Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-18, 23:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babiankladd
Jag lider av extremt stark ångest och jag har skrivit här mycket tidigare. Har någon upplevt detta scenario: Du vaknar på morgonen, känner dig okej, gör lite frukost. I det ögonblick du går utanför huset känns det som att hela marken skakar, varje steg du tar är som ett elefantsteg och du är yr, inte yr men du känner att din balans och känsla av verklighet är rubbad och allt runt omkring dig är farligt och bara ”för mycket”.

När du går mot mataffären känner du att det gungar inom dig och du känner nästan att du är i en annan värld på grund av så mycket saker som sker runt omkring plus det ständiga gungandet. Detta gör dig ännu mer orolig och när du ser kön i mataffären innan du ska betala får du panik. Du kan inte stå stilla i kön och du börjar göra nervösa rörelser, för verkligheten känns så ”farlig” och ”påfrestande”. Jag tror att denna förvrängda, yra verklighet är det som utlöser all min ångest/ reaktion på ångest och om någon av er har upplevt liknande kan ni gärna dela med er. Känner nästan ibland att det är något fysiskt fel med min hjärna / öron / balans som orsakar detta för jag har bokstavligen gjort allt som går (A-Ö) mot ångest. Har hjärnröntgen på måndag och har gjort blodprov, EKG där allt visade sig vara ok. Någonting jag måste tillägga är att jag hade en vaxpropp för 2 år sen som sedan förvandlades till en öroninfektion och fick ta antibiotika, dvs varför jag misstänker att det kan vara något skumt med innerörat...
Du lider, liksom jag, av derealisation. Många intryck så som i mataffären intensifierar tillståndet. Försök ta det lugnt, gör inte för många saker på en dag. Lyssna på din kropp och ditt psyke.
Citera
2020-09-18, 23:51
  #14
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NostalgiskSlyna
Du lider, liksom jag, av derealisation. Många intryck så som i mataffären intensifierar tillståndet. Försök ta det lugnt, gör inte för många saker på en dag. Lyssna på din kropp och ditt psyke.
Ja, exakt, har också många gånger tänkt på att det kan vara derealisation. Har läst mycket om det men har inte fått några konkreta tips om det förutom att man ska acceptera att det finns och välkomna det. Har du några andra tips?
Citera
2020-09-20, 06:10
  #15
Medlem
Pungsvings avatar
Du bor i sossesverige, en diktatur som växer sig starkare och trycker ihop dig. När du flyttar utomlands försvinner dessa symptomen.

Om du inte kan flytta utomlands, stärk din egna uppfattning om saker. Låt inte diktaturens önskemål om hur du ska vara få något inflytande. Minska kontakten med diktaturen om det är för jobbigt. Men säg alltid nej diktatur, när du stiger utanför dörren.
__________________
Senast redigerad av Pungsving 2020-09-20 kl. 06:13.
Citera
2020-09-20, 11:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babiankladd
Ja, exakt, har också många gånger tänkt på att det kan vara derealisation. Har läst mycket om det men har inte fått några konkreta tips om det förutom att man ska acceptera att det finns och välkomna det. Har du några andra tips?
Har haft samma problem men tycker inget direkt hjälper mer än ändra kosten osv så därför gav inte jag några tips. Men visst kan man bli sådan av oro och ångest också, avslappningsövningar ät väl det enda jag kommer på.
Citera
2020-10-21, 14:53
  #17
Medlem
babiankladds avatar
Ingen som tror att min yrsel kan ha någonting att göra med synen? Kisar ofta med ögonen och har ständig spänningshuvudvärk och ser värre med vänstra ögat
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback