa sig känslan av ovisshet och hjälplöshet för de boende. Då jag själv letar nytt boende för mig och min familj undrar jag hur man kan minimera risken att gå på denna typ av minor? Verkar som att det svenska skyddsnätet vi gemensamt finansierar har en rätt stor lucka här då varken kommun eller försäkringsbolag hjälper till..? Med tanke på att kommunen vägrar inlösen.

Citat:
Men kommunen sa nej till att i nuläget inleda förhandling om inlösen. Bland annat med motiveringen att de inte har något juridiskt ansvar och att ”det inte är en kommunal uppgift att lösa in förorenade fastigheter”. Om kommunen inte ser något behov av fastigheterna så har kommunen inget stöd i lagen att köpa dem, enligt chefsjuristen Lars Åke Svensson på Jönköpings kommun.
Senast redigerad av ArbetarArbitrage 2020-09-19 kl. 18:03.
Citera
2020-09-19, 18:26
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArbetarArbitrage
Såg följande artikel på Aftonbladets förstasida: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/56Vj0W/villaagare-fast-pa-giftig-mark-det-ar-som-att-sitta-pa-tjernobyl

Lätt att föreställa sig känslan av ovisshet och hjälplöshet för de boende. Då jag själv letar nytt boende för mig och min familj undrar jag hur man kan minimera risken att gå på denna typ av minor? Verkar som att det svenska skyddsnätet vi gemensamt finansierar har en rätt stor lucka här då varken kommun eller försäkringsbolag hjälper till..? Med tanke på att kommunen vägrar inlösen.

Men ett fallfärdigt hus i Barnarp (Musfällan) några mil därifrån som användes som "strippklubb" löste samma kommun in gladeligen För x antal ggr marknadspris
2009 https://sverigesradio.se/artikel/3122500
2012 https://www.expressen.se/gt/strippklubb-kops-av-kommun-for-miljoner/

Stolpskottet till fruntimmer till höger i bild köper upp ALLT, bondgårdar, vad som helst bara för att jäsa i tidningen " för kommunal utveckling"

Köpte upp allt söder om Munksjön för fantasisummor för att kunna glänsa med en station för höghastighetståg (!)

Men det sket sig naturligtvis

"Trafikverket stoppar lokaliseringsstudien om Jönköping som knutpunkt för höghastighetståg. Beskedet oroar politiker i kommunen.
– Detta är ytterst bekymmersamt och väldigt besvärande, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Marie Nilsson (C)."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/stopp-for-studie-om-nytt-tagstopp-i-jonkoping

"Är det dags att ge upp nu när det gäller Jönköping som knutpunkt för höghastighetståg?

– Nej, vi ger inte upp, men vi måste samla oss. Vi hade kommit så långt. Nu backar staten och vi måste dra efter andan igen, säger Ann-Marie Nilsson."

Miljoners miljoner till spillo.... Väldigt lätt när det inte är ens egna pengar

Aftonblaskan har visst fått ovanstående länkar, ska bli intressant om de ids med uppföljning
Senast redigerad av Uteliggarn 2020-09-19 kl. 19:19.
Citera
2020-09-19, 19:44
Medlem
Intressant. Politikerna kanske bara vill att det ska bli tillräckligt uppmärksammat så de får sola sig i glansen när de öppnar skattebetalarnas plånbok.

Men det gör mig lite lätt orolig. Hur vet jag att nästa hus jag köper inte ligger på förgiftad mark? Om man riskerar att hamna i denna typ av cirkus, som nu pågått i 7 år, blir ju frågan hur långtgående en köpares undersökningsplikt sträcker sig. Eller som säljare av en hus?
Senast redigerad av ArbetarArbitrage 2020-09-19 kl. 19:47.
Citera
2020-09-19, 20:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Men ett fallfärdigt hus i Barnarp (Musfällan) några mil därifrån som användes som "strippklubb" löste samma kommun in gladeligen För x antal ggr marknadspris
Jaså, det är så man skall göra för att sälja sin fastighet med vinst, om man inte bryr sig för mycket om sitt rykte. Kanske en lösning även för dessa med förgiftade hus?
Citera
2020-09-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jaså, det är så man skall göra för att sälja sin fastighet med vinst, om man inte bryr sig för mycket om sitt rykte. Kanske en lösning även för dessa med förgiftade hus?
Man kan ju starta MC-klubb om man inte vill ge sig in i porrsvängen. Dom fastigheterna brukar också bli inlösta.
Citera
2020-09-19, 21:20
Medlem
Uteliggarns avatar
Väldigt bra tips!

Men Jönköpings kommun är väl kända för riktigt fula grejer.

Återigen, grannarna i Barnarp. Terroriserade en äldre man.
Spammade kommunen och gnällde och gnällde. Likadant som med strippklubben.

Han vägrade att sälja/överlämna sitt hus till kommunen.

Kommunen började med vite på 50 tusen, sedan 100 tusen och till slut en halv miljon.

När hans sparade pengar tog slut, satte Jönköpings kommun honom i konkurs och bara tog fastigheten.
Senast redigerad av Uteliggarn 2020-09-19 kl. 21:24.
Citera
2020-09-23, 06:49
Medlem
Aftonbladet har nu skrivit en ytterligare artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pA6XM1/giftet-i-marken-splittrar-fyrabarnsfamiljen-vi-var-totalt-ovetandes

Fruktansvärt på så många sätt. Hade jag varit boende där vet jag inte om jag nöjt mig med ekonomisk skadelöshet. Stress, oro och möjliga hälsokonsekvenser måste också ha ett värde.
Citera
2020-09-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Väldigt bra tips!

Men Jönköpings kommun är väl kända för riktigt fula grejer.

Återigen, grannarna i Barnarp. Terroriserade en äldre man.
Spammade kommunen och gnällde och gnällde. Likadant som med strippklubben.

Han vägrade att sälja/överlämna sitt hus till kommunen.

Kommunen började med vite på 50 tusen, sedan 100 tusen och till slut en halv miljon.

När hans sparade pengar tog slut, satte Jönköpings kommun honom i konkurs och bara tog fastigheten.

Kommunen måste gå till förvaltningsrätten för att få vitet utdömt. Eftersom de lyckades så bör det vara korrekt utfört. Känns som du är partisk i ärendet.
Citera
2020-09-23, 14:20
Medlem
Eeries avatar
Trots att de är oroliga för hur dåligt det är för hälsan och för sina barn så har de passat på att skaffa ett barn till efter att de informerades om problemen.

De ansökte om att få dränera om men fick nej, när de två år senare fick dispens sa banken nej till att låna ut. varför har de inte sparat? Om inte till ett helt annat boende så åtminstone till dräneringen? Varför flyttar de inte till en hyresrätt istället när det nu är så farligt?

Finns mycket de kan göra själva om än inte sånt som kanske är det roligaste eller lättaste att göra. Istället sitter de kvar i kåken med noll i sparande, ingen plan B och skaffar ytterligare barn och nu ska de skiljas.

Vilka jävla nötter, inget ansvar klarar de av att ta, istället ska någon annan lösa ut dem ur deras situation.

Jag fattar att det det inte är kul och jävligt jobbigt. Men för helvete, ta lite eget ansvar också.
Citera
2020-09-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Trots att de är oroliga för hur dåligt det är för hälsan och för sina barn så har de passat på att skaffa ett barn till efter att de informerades om problemen.

De ansökte om att få dränera om men fick nej, när de två år senare fick dispens sa banken nej till att låna ut. varför har de inte sparat? Om inte till ett helt annat boende så åtminstone till dräneringen? Varför flyttar de inte till en hyresrätt istället när det nu är så farligt?

Finns mycket de kan göra själva om än inte sånt som kanske är det roligaste eller lättaste att göra. Istället sitter de kvar i kåken med noll i sparande, ingen plan B och skaffar ytterligare barn och nu ska de skiljas.

Vilka jävla nötter, inget ansvar klarar de av att ta, istället ska någon annan lösa ut dem ur deras situation.

Jag fattar att det det inte är kul och jävligt jobbigt. Men för helvete, ta lite eget ansvar också.

Du är medveten om att huset är omöjligt att sälja, va? Hur många svenskar har råd med dubbla boenden? Eller som i det här fallet, vaska ett boende? Fastighetsavgift, el, räntor, amortering etc.
Senast redigerad av ArbetarArbitrage 2020-09-23 kl. 14:39.
Citera
2020-09-23, 14:45
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArbetarArbitrage
Du är medveten om att huset är omöjligt att sälja, va? Hur många svenskar har råd med dubbla boenden? Eller som i det här fallet, vaska ett boende? Fastighetsavgift, el, räntor, amortering etc.

Jag är medveten om det. Vad har de för annat val än att vaska boendet om det nu är så farligt?

De är två vuxna, de får väl se det som att de betalar varsitt boende, precis som vilken ensamstående person som helst. Att äga ett värdelöst hus som inte behöver vatten, el, sophämtning etc kostar inte som ett hus man faktiskt bor i men visst det är klart det blir dyrare än om det hade fungerat men det kanske får vara ok om det nu är så farligt.

Istället verkar de göra ingenting för att hjälpa sig själva utan det blir bara gnäll i tidningen för att pressa någon annan att betala för deras olycka.
Citera
2020-09-23, 23:36
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kommunen måste gå till förvaltningsrätten för att få vitet utdömt. Eftersom de lyckades så bör det vara korrekt utfört. Känns som du är partisk i ärendet.

Glöm partiskhet gosse... men "bör" är inte samma sak som är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in