2020-09-19, 01:36
Medlem
Hej

Undrar om jag kan öppna ett bankkonto i sverige via nätet?

Hur smidigt är det att öppna ett bankkonto via nätet?
Kan jag få tillgång till en dosa samt bankid via nätet?

Vilka dokument är det som jag behöver redovisa för banken?
Citera
2020-09-19, 01:44
Medlem
Onanikrems avatar
Ja du kan ansöka om bankkonto på olika banker via nätet, storbankerna brukade skicka ut bankdosa efter någon veckan. Nu var det väldigt länge sedan jag ansökte om konto med bankdosa men Nordea, SEB och Swedbank skickade ut sånt efter en vecka eller så.

Har du redan mobilt bank-id så tar det tio sekunder att ansöka och få konton hos nishbankerna typ Marginalen, Komplettbank osv.
Citera
2020-09-19, 02:27
Medlem
Du måste ha en säkerhetsdosa för att skaffa BankID. Därefter går det rätt så smidigt att öppna lite varstans. Gammelbankerna är mest krångliga med sin byråkrati. Mer moderna banker som t.ex. avanza och nordnet är betydligt mer lätthanterligt.
Citera
2020-09-19, 04:23
Medlem
UgLyBastards avatar
Skandia. allt genom nätet.
Citera
2020-09-19, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hej

Undrar om jag kan öppna ett bankkonto i sverige via nätet?

Hur smidigt är det att öppna ett bankkonto via nätet?
Kan jag få tillgång till en dosa samt bankid via nätet?

Vilka dokument är det som jag behöver redovisa för banken?
Öppna konto via Internet kan du hos alla banker. Alla banker kräver legitimation på något sätt. Antingen E-legitimation eller fysiskt. Det är det enda dokument som du behöver visa upp. Du behöver oftast hämta ut en säkerhetsdosa eller lapp med koder hos posten eller hos banken och det är då de kollar din identitet.
Citera
2020-09-19, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Öppna konto via Internet kan du hos alla banker. Alla banker kräver legitimation på något sätt. Antingen E-legitimation eller fysiskt. Det är det enda dokument som du behöver visa upp. Du behöver oftast hämta ut en säkerhetsdosa eller lapp med koder hos posten eller hos banken och det är då de kollar din identitet.

Så ja kan öppna ett bankkonto i sverige med endast 1 idkort.
När jag har ansökt om ett och öppnat, då får jag efter en vecka min dosa.
När jag har min dosa då kan jag ansöka om ett bankid.
När jag har mitt bankid, då kan jag snabbt och enkelt öppna andra bankkonto.

Kan jag öppna ett bankkonto i sverige, utan att ha min hemvist här?`
Med andra ord kan jag öppna ett svensk bankkonto utan att vara svensk medborgare?
Citera
2020-09-19, 12:19
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Med andra ord kan jag öppna ett svensk bankkonto utan att vara svensk medborgare?
Inte över internet verkar det som men det går om du arbetar eller studerar i Sverige https://seb.se/privat/bli-kund/new-in-Sweden ...banken gör en bedömning av ditt behov för ett konto här och även hur länge du skall stanna har betydelse.

Har du bara behov av konto med kort som funkar i Sverige så kan Revolut och liknande vara en lösning, man registrerar sig genom att ladda upp bild på sitt pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in